Fodertips!

Sv: Fodertips!

hillevie skrev:
det va flera hästar. jo, eftersom det rör sig om högpresterande dressyr hästar(msv-svår klass) vet jag att dom ger salt i fodret. stallet fodrar med hö, ja, dom har vattenkoppar.

dom gav lucernet för att öka protein intaget, men slutade rätt snabbt att ge det torrt-när det började blötas försvann även koliken.

så nog har det haft ett samband. det va alla i stallet rörande överens om.
ja men då är det juh fel utfodring när dom gav det torrt, är det bra att bojkotta alla pelleterade foder för att man måste blöta lusernen?
 
Sv: Fodertips!

Extasia_ox skrev:
Svarthavre kanske..? Men är det någon som har några tips så skulle jag bli jätte tacksam. Just nu går hon på hö/korn/kalk och mineraler-birocca algophos.

svarthavre innehåller mer mineraler än vanlig havre, och på vissa hästar som reagerar stark på vanlig havre, blir lugnar på svarthavre
jag kan rekommendera det om du vill ha havre, men ett bra grovfoder och lusern i gräsform är också bra
 
Sv: Fodertips!

Man måste ju inte heller blöta lucernen. Jag kan ge ett stort antal exempel (däribland min egen häst) som ätit lucernpellets torra utan att få kolik.

Men kanske fick hästarna stora mängder? I kombination med ett för litet vattenintag via vattenkopparna? Ska man ge stora mängder lucern tycker jag att det är bättre att ge det som hackat än som pelleterat.

Angående blötning eller ej så sväller allt foder som är torkat, både lucernpellets, krafftpellets och t o m havre (i olika grad, men sväller gör de). Så vill man vara på den säkra sidan får man väl blöta allting...
 
Sv: Fodertips!

ja, men de sväller olika mycket och atr åt sig olika mängder vatten, det som gjorts är förmodligen som du säger, för mycket torra pellets och för lite vatten så magen/tarmen torkat och orsakat kolik.. därför bör man blöta pelleterat foder, och vill man veta hur mycket det sväller så får man provblöta och se.. det tycker jag ska tillhöra varje hästmänniskas kunskaper..
 
Sv: Fodertips!

jo, men som jag skrev så sa leverantören att det inte skulle behövas.
och då det inte fungerade tillfredställande, så givetvis blöttes det.

men snälla, har väl aldrig påstått att man ska bojkotta alla pelleterade foder :crazy: har själv gett lucern dom år det behövts........

annars föredrar jag personligen med fibergi.
 
Sv: Fodertips!

Vill du bara ge naturligt så ge inget spannmål. Ett grovfoder med bra värden och komplettera med lusern om det behövs mer protein.
// Linda
 
Sv: Fodertips!

BeastieBabe skrev:
har du någon källa för att pelleterat foder ger kolik? jag har aldrig hört om det, och då har jag ändå räknat foderstater i 2 år nu och granskar de flesta påståenden..
Anledningen till koliken när man ger pellets kan vara att hästen dricker dåligt. Korn är ett bra foder för hästar som behöver lite mer hull, och som ej ger "knäpp" energi som havre gör! Har själv en arab som vi ska börja ge dels korn eftersom han har lite dåligt hull.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 113
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 033
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 087
Senast: MissMisty
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: JAMarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp