Fodervärd ,ersättningsskyldig?

M

MiniMinnie

Hejsan är ny på detta forum så vet inte riktigt hur det fungerar emn hoppas detta blir lätt.

Jag har i 6 månaders tid haft en c-poony på foder sen för två veckor sen var jag och familjen på resa till danmark när vi kom hem hade ägarna till ponnynhämtat hem den.
Deras andledning var att de vart på ebsök medans vi var borta och tyckte då att den varit undernärd.
Jag har stöd fodrat dena ponny mycket då den ahr haft lätt för att tappa i vikt, men den hade inte förlorat mycket.
Jag har nytagna bilder på ponnyn innan resan och alla dessa visar att den är i bra skick och hull.
Jag har även bilder som visar att när jag fick hemd en från dem var den i mycket sämmre skick.

Mina tränare och flera andra människor säger att det var tur att dena häst hamnade hos mig annars hade den kunnat blir iktigt dålig.

Nu i veckan fick mamma hem en faktura av ägarna där de begär ersättning för hemresa av hästen, vet. bes, mat , hovslagare osv.

De vill även att vi ska forsätta betala dem ett vist antal pengar i månaden tills tiden för kontraktet är slut. ( 1år kvar)

I vårat kontrakt står det att vi ska stå för alla konstander när hästen är hos oss och det är helt förståligt, men ska vi behöva betala allt detta också nu?

Det känns somom de bara utnytjar oss?

Hoppas ni förstod och att detta blir lätt, vi är väldigt orloiga då det var ganska stor summa de ville ha av oss.

vad ska vi göra?
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

gå till en jurist som kollar igenom kontraktet sen får de väl inte bara åka o hämta hästen så heller det kallsa väl hemfridsbrott eller nåt liknande.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

De hämtade ponny utan er vetskap o ni hade inte pratat om det innan?
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Vi var borta och de hörde av sig och sa bara att imorgon kommer vi och hämtar hästen, så vi hade nägra som fick plocka ihop dens saker.
sen kom de bara aoch hämtade den
vi har fortfarande kvar vissa papper som tillhör hästen som de inte värkar bry sig så mycket om
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Enligt det du har skrivit om avtalet så skulle jag säga nej - ni ska inte behöva betala för ponnyn när den inte längre står hos er.

Och det inkluderar alla kostander eftersom ägaren valde att ta hem ponnyn utan anledning. Enligt mig ska ni inte behöva betala den stora summa pengar nu som ni var beredd på att behöva betala om sex månader (hemresa och vet.bes - om det nu ens är ni som ska betala det enligt avtalet). Och det löpande månadskostnaderna ska ägaren stå för eftersom det är dom som nyttjar och ansvarar för hästen, inte du.

Hästen är deras ansvar nu på alla plan, avtalet finns inte längre eftersom dom bröt mot det och ja... Ponnyn har ju åkt hem.

Synd att det blev såhär för dig och ponnyn, hoppas du kan hitta en ny foderponny med en seriösare ägare!:(
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Jo jag tror vi hade en månads uppsägning.
Så egnetligen förlorade vi pengar på stall hyra, mat osv.

men vi orkade inte bråka om det och sen nu när dena faktura kom vart vi helt paffa.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Ja i kontraktet står det att när vi ska lämna tillbaka hästen ska vi bes igen och köra hem den.
men hade det pratat med oss hade vi kunnat lösa detta, men nu när de bara gjorde så här känner man inte riktigt att vi vill betala deras hem resa.
Men nu vill de att vi ska betala en vet.bes nu och en igen om 1år, de ville ha nästan 4000kr i veterinär kostnader.


Ja jag tyckte om ponnyn jätte mycket så det var inge roligt att de skulle sluta så här, sen vet vi att ägarna har haft lite penga probelm och då vart det bara att man tänkte att de använde detta mot oss för att få ut pengar?
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

.
Men nu vill de att vi ska betala en vet.bes nu och en igen om 1år, de ville ha nästan 4000kr i veterinär kostnader.

eeeh...va?! :confused::crazy: ni har väl inget alls med ponnyn att göra längre eftersom de bröt kontraktet och hämtade hem den innan både kontrakt och uppsägningstiden gått ut, och att göra det när ni inte var hemma?! så RUTTET! ( o sen kräva reseersättning från er, hur tänker folk?) ni ska inte betala ett öre mer på den ponnyn.
(MEN för säkerhetsskull, kontakta en jurist! det ser alltid bättre ut...)
om nu hästen var så vanskött att det fanns skäl för dem att bryta kontraktet o ta hem den, borde väl de övriga i stallet ha reagerat och sagt nånting långt tidigare? + att de borde ha inväntat er o krävt en förklaring...
var det någon som stödutfodrade ponnyn innan ni åkte?
äsch detta låter bara som pengak*ta oseriösa pappskallar!
inget jag skulle lägga ner energi på...
hoppas allt går bra för er ändå o att de inte orkar tjafsa..
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Då tycker jag att dom kan skriva en faktura (med kopia på fakturaunderlaget från vet.bes samt kvitton på bensinkostnaderna för resan) med ett förfallodatum som går ut om sex månader - för det är då ni ska behöva vara beredd på att betala, inte nu!

Hur sjutton har dom kommit upp i en summa av 4000 kr för en veterinärbesikning? Tror inte ens att man kommer upp i den summan på klinik med ett par plåtar:confused:

Tycker det låter som att dom vill ha mer pengar än vad dom är berättigare.... Säger som några andra, få tag i en jurist och visa upp avtalet samt berätta vad som hänt och vilka fakturakrav dom har mot er.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Du ska inte betala ett öre för hästen.
Du har fått bra svar av alla andra, och om du skulle få faktura eller liknande så kontakta då en jurist.
Men ge absolut inte efter!!!
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Om jag förstått saken rätt så har kontraktet brutits på ett felaktigt sätt, genom ägarens försorg. Detta är inget du som fodervärd behöver stå för om det inte är så att hästen hämtats av djurskyddsskäl. Å andra sidan så får inte ägaren hämta hästen på det sätt som nu skedde, de har helt enkelt begått en olaglig handling genom att hämta hästen i ett annat stall utan att du/ni var på plats.
Det kallas olaga intrång och egenmäktigt förfarande trots att de är ägare av hästen, de räkningar som nu presenteras ska ni bestrida skriftligen till ägaren. OM det inte görs, har ägaren möjlighet att skicka dessa till inkasso.

Så mitt råd är, bestrid samtliga fakturor som dyker upp i ärendet och rådgör med en jurist. Jag tror to m att ni har rätten att kräva ägaren på återstående stallhyra faktiskt.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Måste tacka all för era svar!
Vi har nu blivit mycket mer peppande på att bdriva vidare detta och inte ge med oss, vi har förståt att sättet vi tänkte på från början var rätt.

Vi har insett att de begär på tok för mkt pengar av oss, de vill ha 8500kr för de två veckor ponnyn vart hemma sen 1500kr i månaden i 1 år. och hur man än vänder och vrider på det blir det inte rätt.

I botten av faktura pappret står det att det blir tilllägelse avgift om fakturan inte betalas i tid, men om man bestrider en faktura kan man väll inte få en påminnelse medans man är i tvist?

Vi har försökt ringa dem för att få en upplösning men de har vägrat svara, ska testa imorgon igen så vi får se hur detta slutar.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Om du bestrider fakturan innan förfallo datum, är det ägaren som ska ta nästa steg. Det innebär att de måste ta saken till domstol, eller strunta i det. Oavsett är det så att ni kan bli stämda, men i hemförsäkringen har man ett rättsskydd som är tillämpligt vid dessa tillfällen.

Vad man stämmer er på då är dessa förfallna fakturor, ni kommer då att få redogöra för tingsrätten om vad som skett. Då ska ni bifoga allt som finns tillgängligt i fallet, kopior av kontrakt, ev sms, mejl etc. Samt er redogörelse av händelsen, och varför ni bestrider fakturan. Ni kan samtidigt ställa ett motkrav baserat på ert kontrakt, detta förutsätter att ni själva inte har brutit mot detta och gärna kan bevisa det. Motkravet kan bestå i ev uppkomna kostnader som ni har drabbats av pga denna tvist, te x utlägg av självrisk för juridiskt ombud om hemförsäkringen kan användas. Annars fullständigt krav på ersättning för samtliga uppkomna kostnader genom denna tvist, det kan även inkludera stallplatsen sm ni nu inte har nytta av längre men ändå får betala för.

Detta är en djungel, därför rekommenderas att använda sig av ett ombud.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Om du å din sida inte brutit mot något i avtalet kan du ställa anspråk på hästägaren. (Om du däremot vet med dig att du brutit mot något i avtalet har ägaren rätt att häva det.)

Du kan begära ersättning för de kostnader som du har trots att du blivit av med hästen – typ stallhyra under uppsägningstiden, inköpt foder o vad det kan vara. Dessutom kan du begära ett ideellt skadestånd för att du blivit ledsen, chockad eller känt dig kränkt av att de plötsligt hämtade ponnyn. Det är förståss inte säkert att du skulle få det skadeståndet i rätten men inte helt omöjligt heller.

Så bestrid deras krav och ställ motkrav.HH
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Vi har insett att de begär på tok för mkt pengar av oss, de vill ha 8500kr för de två veckor ponnyn vart hemma sen 1500kr i månaden i 1 år. och hur man än vänder och vrider på det blir det inte rätt.
:eek::eek::eek::eek:

lite halvt ot:
kan man skicka en faktura till en person man redan har en "skuld" till? isåfall vad händer? om t.ex. ts nu skulle göra det, eller vem som helst? eller är det detta som kallas "motkrav"?
(förstår nån vad jag menar? knappt så jag gör det själv...söndagströg:o)
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Ja funderade faktiskt på hur det fungerade om jag nu skikade en faktura till dem på vår förlorde stallhyra osv.
Inte för att vi kommer göra det då vi inte rkar skapa mer bråk.
Jag hade verkligen fäst mig med denna ponny och såg fram emot att ha den ett ra tag då vi kanske skulle köpa den efter foder tiden.

Men vi har tagit kopia på fakturan och skrivit att vi bestrider och ska skicka tillbax den sen ska vi även ringa senare idag.
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Skicka det med rekommenderat och mottagarbevis, ja det kostar en slant extra men då kan de inte neka till att de har tagit emot brevet om det är utkvitterat.
Som sagt, bind upp svansen på motparten, innan du själv får din svans uppbunden med motargument.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp