Ett bra erbjudande? eller?

Sv: Ett bra erbjudande? eller?

såg ut att vara ett väldigt ljust och fint stall, underbar ridbana! :)

räkna på allt du kan med det här med hyran. om du vill gå med "vinst" eller bara hyra ut så att du själv får mindre kostnad för ditt eget hästeri osv osv.

hade du hjälp på helgerna? annars gör helgerna på schema så du bara ansvarar för vardagarna och sen då givetvis de passen du får på schema på helgen.
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Ja, det var verkligen fint! och jag är van en sadelkammare som är 3x2 m, knappt.. :D och denna var stooor så att man till och med kunde hissa upp blöta täcken i taket på stänger, lyx!

Jag hade väl tänkt att gå med vinst så småningom men det kan ju ta ett tag innan man kommit igång med hur mycker foder, hö, strö osv osv som ska köpas in, till exempel.

Men jag har också funderat på om jag verkligen ska hyra ut båda eller bara en och ha den andra själv till någon in/tillridning.. hum..
Det är min dröm att kunna hjälpa folk med deras hästar och för ett tag sedan ville en tjej skicka sin häst till mig men jag kunde ju inte ta emot den då jag inte har eget.. synd..

På helgerna har jag hjälp, nästan alltid.. Det är min sponsor som jag samarbetar med och hon är minst lika intresserad som jag och jag har förklarat för henne vilket arbete detta innebär.
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Jag säger TA STALLET det verkar ju helt perfekt och du verkar ha tänkt på det mesta. Vilket tillfälle man lever dessutom bara en gång. Gör ett försök går det åt skogen så gör det då har du ialf vågat pröva ;).

Jag är så nyfiken och vill se bilder så jag PM:ar :)
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Vill se fler såna inlägg :D Då blir man peppad! jiiii! glad jag blir..

Endel vill peppa och endel säger mest att det blir jobbigt och problem, men.. det vet jag ju inte förens jag provar! och vad har jag att förlora?
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Va fint det va och vilken ridbana!!! Nu är jag ännu mer övertygad om att du ska ta chansen och ta det ;).
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Jag hade gjort det direkt... eftersom det är det jag vill göra i framtiden, det kan inte mer än gå så dåligt att du får flytta tillbaka hästarna. Men som sagt då har du ju iaf provat! Och drömmer man om någonting så tycker jag man ska rycka efter chanserna, det kommer ju inte så många på en livstid. :laugh:
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Vill se fler såna inlägg :D Då blir man peppad! jiiii! glad jag blir..

Endel vill peppa och endel säger mest att det blir jobbigt och problem, men.. det vet jag ju inte förens jag provar! och vad har jag att förlora?

Har läst hela tråden.Nu ska jag säga att jag aldrig haft möjlighet att ha egen häst ö.h.t. men haft medisar och ridit större delen av mitt liv. Så jag talar bara utifrån nåt slags sunt förnuft. Eftersom du bara ska hyra stället så har du inte så mycket att förlora låter det som. Antar att du i så fall kommer att ha ett kontrakt med viss uppsägningstid och då kan du ju alltid backa om det blir för mycket för dig. Visst det tar ett tag i så fall att fixa nya stallplatser o.s.v till dina hästar om du känner att du inte fixar detta efter ett tag men du har i alla fall inte gått in med någon stor kapitalinsats som ett eget ställe innebär. Så jag tycker det låter ganska genomtänkt.

Det du skulle kunna göra är att göra en mer noggrann kalkyl över uthyrningsverksamheten, ta kontakt med några som säljer hö och annat du behöver köpa in, visst är ju priset rörligt men du får ju en ungefärlig uppfattning i alla fall och göra en kalkyl på vad allt skulle kosta. Och därefter bestämma vad som är realistiskt att ta i hyra och också räkna in din egen arbetsinsats utöver kostnaderna och se vad du skulle tycka är realistiskt att ta betalt för din arbetsinsats. Sen tycker jag bara det är att köra hårt och prova dina vingar. Våga testa är mitt råd, det växer man ju av och du har ju en utväg om det inte fungerar även om det inte är helt enkelt att lösa det direkt utan det kanske tar en tid innan du kommer ifrån hyreskontraktet och har ordnat allt annat.
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Jag har redan kontakter på hö/hösligage/ensilage, havre och spån (Köpet en pall staben kutterspån för 600 spänn, nu blir nog några avis :D)
Jag har även suttit och räknat.. på alla möjliga tänkbara sätt :)

Var iväg och pratade med stallägaren idag och h*n var verkligen jätte trevlig och frågade när jag hade tänkt mig "flytta" in i så fall men att hon inte hade brottom så jag har ju lite betänktetid.. Ska ränka lite ytterligare och överlägga.. blir mer och mer sugen! Var även inne och tittade i sadelkammaren idag, verkligen stor och fin med två långa stänger som man hissar upp i taket med blöta täcken.

en sak till.. det finna hinderpark till banan också :D
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Nu står jag i valet och kvalet! i mitten av nästa vecka hade jag tänk bestämma mig..
Jag har troligtvis redan en inhyrning och kanske en till :D så det blir nog fullt på en gång..
Jag fick gärna prova hösilaget dom har till fåren (som är från en bonde som producerar hösilgare till ridskola) och det låter ju inte så dumt med tanke på det dåliga höet dom får nu.. behöver bara köpa lite hö att blanda ut med den första tiden.
Halm hade dom kontakter på för ca 375:-/storbal.

Här är en ny skiss på en servicelista:
* In-Utsläpp
* Täckesbyten, på-av med skydd/lindor
* mockning
* strö
* grovfoder i form av hö eller hösligage
* havre
* betfor
* mineraler

Detta finns att tillgå mot ersättning om intresse finns:
* motionering av häst (longering/tömkörning/löshoppning/ridning)
* hyra av boogitrailer

Till stallet finns ju som sagt stor utebana med hinderpark och fina ridvägar.. Så vad skulle NI tänka er är ett humant pris per/mån?
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Nu forsätter jag att spä på med räkningar :) Då jag ska bestämma min denna veckan..

Här kommer uträkningar. (lägg på 3200 på intäkter)
26522461.jpg


Här är en uträkning på vad en häst koststar ganska exakt per mån. Har räknat givor som är ganska normala.
26522934.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Gah! jag får inte till så att den blir tillräckligt stor så att man kan läsa!
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

jag skulle lätt flytta! du verkar ha haft oerhört billig hyra så det kommer garanterat bli dyrare för dig nu. men det är värd mkt att ha sitt eget och ha bra träningsmöjligheter!:)
 
Sv: Ett bra erbjudande? eller?

Ja, det lutar väl åt det hållet.. Det borde väl räcka med en bufert på 20.000 och 10.000 i en säkerhetsbufert?
Men säkerhetsbufert menar jag att jag inte tar av dom pengarna utom om det blir kris eller om nåt annat inträffar.. man vet ju aldrig..
Det som ska köpas in första gången blir ju en engångskostnad, tex så köper jag 800kg havre och det behöver jag ju inte köpa varje månad :) Jag har räknat på att fylla ca 3 kg halm/dag/häst så att jag skulle få ett hum om hur länge en storbal skulle räcka.
Jag har ingen erfarenhet av hösilage då jag haft hö jämt men jag vet ju att man inte ger lika stora givor hösilage så jag har räknat på ca 11 kg/dag/häst hur låter det? Hösilagen jag fått tag på har 73% ts.

Jag har även fått en snilleblixt :D Under sommaren går mina hästar ute i ett par veckor så då tänkte jag erbjuda helpensionat under de veckorna.. kanske till folk som ska utomlands osv som vill att deras häst ska få tillsyn och kanske även motion.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 540
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 292
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 584
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp