Fodertillskott mot ledproblem

M

md5krist

Det finns ju ett flertal tillskott som sägs förebygga ledproblem och förbättra ledernas funktioner, t.ex. Cortaflex, Biosynov osv.

Är det någon som har en uppfattning om huruvida dessa preparat verkligen hjälper, om det är stor skillnad mellan dem osv.?

Cortaflex är ju till exempel dyrare än de andra (dyra) preparaten, men innehåller kondroitin förutom glukosamin som de flesta innehåller. Är den då bättre?
 
Jag har gett både Dewils Claw root och gurkmeja med goda resultat. :)
Att det är billigare än de dyra kända preparaten gör ju inte saken sämre direkt. :cool:
 
Jag använder MSM (Methyl Sulphonyl Methane)och NAF Superflex till min häst. Tycker det hjälper och att han faktiskt känns mjukare. Både dessa preparat är billigare än Cortaflex, men jag tror jag skall prova gurkmeja nästa gång, för det måste vara det absolut billigaste.
Hemsidan för MSM och Superflex: www.naf-uk.com
 
Kolla in Equimins.se de har ganska många produkter som jag tycker verkar bra. Ganska vettiga priser tycker jag om man kollar in hur mycket verksamma ämnen som finns i.
Håller själv på att testa deras "Flexijoint". Enligt försäljare ska även Vitamin/mineral tillskottet "Advance" vara suveränt för hästens allmäntillstånd, muskler och hovar.
 
Jag fodrar med Hi Form ProFlam + Hi Forn A, hon har stått på det i snart två veckor. Känns lite rörligare, men effekten ska inte komma förrens om ngn vecka ytterligare.
 
Jag har tästat en del sorter men jag tycker msm är den absolut bästa.

Kram
 
Msm är en svavelförening. Svavel ingår i massvis av processer i kroppen och är (tror jag) det 5 vanligaste grundämnet i kroppen.
Bl.a. hjälper det kroppen att bilda glucosamine.
 
biosynov hjälpte tydlingen grannens häst,vet inte riktigt vad de var för "fel" på den men,men...

Hundformen bio can har hjläpt väldigt många hundar iaf...när ja jobbade i hästaffär sålde vi mer sånt till hundägare än hästägare iaf
 
Japp, ger ren gurkmeja, köper det hos en restauranggrossist eftersom man kan köpa storförpackning där. :D

Enda nackdelen med gurkmeja är att det FÄRGAR så in i vassen, hinkar, krubbor ... allt skiftar i gult. :smirk: :d
 
Är MSM ett tillskott som är bra för leder i första hand eller är det "allmänt stärkande"?

Jag hittade en sida om MSM för folk och där beskrevs det som allmänt undergörande :cool:. Det var bra för allt från acne till tarm- och magproblem.
 
jag hade en häst som "knakade" i lederna, efter ca 1 månads fodring med gurkmeja så slutade hans leder låta. Testade att göra uppehåll och "knaket" kom tillbaka, så jag tror stenhårt på att det funkar. :)
Nu får alla mina hästar gurkmeja och verkar tycka det smakar gott dessutom. :D

Biofarmab har ett medel som heter Biosynov som är framställt av Gurkmeja och på sin hemsida skriver de att vanlig kryddgurkmeja ej är lika bra, det kanske stämmer, men det räcker iaf för mina hästar och det kostar en bråkdel mot Biosynov. :d

Lycka till i ditt val av "led"tillskott!
 
Tack!

Min häst knakar faktiskt också i lederna. Jag köpte Biosynov åt henne så att hon kan äta det medan jag bestämmer mig. Men då kanske gurkmeja är lika bra då.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 540
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag skulle behöva lite råd.. Och tycker att ämnet är lite för känsligt för att prata med bekanta osv. om.. Sedan några veckor tillbaka...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 673
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Min häst får Glucovet som innehåller: Innehåll per 100 g MSM (metylsulfonylmetan) 62,50 g Glukosamin (HCI) 22,50 g Kondroitin...
Svar
0
· Visningar
764
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 426
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp