Foderstat vid fri tillgång på hösilage?

CallMeAce

Trådstartare
Min häst går med 9 andra hästar som alla står olika mycket vid den fria tillgången på hösilage. Hur sjutton ska jag kunna räkna ihop en foderstat när jag inte har en enda koll på hur mycket min äter om dagen?
det går inte att räkna på det heller för vi vet inte vad balarna väger och alla hästar äter olika mycket av det. Min står ganska mycket vid hösilaget och äter. Balarna tar slut under olika tid med.

Någon som har någorlunda koll på hur mycket jag ska räkna med att hon äter i hagen? Hon är en halvblodstjej, 6 år, 165 i manken. Normalfödd.

Sv: Foderstat vid fri tillgång på hösilage?

Titta på vad grovfodret har för värden, och hur hästen är i hull och temperament.

Det går ju aldrig att få till en exakt foderstat på fri tilgång, men man kan ha god koll på de viktigaste kvoterna och behoven ändå.

Sv: Foderstat vid fri tillgång på hösilage?

Våra halvblod på fri tillgång på hösilage äter ca 16kg per dag.
Är det kallt så går det åt lite mer.

Liknande trådar

Hundhälsa Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men... 2
Svar
23
· Visningar
1 667
Senast: lilstar
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 366
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
931
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka