Har du en åsna?

Jag har två åsnor, en miniatyr och en liten standardåsna.
IMG_8825.webp

Men gulle 😍
Vad gör du med dem?
Har du hästar också? Är de väldigt olika? 😊
De är rätt olika, man kan inte tvinga dem till något de inte vill, man måste ha tålamod och övertala dem.
En rädd åsna fryser/står helt stilla och tittar på det den är rädd för. När den själv kommit på att kusten är klar så rör den sig igen. (en häst hade ju istället flytt)
Jag har haft hästar (främst fött upp fälttävlanshästar).

Just nu har jag bara dessa två samt en äldre shetlandsponny som går med dem.
Jag gör inget speciellt med dem utan de är till sällskap, mycket vänliga och keliga. Perfekta för barn att pyssla med, då de älskar uppmärksamhet och inte har samma flyktinstinkt som en häst.

Åh jag älskar åsnor!
Stämmer det att de har stark vilja?
Ja, de har stark vilja om de inte är trygga med det man utsätter dem för.
Därav "envis som en åsna", de är egentligen inte envisa, men står helt still tills de är trygga.
Och de beter sig annorlunda jämfört med en häst, om det kommer in en okänd hund i hagen tex. Mina åsnor går till attack och försöker greppa tag om "rovdjuret" med munnen för att kunna stampa på det med sina framben.

Ja, de har stark vilja om de inte är trygga med det man utsätter dem för.
Därav "envis som en åsna", de är egentligen inte envisa, men står helt still tills de är trygga.
Och de beter sig annorlunda jämfört med en häst, om det kommer in en okänd hund i hagen tex. Mina åsnor går till attack och försöker greppa tag om "rovdjuret" med munnen för att kunna stampa på det med sina framben.
Mina kompis har haft åsnor. En blev hon tvungen att sälja för den var inte trygg med henne längre. Den hade varit sjuk och behövde sprutas. Efter det så tålde inte åsnan henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 330
Senast: Ginne
·
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Mary_Oh
·
Bukefalos Helt plötsligt blev bukefalos gult upptill. Jag har tittat runt på alla inställningar men det hände helt plötsligt jag vet inte vad jag... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 635
Senast: Gandalf
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka