Foderstatshjälp

Lite lustigt att du nämner det där! Enligt allas vår guru Spaderäss som för nuvarande verkar vara aktiv annorstädes så uppger svenska analysföretag regelmässigt för höga energivärden. Han har testat många skördar och jmf med Equi Analytical i USA och även pratat med Dr Kellon, och tydligen är förklaringen att diskrepansen sker pga hur omräkningen från energivärdet till kor/idisslare sker i och det faktum att hästar är sämre på att utnyttja energi från grovfodret jmf med idisslare (ca 30 % sämre). Man ska räkna med 25-30 % lägre energivärden än de som anges på svenska analyser!

Min häst är hyffsat lättfödd och när jag köpte henne formligen rullade hon fram, stackarn. Dock så när jag har provat att fodra enligt foderstatsprogrammen så har hästen utöver att självfallet gå ner i vikt blivit VÄLDIGT hungrig och märkbart irriterad men jag fick liksom inte ihop det annars (hade tom startat en tråd ang bekymret här tidigare). Och inte undra på liksom när hon fått 30 % mindre än hon eg ska ha! När jag började justera foderstaten med tanke på ovanstående så är hästen mätt och nöjd och ändå lagom i hull och foderstatsprogrammens uträkningar "stämmer" helt plötsligt 😊

Edit: hittade min gamla tråd

https://www.bukefalos.se/threads/hu...at-ut-med-utraekningen.1516969/#post-20191081
Ja alltså just när det gäller hullet så går jag på öga och känsla. Tabellen är bara en riktlinje. Det beror ju väldigt mycket på andra faktorer som väder osv också så man får vara lite flexibel.
 
I vårt fall är det stallägaren själv som samlat in provet i samband med att det pressades, så provet är handplockat från strängarna.
Eftersom det är plockat från marken så finns det ju risk att jordpartiklar kommit med och värdet inte är representativt. Första gången det hände oss hade stallägaren samlat ihop ett prov från en hög som samlats när vi slängt upp alla höbalarna på loftet. Tanken var ju god, att det var små delar av många balar och blev representativt men när analysen visade på värden runt 800 med kommentaren att värdet kunde vara pågrund av att jord kommit med i provet så gjorde vi en ny analys och den visade på mycket lägre värden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 008
Senast: Lavinia
·
L
Foder & Strö Nu har jag alltså fått fram höanalysen till höet min häst går på 80% av året. Jag är ingen höjdare på det här med foderstater utan...
Svar
14
· Visningar
1 049
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp