Fodertillvänjning efter betet

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare mittis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 783
M

mittis

Jag har 2 varmblod som gått på bete hela sommaren fram tills nu så nu är det dags att börja fodra dom. hur ska jag börja så att det inte blir för mycket och för snabb omställning?

Sv: Fodertillvänjning efter betet

Det beror på vilken foderstat du har tänkt dig.

mvh Jessica

Jag har tänkt att ge dom havre som grund utöver höet. Vet ej vilket kraftfoder de ska få än. de kommer att stå i uteboxar och vistas mycket ute så jag vet inte vilket foder som lämpar sig bäst. Har någon något tips?

Mitt tips är att du gör en grovfoderanalys för att ta reda på vilken sort och hur mycket kraftfoder de bör få.

Havre kan du nog börja ge ett halvt kg och sedan öka successivt, till full giva, under ett par veckor.

mvh Jessica

Jessica skrev:
Mitt tips är att du gör en grovfoderanalys för att ta reda på vilken sort och hur mycket kraftfoder de bör få.

Havre kan du nog börja ge ett halvt kg och sedan öka successivt, till full giva, under ett par veckor.

mvh Jessica
Tack Jessica!
Tyvärr så vet jag inte om det är någon ide att göra någon höanalys eftersom att höet kommer från många olika vallar, så gör jag en analys nu så stämmer det säkert inte nästa gång jag tar hem hö eftersom det kan vara från någon annan vall. Höet är iallafall friskt och luktar gott.
Mina hästar ska stå i utebox och vistas mycket ute så de behöver nog extra energi för att kunna hålla värmen.
mvh mitte

Har man ingen analys så blir det tyvärr bara gissningar vad gäller foderstaterna.

Det går ju ta en genomsnittsanalys från hela rännet och därigenom få ett hum om innehållet.

mvh Jessica

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 157
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 229
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Först vill jag bara skriva att jag har skickat fler foton och beskrivning till tillverkaren men dom har stängt nu och svarar nog imorgon... 2
Svar
23
· Visningar
2 016
Foder & Strö Hej! Jag har börjat klura på hur jag smartast ska packa hö för sommarens kommande meetings och har för mig att jag sett något om att...
Svar
5
· Visningar
712
Senast: Snurrfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4
  • Israel vs. stora delar av världen

Hund, Katt, Andra Djur