Träna efter fölning

Jaasse

Trådstartare
Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes första föl nästa år. Är det 6 mån fölet skall vara för att man ska få tävla stoet? Hur snabbt börjar ni träna har kvar fölet i hagen? Kommer inte stressa alls o såklart lyssna på stoet men mest intressant hur andra gör 😃
 
Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes första föl nästa år. Är det 6 mån fölet skall vara för att man ska få tävla stoet? Hur snabbt börjar ni träna har kvar fölet i hagen? Kommer inte stressa alls o såklart lyssna på stoet men mest intressant hur andra gör 😃
De hittills två föl jag har haft har gått med sin mamma i flock med andra ston + föl tills de skildes av vid 8 respektive 10 månaders ålder. Först då började mamman i det ena fallet tränas igen, i det andra fallet valde vi att betäcka igen så stoet fick gå kvar i samma flock när fölet flyttade.

Jag ser ingen anledning att träna stoet när hon går med föl - allt har sin tid och vill man återgå till ridning med stoet så tycker jag att det går utmärkt några månader senare efter avslutad "mammaledighet" :) Jag vet dock att andra gör annorlunda, så ska bli intressant att följavilka olika svar du får!
 
Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes första föl nästa år. Är det 6 mån fölet skall vara för att man ska få tävla stoet? Hur snabbt börjar ni träna har kvar fölet i hagen? Kommer inte stressa alls o såklart lyssna på stoet men mest intressant hur andra gör 😃
Det beror hur man har stoet och fölet, går det tillsammans i en större grupp med andra ston och föl? Annars började jag rida så smått när fölet var äldre och fick följa med korta rundor, men jag ser ingen mening med att börja träna och tävla innan det är avskilt, varför ha bråttom?
 
Det beror hur man har stoet och fölet, går det tillsammans i en större grupp med andra ston och föl? Annars började jag rida så smått när fölet var äldre och fick följa med korta rundor, men jag ser ingen mening med att börja träna och tävla innan det är avskilt, varför ha bråttom?
Som jag skrev i mitt inlägg så är det inte stress utan jag är intresserad hur andra gör. De går med andra föl
 
Mitt sto slutade jag rida när hon gick in i högdräktighet pga att jag är en tung ryttare. Körde istället ett tag och på slutet blev det promenader tills hon sa ifrån helt och fick gå i lösdrift bara.

Satte igång henne redan efter några veckor, men korta turer då fölet var med. Från 10 min i början upp till 30 min när fölet var 3-4 månader. Sen började jag lämna kvar fölet i boxen (med bästis i boxen bredvid), då kunde det bli 20 min med fölet och ytterligare 10-15 min utan.

Det var först när fölet var 8-10 månader som det blev längre turer, eftersom de behöver dia varje timme rätt länge (har inte siffrorna i huvudet).

Regelrätt träning inför tävling samt tävling skulle jag inte tänka mig att göra förrän fölet är avvand runt 10-12 månader.

Däremot red jag onlinedressyr när fölet var 5-6 månader om jag inte missminner mig. Men då blir det ju korta pass på banan bara.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har aldrig orkat sätta igång stona förens fölen är avvänd, dvs tidigast vid 8 månader (oftast senare). Även om de går tillsammans med flera så brukar det bli stressigt att sära på dom, stor risk att antigen sto eller föl varvar upp sig, vilket känns onödigt (vill inte riskera magsår eller separationsångest på fölen).

Får se lite hur jag gör nu som jag ska betäcka min 3-åring till nästa år, där vore det väl önskvärt att sätta igång henne lite efter sommarbetet som 4-åring (säg när fölet är 4-5 månader). Men isf blir det kanske typ träna 20-30 min två dagar i veckan. Om jag hinner få ridbana hemma tills dess så kan ju fölet gå i hagen brevid, borde funka tänker jag.
 
Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes första föl nästa år. Är det 6 mån fölet skall vara för att man ska få tävla stoet? Hur snabbt börjar ni träna har kvar fölet i hagen? Kommer inte stressa alls o såklart lyssna på stoet men mest intressant hur andra gör 😃
Lättare motion kan du nog börja med ganska tätt inpå rent fysiskt, förutsatt att fölning och eftervård fungerat som det ska. Tycker dock det är vettigt att de får landa och bara vara mammor ett tag. Om man nu har ett sto som uppskattar det och inte blir rastlös (upplever att de flesta kommer till ro och trivs med tillvaron osvsett sysselsättningsgrad innan fölning).

När du kan lämna fölet ensam med flocken beror otroligt mycket på individen. Det finns föl som redan ett par veckor gamla far omkring helt orädda i flocken och som struntar precis i vad mamma gör. Hon är inget annat än en mjölkmaskin och är man inte hungrig just nu så behöver man ingen mamma heller.
Andra sitter klistrade vid mammas sida flera månader och blir väldigt ängsliga om hon försvinner.
Samma med ston, det finns hysteriska hönsmammor och det finns ston som tror på en lite mer fri uppfostran😅 (och allt däremellan).

Vänta med att planera tills du kan avgöra hur stoet och fölet vill ha det. Tror hon talar om när det är dags att göra nåt annat än att passa barn☺️
 
Efter mitt första föl började rida relativt tidigt, för jag ville komma igång med träning inför tävling. Det är dock 30 år sedan och jag tror mig ha blivit klokare sen dess.
Idag låter jag stona vara mammalediga tills fölen är avvanda.

En ytterligare aspekt på frågan om när man kan börja rida dem är att vissa ston ger precis allt man matar dem med till sitt föl, så de faller ur ordentligt. Gäller även lättfödda ston/raser! Har man ett sånt sto är det ju oerhört dumt att hon dessutom ska behöva lägga energi på att motioneras.
 
Kortare ridpass med någon som håller fölet fungerar enligt min mening, men det är bökigt med föl.

Vänta tills fölet är avvant, är mitt råd.
 
Vi med brukshäst, kör hästen med "föl vid sidan", alltså fastsatt vid stoets sele, från ca två veckors ålder och framåt.

Korta pass i början, sedan allt längre. Viss känsla för vad som är lämpligt att göra krävs.

En utmärkt form av hantering av fölet, som vänjer sig vid ljud och kommandon, och får en bra grund för framtida inkörning.

Är stoet vant att tömköras längs ridväg eller skogsstig i skritt, så borde det fungera att tömköra med föl vid sidan också för en ridhäst.
 
Vi med brukshäst, kör hästen med "föl vid sidan", alltså fastsatt vid stoets sele, från ca två veckors ålder och framåt.

Korta pass i början, sedan allt längre. Viss känsla för vad som är lämpligt att göra krävs.

En utmärkt form av hantering av fölet, som vänjer sig vid ljud och kommandon, och får en bra grund för framtida inkörning.

Är stoet vant att tömköras längs ridväg eller skogsstig i skritt, så borde det fungera att tömköra med föl vid sidan också för en ridhäst.

Nja, skulle jag inte göra trots ston som både är vana och gillar att bli tömkörda - ridhäst-föl är rätt spralliga (iaf mina) och inget man direkt binder fast till mamman så som ni med brukshästar gör... Och föl + långa tummar känns som upplagd för trassel...

Smidigare isf att rida med fölet antigen löst eller som handhäst, tycker jag.
 
Mina ston har i de flesta fall tyckt det varit helt okej att komma ut på aktivitet från att fölet är ca 2-3 månader. Vi kanske är borta max 1 timme åt gången, och det är inte regelrätt träning utan mer promenadridning. Jag har inte upplevt någon stress för sto eller föl i samband med detta, men vi har en väldigt fin och trygg flock för fölen.

Tävla skulle jag inte satsa på förren tidigaste året efter. Får man föl i juni/juli så diar den nästan fram till mars, och de där sista månaderna upplever jag att man får kämpa lite för att hålla hullet på stoet. Dvs inte läge att försöka bygga upp muskler och kondition för tävling.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 117
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp