Bukefalos 28 år!

Foderutrymme

Manji

Trådstartare
Det är så att våran tredje box, den s.k höboxen, ska bli en hästbox till hösten. De innebär att allt korn, havre och betfor måste flyttas till ett lämpligt ställe...

Jag har ett höförråd som håller samma temperatur på insidan som det är utomhus. Höet håller sig bra där inne, har aldrig haft mögel eller liknande. Men jag undrar om det är ett lämpligt ställe att förvara annat foder på? Som korn, havre, betfor och färdigblandat foder.
Kan det ta skada av kylan? Är inte ovanligt att det blir -30 här, vilket innebär att det är -30 inne i förrådet också:crazy:
 
Sv: Foderutrymme

Det är väl alldeles utmärkt att du får ut höet från stallet! Att du har kallt i foderutrymmet borde inte ställa till några bekymmer om du inte använder något foder som har låg ts - då kan det ju frysa. MEN då har jag ett tips som kan vara bra att lägga på minnet: använd en uttjänt frysbox (plocka bort glödlampan så att du inte får glaskross i fodret!) att förvara maten i. Isolerad och klar! Annars kan du själv isolera lårar m h a frigolit - funkar kanon.

Har du däremot fukt i höförrådet får du se till att mota Olle i grind genom att täta - annars är det bara en tidsfråga innan du får bekymmer i form av mögel.

Ha det gott!

;) Krocket
 
Sv: Foderutrymme

Olika sorters spanmål, pellets, mineraler osv. är ingen fara. Det som kan ta skada är ju en del flytande fodertillskott tex. vitaminer men då står det på förpackningen. Blötlagd betfor kanske inte är nån hit...:smirk:

SaraXX
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 495
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
716
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 343
Senast: Mabuse
·
Hästvård I stallet finns en halvblodsherre på 23 år. För några månader sedan upptäckte vi att han tuggade bussar av höet och spottade ut. Han...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: anjescka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp