Fodervärdar och krav*långt*

Niela

Trådstartare
Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering!

Jag har min häst utlånad och hon som har henne ska rida in henne och sedan använda henne ett tag i sin ridverksamhet.

Men sedan hon kom till fodervärden har hon bara stått, iof har hon fått föl men man kan väl endå borsta henne och sätta på grimma och träna på att ledas lite då och då och flytta undan för tryck.
De räcker ju med 5 minuters hantering i veckan. Men att hon borstas några ggr i veckan mer som mysstund hanteringssyfte än at hon ska bli ren.


Just för att inte tappa kontakten med människan.

När jag hade sto med föl förra gången red jag stoet i paddocken utan problem fölet var upp till 4 månader i paddocken å han antingen låg och sov eller stod och åt längs kanten i paddocken.

Så det gick hur bra som helst att rida stoet.
Sedan från 4 månaders ålder kunde fölet vara själv i boxen med de andra i stallet(hästar och människor) och de verkade som sto och föl tyckte denna timme var skönt att vara ifrån varandra!


Så jag har frågat fodervärden om hon inte kan börja hantera mitt sto lite mer nu innan fölet åker(den åker 14 nov -1 dec någon gång där imellan)

Att hon tar in henne borstar och att då fölet får hänga med antingen stå själv i en box då och käka lite hö eller löst på gången.
Att man kan ta ut henne och fölet och påbörja lite longering välja vid sadel och träns..
Hagens staket och paddockens staket är samma så fölet kan ju stå kvar i hagen och endå vara väldigt nära.
Fölet och stoet är väldigt oberoende av varandra står oftast helt själva fölet är med andra ston och stoet har andra föl vid sin sida!

Därför tror jag inte att de kommer vara några problem med att ta ut stoet själv och arbeta lite i paddocken. Detta är ju också bra sätt att träna inför avvänjingen tycker jag!
Självklart ska fölet med in när man håller på med stoet i stallet för då ser dom ju inte varandra ananrs.
Men att man kan släppa tillbaks fölet när man ska till paddocken eller att han står kvar i boxen.
Han ser stoet genom fönstret i boxen till paddocken=)
Vad är bäst?


Det är inte som så att man ska börja arbeta stoet superhårt och länge och varje dag utan mer kanske 2-3 ggr i veckan i max 30 minuter. beräknad tid från de att stoet lämnar hagen till hon kommer in dit igen dvs inte arbete i 30 minuter.
De kan ju räcka en dag med att bara ta in henne träna på att stanna gågra gånger på vägen in till stallet backa och flytta undan baken för tryck.
Binda upp henne borsta klämma och känna överallt, sätta på en longerlina ut i paddocken i 5 minuter skritta runt en och släppa ut henne i hagen.


Mer än så behöver de ju inte vara fram tills fölet åker.
Så det inte blir att man kommer och hämtar fölet poff så är han borta,
Hur har ni löst avvänjingen för er som har era hästar på lösdrift?
För när fölet åker så kan man ju börja självaste utbildningen mer på allvar!

Känns lite som så att kan ajg stälal krav på fodervärden att hon tränar på avskiljningen på föl och sto??
Å andra sidan ville hon låna mitt sto bara för hon just hade ett föl och har man tagit på sig att ta han dom ett sto med föl måste ju man ta på sig att även avvänja sto och fölet.??

Eller?



Visst kan man låta henne stå tills 1 dec tills fölet åkt och då arbeta henne men då kommer de ju bli en poff avvänjing och de är ju inge bra:crazy:

När jag skriver till fodervärden om mina önskemål så får jag till svar att hon inte vill ha en hästägare som ska lägga sig i och ställa krav på henne...
Men då blir jag såå här.. okej men måste inte jag som ägare kunna få ha tankar och ideer på hur jag vill ha min häs inriden och hur jag inte vill ha henne riden.
Att jag har som krav att hon inte får klippa man och svans utan att rådfråga mig först?

De är ju trots allt min häst och jag som ska rida henne i framtiden och jag vill ha koll på min häst jag har inte haft så tur med fodervärdar innan så de var de första jag sa när hon fick henne.
Att jag vill och kommer ha stenkoll på henne åka upp oanmäld och kolla till min häst och så=)
Och hon tar väl hand om hästen de är inte de.


Detta vart långt och svammligt, men ni som har lånat ut unghästar på foder där fodervärden ska sköta inridningen och utbildningen, skiter ni i hur fodervärden rider in eller har ni lagt i er och kommit med förslag?

Vilka alternativ är bäst!

Jag skiter i stoet och överlåter allt till fodervärden, vill hon inte avvnäja sto och föl så får de vara.Nya ägarna till fölet får komma och hämta han bara när de blir aktuellt.
Hon får sedan sköta inridningen bäst hon vill och hoppas på att de blir bra

Jag ställer krav att fodervärden får ta in sto och föl under natten 1 månad innan fölet åker och att hon har dom i separata boxar under natten och att de går ute i samma hage om dagen.
Inge arbeta med stoet
Sedan får hon rida in som hon vill jaglägger mig inte i

Hantering av stoet och de fortsätter gå kvar på lösdriften och att man förbereder avvänlingen genom att skilja sto och föl ett tag under dagen att de står i varsin box ett par timmar mitt på dagen och att man hanterar stoet och fölet får stå själv i boxen.


Jag är delaktid i planen om hur min häst skall rida in och utbildas vi kommer gemensamt fram till en fungerande plan och lägge gemensamt upp ett schema som grund.

Är de för mkt begärt att be om att få veta vad de har för plan med min häst hur de tänkt gå tillväga med inridningen?




Just nu är jag så förvirrad.:crazy:
är jag helt ute och traskar på fel spår ?
Råd och tips mottages
 
Sv: Fodervärdar och krav*långt*

Om du har möjlighet ,BYT!!!!Du har rätt att kräva rätt skötsel för din/dina hästar ,jag antar att du betalar människan!!!!Dom riktiga proffsen kan redogöra exakt vad dom kommer att göra med hästarna,chansa INTE...
 
Sv: Fodervärdar och krav*långt*

Nej då jag betalar inget hon har min häst på foder, jag står för försäkringen bara.
Vill gärna inte byta, utan vill iaf försöka lösa detta på bästa möjliga vis.

Fölet åker ju relativt snart till sin nya ägare.

De verkade ju så bra här och de är väl rätt så bra än bara de här problemet.

Jag har inga stora pengar till att skicka iväg henne på inridning och detta var ju så bra.
Fodervärden behövde sällskap till sitt sto med föl mot att hon fick de skulle hon rida in mitt sto åt mig.
Och som tack för de fick hon tjäna lite pengar på mitt sto genom att sedan ha henne i sin ridverksamhet.


Alt är väl då att jag helt enkelt får hitta en ny fodervärd som du sa, men de känns så tråkigt!
 
Sv: Fodervärdar och krav*långt*

Nu har jag pratat med fodervärden och kommit fram till följade..
hennes sto med föl ska sättas igång och ridas igen nu i nov, då ska även min påbörja sitt arbete, Fölen kommer tillsammans stå i en box så de får trygghet och sällskap av varandra medans morsorna arbetar=)

Så min häst kommer påbörja sin utbildning nu i nov och fölen kommer påbörja sin avvänjing i samma veva

Så de löste sig till slut.. de mesta brukar gå att lösa bara man kan prata och diskutera fram en lösning där båda känner sig nöjda!:banana::bump:
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 190
Senast: Teilani
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp