Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

okej hur fungerar det´då? får jag ett brev att brevet kommit fram eller så?
och vet du ungefär va det kostar?
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Mottagningsbeviset kommer hem till dig när dom löst ut brevet. Om dom inte löser ut det kommer brevet tillbaka till dig.
Priset hittar du på www.posten.se.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Om dom hämtar hästen själva som dom gjorde, så kan jag inte få det till annat att du blir skyldig högst en månads uppsägning och den veterinärsbes ni bestämt och för transporten av hästen enkel resa.
Nu är det ju dom ska bli skyldiga eftersom du står med stallhyra mm utan att ha kvar hästen. Varför ska du bli skyldig 1500 i mån i ett år när hästen inte finns kvar?
Då kan man ju sätta sånt i system och hoppas på att folk betalar..
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

stå på er, ni ska inte behöva betala ett dugg extra på hästen! Jag skulle snarare gjort en anmälan på att hästen är tagen utan lov samt att kontraktet inte följts. Har ni en månads uppsägningstid så har de ingen rätt att hämta hästen innan!

Bestrid som sagt fakturan och vänta på nästa steg. Förhoppningsvis går hon vidare till kronofogden, då bestrider ni även där och sedan ses ni på förhandling i tingsrätten. Jag ser det till er fördel. Av det du skrivit här så har ni lagen på er sida, ägaren lär åka dit! Lycka till så här får det inte gå till!

Jag tycker heller inte att ni ska ringa, om ni gör det håller er till saken och var korrekt i uppförandet. Spela in samtalet och spara det till kommande syfte. Helst ska en sådan tvist skötas brevledes med mottagarbevis för att ha allt på det torra!
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Om fakturan bestrids redan i inledningsskedet, så kan man inte gå vidare till KF då måste man gå till tingsrätten för en stämning.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

du har så rätt, fel av mig!


Men man vet ju visserligen inte. Ägaren verkar inte vara den allra klyftigaste. Denne kan säkert strunta i bestridan och driva det vidare till kronofogden. Speciellt om ts inte har något mottagarkvitto på att ägaren mottagit bestridan.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Det är nog varken första eller sista gången det blir osämja om skicket på en häst. Det är omöjligt att säga vem som gjort "fel" utan att ha hört båda sidor.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Det är därför mottagarkvitto och sparade kopior är nödvändiga, kommer ett krav från KF skickar man helt enkelt kopior på bestridan samt mottagarkvittot. Så blir det ägaren som får stå för nästa drag.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Ja det är svårt med skicket på en häst, vill inte visa bilder här om det är så att någon känner ponnyn.

Men för de som sätt ponnyn under tiden jag har haften skulle alla kunna understrycka att vi verkligen jobbat med hullet så att den nu var fin och höll på att bygga muskler.
Jag visade även kunniga personer de bilder ja hade som är nya och från när jag fick ponnyn och allt tallar imot ägarns uttal om att ponnyn skulle vara underviktig.

Det är därför jag sprat alla bilder som bevis, tog bilder 2 dagar innan jag åkte till danmark där ponnyn är på topp. Konstigt om hästen skulle bli underviktigt på 4 dagar?

när jag tänker mig en undernärd ponny ser man revbenen och hästen ser sliten ut, jags er mig inte en ponny som är blank i pälsen och man ser inte revbenen endast känner dem.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Okej ska vi skicka något brev till dem istället för att ringa? där vi skriver hur vi känner och ser på saken, ta kopia påd et och spara sen spara deras svar, om vi nu får något...
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Vilka människor det finns...!:mad:

Håller med tidigare inlägg om att du absolut inte ska betala en krona för att de har hämtat hem ponnyn såvida inte domstol såsmåningom beslutar om det...

Att de kan med...!? Hur har man mage att kräva 1500 i månaden i ett år för en häst man hämtat hem genom att
1. bryta ett kontrakt på felaktigt sätt
2. bryta mot lagen genom att hämta hästen olovligen

Nä, stå på er och bestrid fakturorna. Ta kontakt med någon duktig advokat som kan kika på vilka rättigheter respektive skyldigheter ni har och vad som kan vara lämpligt att ni kräver av dem som kompensation/skadestånd.

Lycka till!

/Kira2002 - som själv sagt upp kontrakt och hämtat hem foderhäst i förtid - men på korrekt sätt.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Tycker inte att du i nuläget ska ringa dem!
Gör som flera här säger och bestrid fakturorna skriftligt! Ta upp punkt för punkt era motargument! Ta kopior på allt och skicka brevet rekommenderat!
Sen får ni vänta och se om de vill fortsätta med "tramset"!
Du har redan fått många bra tips o råd av Boj m.fl, så jag önskar dig lycka till istället o hoppas det löser sig smidigt!:)
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Vad visade veterinärbesiktningen, och vad hade veterinären behandlat hästen för så att det kostade 4000 kr?
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

föreslår som satanic- kolla med en jurist...
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

De har inte sagt något om vetrinärerna, jag besiktade henne Ua när hon var hos mig och så såg vi till att hon fick en ordentligt vaccination (som vi betalde)
Men om de gjort något speciellt med vetrinär nu vet jag inte då vi inte pratat.
Men de vill ha pengar till vet.bes om ett år också.
då de tycker att det är lämpligt att de vet.bes hästen om ett år för de är då våran foder tid skulle ha varit slut.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Jaha, och är då hästen halt efter att ha varit i ägarens vård är det då meningen att ni ska betala för det eller vad tänker de sig?

Jag vill fortfarande mena, har ni inte brutit mot gällande kontrakt och hästen inte har återtagits pga djurskyddskäl så har ägaren inget att komma med vare sig när det gäller kravet på besiktning eller andra kostnader de nu har presenterat er.

Slå ner klackarna i marken, bestrid och se till att allt finns i kopior. All korrespondens sker med mottagarbevis osv.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Om de hävdar att hästen togs hem pga att den var vanskött bör de kunna bevisa det med veterinärintyg.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Men hallå... ska ni stå för en veterinärsbes efter ett år? :crazy: Om dom gör en nu e väl en sak, men om ett år har ju ni inget med hästen att göra, om den är skadad så är det ju dom eller ny fodervärd som gjort nåt.
verkar nästan som om dom satt detta i system och hoppas att folk e godtrogna och bara betalar :mad:
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Alltså. Jag fattar inte mig på dom där hästägarna. Ofta att anledningen att dom hämtade den var att den var i dåligt hull? Om den inte ens var det. Och en veterinärkostnad på 4000, nja. Du borde be dom visa papper på att det verkligen är sant att veterinären var där!

För mig är det inte heller tänkbart att ni ska betala när ni inte ens längre har något med hästen att göra. Låter som att dom försöker utnyttja.

Hoppas det löser dig iaf ! Stå på er ! :)
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Ja det var så vi också kände, ja vi har nu skickat tillbacka fakturan bestriden så får vi se hur de går till väga.

Det känns som om det är som många sagt, att de bara utnyttjade oss i tron om att vi var människor som inte visste vad som var rätt eller fel utan att vi bara skulle ge med oss.

Och det var inte kul att höra att en häst man kämpat med mycket för att bygga hull och muskler på togs hem av ägaren för att dne var undernärd?
känndes som om de såg förändringen i hästen och kännde att de ville nyttja ponnyn nu när den var som finast. Man kan spekulera länge om det här och vi kommer nog aldrig bli riktigt klok på det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp