Foderstat vid lång boxvila?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Midnightwalker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 838
M

Midnightwalker

Nu är det så att min häst blev sparkad rätt på båda bakbenen och fick fraktur på båda, griffelben avsparkade, skadade senor, fästen och nu för någon vecka sedan försämrades läkningsprocessen i och med att han sparkad sönder halva boxen med sitt skadade ben, och nu även skadat kotan vilket nu ger en längre boxvila, i värsta fall 12 mån.

Vad rekomenderar ni för foderstat? Han är en häst med mycket mycket energi och tänder lätt till på sin foderstat, plus att han är en smäcker herre som behöver all fett han kan få.

Han har fått Hippo harmoni foder som funkat jätte jätte bra! Perfekt foder, men han måste få lite extra tillskott med mycket fett i. Han har fått ytterst lite lucern i hackad form och lite korn (+ vitlök och andra tillskotts mineraler). Finns det något annat som innehåller mer fett? Kan man ge pelleterad lucern vid boxvila? Isåfall någon rekomenderad mängd? har pelleterad form av lucern men det enda jag vet är att man ska blötlägga det ordentligt, det är i princip det enda jag vet om det.

Väldigt väldigt vääääldigt intresserad av svar!
Kram på er allt hästfolk! Häst är bäst. :bump:

Sv: Foderstat vid lång boxvila?

bara grovfoder
kanske bara en näve kraftfoder när dom andra får.

Mitt fullblodssto boxvilade i ett par månader efter stressfraktur och hon funkade fint på fri tillgång på grovfoder (blandning av HorseHage, högfiberpellets och vanligt hö) samt nästan 1kg hackad lucern och 2kg Dodson&Horrell Convalescence (muesli) per dag. Kunde inte ge henne bara grovfoder för hon äter inte så mycket som hon behöver och faller ur otroligt lätt, särskilt när hon är stressad. Men nu kom hon ur boxvilan lika fin som innan hon skadade sig, minus lite muskler såklart!

Utan att ha läst igenom hela ditt inlägg:

Vid boxvila är risken stor att hästen blir förstoppad. Jag skulle ge sådant som hålelr igång magen/är laxerande. Typ betfor +linfrön utöver grovfodret.

Hur stor är risken att hästen blir förstoppad? Det är inte mycket mat han får, han får 1kg hippo müsli (harmoni) /dagen (delat på tre) och lite korn och lite hackad lucern och mineraler och vitlök i pulverform. Det låter mer än vad det är. Tycker ni detta verkar vara en vettig foderstat trots allt? Eller borde jag ändra?

Kram på er!:bump:

Midnightwalker skrev:
Hur stor är risken att hästen blir förstoppad?

STOR. Iaf enligt både min hovis och veterinär som båda var moståndare till boxvila annat än vid absolut nödvändigt som t ex i erat fall med brutna ben.

Min fick förstoppning bara av att gå i en liten rasthage några veckor... :crazy: Och det kan komma flera veckor efter att den ställts på boxvila.

Oj oj, nu fick jag dåligt samvete. Ger jag han rätt mat?

vill inte att han ska bli mer sjuk. Nu har han fått mugg och någon infektion i huden vid dem skadade benen också. :(

Midnightwalker skrev:
Oj oj, nu fick jag dåligt samvete. Ger jag han rätt mat?

vill inte att han ska bli mer sjuk. Nu har han fått mugg och någon infektion i huden vid dem skadade benen också. :(

Försök att ge honom morötter, mkt betfor och lite linfrökross. Hur länge har han stått hittills? Skadan kan ju redan vara skedd.

MEN det behöver inte bli så i erat fall, oroa dig inte i förväg nu.
Den kanske inte är så känslig av sig? Och det beror också på vad den var van vid innan den blev stillastående? Stod den mkt inne på box då också? Reds den elelr inte? Och hur mkt?

Det du kan göra är att göra lite småförändringar i foderstaten (det jag skrev ovan).

Hörde med dem inne på Tre hästar och rekomenderade Hippo harmoni kombinerat med Betfor. Han får bara en skvätt av varje, harmonin får han sammanlagt ett kg (delat på tre fodringar) detta för att komma upp så att han får komplett vitaminer och mineraler per dag. Han får alltid morötter och äpplen :) Well, hans päls glänser fortfarande så jag antar att han mår bra, nästan så man kan spegla sig i honom. :) Men.. ska snart åka och röntga honom, ska höra om dem har några foder tips.

KrAMS!!! På er!!!! :rofl:

Linfrö, eller Loppfrön och så morötter. Fräch halm som dom kan pilla i.

Kanske han skulle gilla en sådan där aktivitetsboll som man stoppar i lite godisar i och dom sedan puttar på bollen så ramlar dom ut.

Har bara sett sådan på bild, men det kan kanske göra att dom får lite sysselsättning.

Lite småtips.

Midnightwalker skrev:
Nu är det så att min häst blev sparkad rätt på båda bakbenen och fick fraktur på båda, griffelben avsparkade, skadade senor, fästen och nu för någon vecka sedan försämrades läkningsprocessen i och med att han sparkad sönder halva boxen med sitt skadade ben, och nu även skadat kotan vilket nu ger en längre boxvila, i värsta fall 12 mån.

Vad rekomenderar ni för foderstat? Han är en häst med mycket mycket energi och tänder lätt till på sin foderstat, plus att han är en smäcker herre som behöver all fett han kan få.

Han har fått Hippo harmoni foder som funkat jätte jätte bra! Perfekt foder, men han måste få lite extra tillskott med mycket fett i. Han har fått ytterst lite lucern i hackad form och lite korn (+ vitlök och andra tillskotts mineraler). Finns det något annat som innehåller mer fett? Kan man ge pelleterad lucern vid boxvila? Isåfall någon rekomenderad mängd? har pelleterad form av lucern men det enda jag vet är att man ska blötlägga det ordentligt, det är i princip det enda jag vet om det.

Väldigt väldigt vääääldigt intresserad av svar!
Kram på er allt hästfolk! Häst är bäst. :bump:

när mitt sto blev satt på 6veckors boxvila fick hon endast hö .
visserligen fri tillgång (hon stod på höbädd) o det funkade utmärkt:)

som sunshine skrev; Dodson&Horrell Convalescence (muesli)
ÖVERLÄGEST superbäst!!!! dyrt, men de behåller massan å musklerna å så...
min kompis häst var skadad länge, å han var såååå fin på musslin...
folk trodde att han var i träning å allt :)

linfrö oxå för magen!! =)

lycka till, otur du har haft (eller hästen rättare sagt) :(

Liknande trådar

Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: orcide
·
M
Foder & Strö Jag har hittat en foderstat som verkar vara bra på min häst, och som han verkar må väldigt bra av. Han har precis fått börja komma ut i...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Stopek
·
M
Foder & Strö Hejsan alla trogna hästvänner! :bow: Har sett under ett program att en häst (naturligtvis) svettas ut väldigt mycket salt under...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Midnightwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka