Foderstat utan mikromineralanalys

Bukefalos 30 år!

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Första året på evigheter jag inte har mikromineraler i analysen.

Hur 17 gör man då?

Jag har blandat själv länge och känner mig helt vilsen. Vill inte ge mer järn än nödvändigt så de flesta färdigfoder går bort. Men jag vill ju samtidigt att hästarna får i sig tillräckligt med mineraler, men inte ett galet överskott.

Help??

Du kan ju samla in hö och göra en egen analys om du vill? Om det finns en grundanalys erbjuder vissa företag (kommer inte ihåg vilka) att komplettera.

För oss har annars Key mineralmix funkat bra med olika hö i många år nu. Ger även på sommaren när hästarna går på bete då de inte innehåller järn men bra nivåer av mikromineralerna.

Hej!

Första året på evigheter jag inte har mikromineraler i analysen.

Hur 17 gör man då?

Jag har blandat själv länge och känner mig helt vilsen. Vill inte ge mer järn än nödvändigt så de flesta färdigfoder går bort. Men jag vill ju samtidigt att hästarna får i sig tillräckligt med mineraler, men inte ett galet överskott.

Help??
Gör en egen analys eller ta blodprov för att kolla hur hästarna ligger i värden. Behöver inte göra det svårare än vad det är 🙂

Gör en egen analys eller ta blodprov för att kolla hur hästarna ligger i värden. Behöver inte göra det svårare än vad det är 🙂
Blodprov är tämligen värdelöst för att se mineralstatus.
https://madbarn.com/blood-vitamin-m...eNJ-iU05i9bKSegKAc5fEe1OHPNHPHuGbx60_hYaC9d_8

Se även vad Spaderäss skrev för länge sedan:

Man kan inte använda blodprov för att bestämma en hästs mineralstatus. Många mineraler i blodet såsom kalcium och natrium styrs av hormoniella mekanismer och avspeglar inte intag via fodret. Koncentrationen av mineraler i blodet kan vara normal även vid mineralbrist i kroppens vävnader. Låga blodvärden tyder dock på mineralbrist även i kroppens vävnader.

Selen är dock ett undantag. En helblodsanalys av selen ger ett hyfsat tillförlitligt resultat.

Ett plasma- eller serumvärde för koppar säger ingenting. Den största andelen koppar i kroppen finns i ceruplasmin som är ett transportprotein i blodet. För att kolla en hästs kopparstatus mäter man ceruplasmin och inte ett plasma- eller serumvärde för koppar.

Ger du inte din häst något koppartillskott kan du utgå ifrån att den även har kopparbrist, dvs. din veterinär har helt fel. Om veterinären baserar sin uppfattning på test av plasma- eller serumvärde för koppar kan du rekommendera denne att börja testa ceruplasmin istället eller se på en analys av svenskt grovfoder som ALLTID visar låga kopparvärden.

För att veta vilka extra mineraler man ska ge sin häst gör man en foderstatsberäkning baserat på en analys av sitt grovfoder. Saknar du analys av mikromineraler tycker jag att du ska komplettera med en sådan. En långvarig mineralbrist kan orsaka allvarliga problem för din häst.

Jag hade analys men orkade inte pytsa med mikromineralerna förra och förrförra året. Körde på Showhorse Järnbalans som matchade bra men inte exakt. Hästarna mådde jättebra på det, fina hovar. En av hästarna var ny hos mig och han odla ut nästan en helt ny hov under tiden här, och det var mycket starkare och tjockare hovvägg än innan. Mindre röta. Byggde massa muskler också trots att jag inte klarade av att motionera regelbundet.

Sen bidrog säkert mina verkningar och att hagen hade kulle också, men jag var helt nöjd med resultatet av att "slarva" med mineralerna.

Blodprov är tämligen värdelöst för att se mineralstatus.
https://madbarn.com/blood-vitamin-m...eNJ-iU05i9bKSegKAc5fEe1OHPNHPHuGbx60_hYaC9d_8

Se även vad Spaderäss skrev för länge sedan:

Man kan inte använda blodprov för att bestämma en hästs mineralstatus. Många mineraler i blodet såsom kalcium och natrium styrs av hormoniella mekanismer och avspeglar inte intag via fodret. Koncentrationen av mineraler i blodet kan vara normal även vid mineralbrist i kroppens vävnader. Låga blodvärden tyder dock på mineralbrist även i kroppens vävnader.

Selen är dock ett undantag. En helblodsanalys av selen ger ett hyfsat tillförlitligt resultat.

Ett plasma- eller serumvärde för koppar säger ingenting. Den största andelen koppar i kroppen finns i ceruplasmin som är ett transportprotein i blodet. För att kolla en hästs kopparstatus mäter man ceruplasmin och inte ett plasma- eller serumvärde för koppar.

Ger du inte din häst något koppartillskott kan du utgå ifrån att den även har kopparbrist, dvs. din veterinär har helt fel. Om veterinären baserar sin uppfattning på test av plasma- eller serumvärde för koppar kan du rekommendera denne att börja testa ceruplasmin istället eller se på en analys av svenskt grovfoder som ALLTID visar låga kopparvärden.

För att veta vilka extra mineraler man ska ge sin häst gör man en foderstatsberäkning baserat på en analys av sitt grovfoder. Saknar du analys av mikromineraler tycker jag att du ska komplettera med en sådan. En långvarig mineralbrist kan orsaka allvarliga problem för din häst.
Inte alls värdelöst, jag tar blodprov på alla tävlingshästarna varje vetcheck och kollar. Funkar ypperligt sen 2016.

Jag har räknat på värden från tabeller med analyser från rätt geografiskt område.
Ett år använde jag arrendatorns jordanalys.
Oftast så ändrar sig inte mikromineralerna särskilt mycket inom ett område.

Jag har aldrig behövt ge något järn alls.

Jag har räknat på värden från tabeller med analyser från rätt geografiskt område.

Så har och också gjort, använt ett annat års mineraler..
Köper foder från samma bonde.

Att gå på jordanalys kan vara ett utmärkt sätt att se brister i jorden. Finns mineralerna inte i jorden så kan växterna heller inte ta upp dem.

Men med det sagt så är olika växter olika bra på att ta upp olika mineraler. Jag har dock absolut noll koll på vilka som är bra på vilka och om det spelar någon större roll med de vanligaste vallväxterna vi använder.

Så det kräver lite kunskap kring del hela.

Att gå på jordanalys kan vara ett utmärkt sätt att se brister i jorden. Finns mineralerna inte i jorden så kan växterna heller inte ta upp dem.

Men med det sagt så är olika växter olika bra på att ta upp olika mineraler. Jag har dock absolut noll koll på vilka som är bra på vilka och om det spelar någon större roll med de vanligaste vallväxterna vi använder.

Så det kräver lite kunskap kring del hela.
Jag gjorde det efter att vi hade flyttat och jag ville veta om hästarnas bete var ungefär likadant som där vi bodde förut.
Det fanns analyser på nätet för det tidigare området samt att jag hade analyser på grovfodret där.
Provet visade extremt hög halt av kalcium och redigt låg av fosfor samt samma låga värde på selen.
Järn får hästar nästan alltid för mycket av så det var inget som jag fäste någon vikt vid.
Där försöker jag bara hålla nere intaget så mycket som det går.

Jag gjorde det efter att vi hade flyttat och jag ville veta om hästarnas bete var ungefär likadant som där vi bodde förut.
Det fanns analyser på nätet för det tidigare området samt att jag hade analyser på grovfodret där.
Provet visade extremt hög halt av kalcium och redigt låg av fosfor samt samma låga värde på selen.
Järn får hästar nästan alltid för mycket av så det var inget som jag fäste någon vikt vid.
Där försöker jag bara hålla nere intaget så mycket som det går.
Absolut, viktigt att analysera makromineraler också :) Sandjord har ofta brist på cobolt tex. Cobolt är livsviktigt när de ska tillverka B12. För även om de tillverkar B12 själva, så kan de omöjligt göra det om de inte får byggstenarna för det.

Men B12 är förhållandevis enkelt och billigt att tillsätta om man har brist.

Det är tydligen rätt vanligt att jorden har brist på det.
När de testade jordar vid kusten i norge så hade hög andel cobolt-brist. Har för mig att det var 80%.

Spännande!

Det är inte jag som tagit grundanalysen på höet, utan den vi köpt höet av. Har också tittat på key mineraler, som ändå verkar rätt vettiga. Känns lite svårt att inte kunna balansera allt, som jag är van vid.

Tack för alla svar!

Min stallägare analyserar inte mikromineraler och jag känner inte att det funkar för mig att göra egen analys varenda gång det är byte av skörd och dessutom på både hö och hösilage. Jag har därför de senaste åren utgått från schablonvärden och helt enkelt utgått från att det alltid behövs extra koppar och zink, framförallt zink. Ger mineralfoder som innehåller mer koppar och zink än många andra mineralfoder, plus tillsätter lite extra zink utöver detta. Lär inte bli perfekt balanserat men dugligt iaf.

Jag har tidigare köpt eget hö trots inackorderad, men nu när framtida unghästen ska gå på lösdriften kan jag av förklarliga skäl inte ha eget. Gårdens hö är analyserat men inte mineralerna.. vad sjutton ska jag ge då? Wiromin’s aktiv och avel innehåller precis samma saker och lika mycket om det kan vara ett alternativ..

Jag har tidigare köpt eget hö trots inackorderad, men nu när framtida unghästen ska gå på lösdriften kan jag av förklarliga skäl inte ha eget. Gårdens hö är analyserat men inte mineralerna.. vad sjutton ska jag ge då? Wiromin’s aktiv och avel innehåller precis samma saker och lika mycket om det kan vara ett alternativ..
Om jag minns rätt är det framförallt skillnad på selenet mellan aktiv och avel, annars är de väldigt lika. Jag gav avel förut men ger nu aktiv.

Om jag minns rätt är det framförallt skillnad på selenet mellan aktiv och avel, annars är de väldigt lika. Jag gav avel förut men ger nu aktiv.
I aktiv är det 20mg selen varav 5mg selenjäst, i avel är det 20mg selenjäst. Kan jag ge något av detta tror du? De innehåller en väldig massa mineraler och bra vitaminer om man jämför med andra vanliga märkens

I aktiv är det 20mg selen varav 5mg selenjäst, i avel är det 20mg selenjäst. Kan jag ge något av detta tror du? De innehåller en väldig massa mineraler och bra vitaminer om man jämför med andra vanliga märkens
Helt omöjligt att säga när du saknar ens basal mineralanalys.

Liknande trådar

• Foderstat till tunt fullblod
  • Lusern eller lågstärkelsepellets
  • Foderstat till islandshäst, åring
  • Tuggtid

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!