Foderstater

Mina getter får hö och en blandning "gröpe"

De har alltid tillgång till mineraler/salt.
De får också äpplen,morötter,knäckebröd som godis.

Tar även ner sly och ger dom grenar med löv emellanåt.
 
Svårt att avgöra så här.

Getter i alla fall mina har väldigt lätt att bli feta.
Man får använda ett sunt förnuft! Hö får de alltid rejält så de har lite att pyssla med. Gröpe får de cirka 3 dl var ungefär. Svårt på rak arm att säga.
 
Vad ska geten göra ? Ska den ingå i någon slags mjölkproduktion eller är det bara allmänt sällskap ? en get kan klara sig gott och väl på hö enbart. Finns liksom inget som säger den promt måste ha kraftfoder också...dvs om det inte gör ett dyft. Getter är utpräglade busk och slyätare i första hand, och inte kraftfoderätare.
 
Ester är bara sällskap och får mest sly och gräs att äta under sommarhalvåret. På vinterhalvåret får hon grenar,hö och en "symbolisk" giva kraftfoder, hon blir väldigt besviken om hon inte får något ;)
Var bara intresserad av att höra vad andra getägare ger sina getter.
 
Mina går lösa och äter sly. Sedan får de lite Hippo basic :d . Har inte haft dem över vintern ännu men antar att de äter hö då. Det gör de inte nu. Har lagt fram hösilage men de vill de inte ha.
 
Hon får också mycket grönsaker, ris, spagetti, potatis, bröd m.m. allt som blir över inne som hon vill ha.
 
Jag har ett gäng mjölkgetter, svensk lantras. Nu är de sinade men det är dags för betäckning och därför har de fått kraftfoder de senaste veckorna - två månader ca. Även pga att en del av getterna är födda i år och därför inte är fullvuxna ännu. De behöver alltså ganska mycket mat för att både växa, bli normalt brunstiga och gå dräktiga över vintern.

Som kraftfoder ger jag 55% hel havre, 25% torr betfor, 20% soja. Basen är hö, de äter ca 1,5 kg hö per get och dag. Det blir en del spill och det måste man räkna in! De går fortf ute men äter inte så mycket gräs. De får även sly och grenar då och då. Saltsten och mineraler naturligtvis och vatten av hygienisk kvalitet (viktigt!).

Under uppstallningsperioden bor de i stor lösdriftsbox och äter då även en del halm. Getter har ett stort fiberbehov, som man fyller med halm, hö och grenar/sly (löv och bark). Enris och granris (EJ idegran!) är både omtyckt och nyttigt.

Kokt potatis kan man mycket väl ge, liksom grönsaker och rens från trädgården, om man inte hellre komposterar det. Torra brödkanter uppskattas med!
 
Sv: Foderstater

Vad innehåller gröpe? verkar som ett bra val.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund kom igår i slagsmål med en räv. Hemma, invid ett uthus så hunden sprang alltså inte lös någonstans då den används till jakt och...
Svar
1
· Visningar
270
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej allihopa! Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat...
Svar
14
· Visningar
1 178
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter Nytt år, nya fina upplevelser med hästen att se fram emot. För att ge hästen bästa möjliga förutsättningar att hålla sig frisk och...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·
Hästvård Halloj, Min grabb går på beräknad foderstat och alla behov är tillgodosedda. Han går vanligtvis på lösdrift men pga skada och sen...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: CarroT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp