Fodervärd ,ersättningsskyldig?

ang. ersättningsskyldig för foderponny

:confused:

jag säger som alla andra - betala inte en enda krona!!
DOM har brutet mot ett överenskommet och påskrivet avtal, och har inga rättigheter att hämta ponnyn bara sådär.

Kontakta advokat/jurist som hjälper er med detta, för kontraktsbrott är inget man ska se mellan fingrarna med. idioter, ägarna alltså!
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Jag har nu bestridit fakturan, så vi får se avd som händer.

Här om dagen när jag letade efter kontraktet i pärmen jag har i mitt skåp i stallet hittade jag det inte, möjligt att de kanske tog det med sig när de hämtade ponnyn :crazy:
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Om ägaren har vetbesiktigat hästen både före och nu efter att de hämtat hästen och ni har skrivit ett vanligt kontrakt så ser ditt läge inte helt ljust ut. I det vanliga kontraktet står att du kan bli ersättningsskyldig om du missköter hästen och dess skick avsevärt försämras. Om ägaren då har vetbesiktning både före och efter så förmodar jag att de besiktningarna säger att så är fallet, att hästens skick försämrats, eftersom de nu driver saken till sin spets. Du bör i det fallet kontakta en advokat.

Om de bara besiktigat nu i efterhand så är ditt läge mycket bättre. Då kan du med dina fotografier bevisa att hästen var sämre när de kom än när den åkte. För det kan ju vara så att de helt enkelt gör ett försök att klämma dig på lite pengar samtidigt som de får hem hästen som de kanske ångrat att de lånat ut.

Om så är fallet skulle jag i så fall skriva ihop ett brev där du bestrider (säger att du inte tänker betala ersättning) deras krav, med kopior av bilderna som bevis, och tala om hur det förhåller sig. Du skickar sedan det som ett rekommenderat brev och behåller nogsamt kopior. Om de då bara kört en rövare för att se om det går, så kommer du inte att höra av dem igen. Om de däremot ärligt anser sig ha rätt kanske de driver det hela vidare och då är det dags för dig att kontakta en advokat.

Ta även hjälp med ditt skrivande när du skickar ditt brev till dem, så att det blir språkligt korrekt då du i ditt inlägg åtminstone ser ut att ha lite problem. Om du genom ett brev lätt blir av med dem skall du vara nöjd. Jag skulle inte i din sits försöka få rätt kontraktsmässigt att behålla hästen, eller något liknande. Du vill ha bekymret ur världen.

Hälsning Maja
 
Sv: Fodervärd ,ersättningsskyldig?

Okej

Tack för tipsen, ja det går lite för fort när jag skriver på datorn ibland så stavfelen kommer lätt.:o

Det har nu gått en vecka sen jag skickade tillbaka fakturan rekomenderat och har än inte hört något svar.

Jag vet inte om det är så att de vet.bes ponnyn sen de hämtat hem den då det inte stod något om det. Tänkte att de iaf kanske skulle ha skickat med något bevis från materilet från beskiktningen.

Men nu får vi se hur det går vidare här ifrån, vi har iaf lärt oss en del av denna resa som vi är tacksama för inför framtida ponnyer/hästar

Tack
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp