Bukefalos 28 år!

Fodertillsk. under betet?

E

edd11e

Jag har precis köpt häst igen och det är superkul. Dock har han stått en längre tid så han är relativt omusklad. Dock är han hyffsat ung, 8 år och leker mycket i hage och så så han har en del muskler i alla fall. Jag tänkte direkt släppa honom på betet men i och med detta så försvinner ju kraftfodret och med det de mesta av proteinerna för musklerna. Finns det något fodertillskott som kan ges som inte ger för mycket exkra energi men som har någon form av "muskelbevarande" effekt?
 
Sv: Fodertillsk. under betet?

Du kan inte hitta något mer proteinrikt foder än bete. Don´t worry, be happy.
 
Sv: Fodertillsk. under betet?

Måste tillägga att detta givetvis beror på period. Just nu är gräset riktigt kraftigt. Om det blir torka och hästen är riktigt omusklad kan du kanske hitta något att lägga till. Men proteinhalten brukar inte sjunka förrän en bit in i juni. Oftast efter midsommar. Kanske kan bli lite tidigare i år i och med värmeböljan i april.
 
Sv: Fodertillsk. under betet?

Varför underskattar så många betet ? Bete är ju en resurs som ska utnyttjas, och varför tror så många att bete aldrig räcker åt en häst ? Så länge det växer och så länge hästen håller hull så får den i sig det den ska inklusive mineraler.
 
Sv: Fodertillsk. under betet?

Släpp honom på bete utan något tillskott, han kommer förmodligen äta upp sig fint om det finns gräs så han blir mätt.
I perioder (vanligtvis under den torrare perioden i juli samt sensommaren) kan man behöva stödfodra men börja inte med det nu. Bortkastade pengar.
 
Sv: Fodertillsk. under betet?

Ok tack för svaren. Är lite orolig att det inte ska räcks till men då kanske jag oroar mig i onödan
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 850
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 688
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 083
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp