Bukefalos 28 år!

Foderstater

Sparvoga

Trådstartare
Skickade in höanalys + uppgifter om hästen till våra två största foderleverantörer H**po och Kr**ft för att få hjälp med foderstat. Dom fick exakt samma uppgifter men jag kan ju säga att det skillde lite.. Från ena fick jag en foderstat som bestod av 9kg hö 1.5kg havre +mineraler, den andra foderstaten var på 7kg hö + 3kg havre +mineraler.

Tyckere att 7kg är alldeles för lite hö till en häst på 600kg och 3kg havre känns alldeles för mycket till en häst som går normalt arbete, hade väldigt bra värden på höet

Vet inte vad man ska tro...
 
Sv: Foderstater

Håller med. 7 kg hö är väl absoluta minimum för en stor häst... var det kraffts förslag eller... ;) De tyckte jag skulle ge min häst 4 kg hö + 4 kg halm... för att jag hade för bra värden på höet... hehe
 
Sv: Foderstater

Jag har skickat in till ett annat foderföretag och fick också förslag på lite grovfoder och mycket kraftfoder. Och så klagar experterna på att hästägare inte fodrar sina hästar rätt!?
Jag fick förslag på att ge 2,8 kg hö i en giva. 1,6 kg i en annan giva. Varför krångla till det med sådana vikter vid uppvägningen?
// Linda
 
Sv: Foderstater

Det kanske inte är experterna som sitter som foderrådgivare på de stora foderföretagen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Min valack äter kvällsgivan ur slowfeedingnät sedan i somras. Detta för att han äter ungefär 2kg/timmen när han får höet löst, och då...
Svar
16
· Visningar
4 483
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 319
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 604
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp