Fodervärd eller inte?

S

stinah

Hej!
Jag står i valet och kvalet att skaffa en fodervärd till min shetlandsponny, vill gärna ha era råd. Jag har precis fått barn och kommer antagligen inte att få tid att använda hästen på minst sex månader, kanske ett år framåt. Jag funderar nu på vad som vore bäst för henne: att låta henne gå kvar här i hagen (hon går på lösdrift tillsammans med några får, funkar bra), eller att skaffa en fodervärd åt henne på ett halvt eller ett år.

Vad tycker ni? Det går ju ingen nöd på henne där hon står (har egen gård så det kostar inga pengar direkt att ha henne kvar här, foderkostnaden är ju försumbar). Frågan är helt enkelt vad hon mår bäst av: att få vara kvar här där hon känner igen sig men knappast få komma ut ur hagen, eller att flytta till ett nytt ställe med nya människor och få komma ut och röra på sig då och då?

Tacksam för era åsikter om detta.
/Stina

Sv: Fodervärd eller inte?

Att gå i en hage med får och inte aktiveras tycker jag låter som en tråkig tillvaro. De flesta hästar gillar ju människor och hästkompisar, så jag skulle dinitivt hyra ut hästen.

Måste fråga: på viket sätt har hästar utbyte av får? Våra hästar går med får sommartid, men de ignorerar varandra fullständigt. Fåren i ena änden av betet, och hästarna i den anra.

Kan du inte annonsera efter en medryttare? :idea: Det finns säkert gott om familjer med hästtokiga barn som gärna hjälpte till att aktivera ponnyn några ggr i veckan, och ponnyn kan då gå kvar hemma hos dig så har du uppsikt över den och du slipper böket med fodervärd.

Tack för ditt svar. Jo jag tycker ju också att det verkar rätt tråkigt att bara gå och skrota, särskilt som hon är en jättehärlig häst att hålla på med. Fast är det inte så de så kallade sällskapshästarna har det? De får väl sällan komma ut ut hagen de heller, eller har jag kanske missförstått den biten?

Hästen har väl inget jätteutbyte av fåren, de står ju inte putsar på varandra t ex som hästar brukar göra. Men det är i alla fall sällskap i hagen och de är båda flockdjur som pratar lite samma språk. Att ha två hästar är tyvärr inte möjligt för mig just nu, så det är lite av en kompromiss att ha får istället.

Tack för ditt svar. En medryttare är en riktigt bra idé! Då kan hon ju gå kvar här och jag har koll på att hon har det bra, samtidigt som hon blir aktiverad då och då. Jag får känna efter lite vad som skulle bli bäst.

jag ska ha barn om drygt två veckor. tanken va att hästen min (sexårig islänning) skulle gå på lösdrift tillsmmans med andra hästar, men bli ompysslad ett par dagar i veckan. Slutade rida honom för drygt 6 månader sen. Och han blev en helt annan häst. man såg verkligen på honom hur han vantrivdes av att bara stå. vid hantering som skoning va han ett monster! Så för lite mer än tre månader sen fick han flytta till en fodervärd. Tänkte på medryttare åxå, men då varken vi eller hästen trivdes i stallet han stog så fick han flytta. Nu bor han ännu närmre mig, kan hälsa på när jag vill. Tjejen som har honom är jättebra! Jag kommer bli medryttare på min egen häst i sommar, saknar ridningen som fan!

Men om du har hästen på egen gård, varför inte skaffa en till häst som sällskap?

Annars skule jag nog låna ut hästen så den fick vara med andra hästar.

Jag hade skaffat en Shettis till som sällskap. Absolut! Extra kostnader som tex foder är ju inte så betungande för en shettis, som du själv sa. Tycker ingen häst ska behöva vara ensam även om dom verkar "klara det" bra. Med en kompis tror jag den klarar sig utmärkt utan ridning/körning.

Ja, det bästa för hästen vore väl att skaffa en riktig hästkompis, och pengamässigt skulle det ju gå. Problemet är bara att då har jag två hästar som måste tas om hand. I dagsläget har jag svårt att få tid att gå ut och pyssla om den enda jag har. Lillbebisen vill helst inte släppa mamma ur sikte alls... Men tack för förslaget.

Ja jag har annonserat många gånger om "medryttare/skötare" åt min shettis men fått 0 svar! Ponnyn är ett äldre sto som kan promenadridas, hon är otroligt vänlig och en perfekt förstaponny som kan pysslas med av de allra minsta.

Det var INGA kostnader inblandade, INGEN mockning, bara pyssel och ridning några dagar i veckan. Mitt enda krav var att det skulle vara någon vuxen med barnet, det var kanske det som var alltför betungande vad vet jag.

Jag kan inte tänka mig att sälja eftersom hon har sina krämpor och jag vet hennes begränsningar, att hon fungerar utmärkt som promenadponny o pysselponny men inget mer.

Det är ingen lätt sits men med sällskap av annan ponny istället för fåren så klarar shettisen sig säkert utan ridning/körning om det rör sig om en såpass begränsad period.

Jag säger samma sak, jättesvårt att hitta skötare/ryttare åt shettisar. Jag hade två snälla, ridbara shettisar ute på annons ett tag, men fick inget napp. När jag skaffade fjording var det några mammor+döttrar som var intresserade, även om det inte blev så många gånger de red ut.

Nu har jag åter annonserat om två shettisar men inget napp här heller ( jag flyttade från uppsala till värmland) Men, jag kör ju, så motion får de ändå. Tycker bara det skulle vara roligt med några småtjejer i stallet som rider och pysslar, men det verkar jättesvårt att hitta. Kanske måste man ha hästarna väldigt centralt för att hitta någon...

Hur pratar hästar och får samma språk? Att de har fyra ben?

Du får ursäkta, men jag tycker att det är djurplågeri att ha häst så som du har. jag skulle låna ut den på foder/sälja. Det är faktiskt ingen rättighet att ha häst, det innebär bara skyldigheter. Som att ge de sällskap av andra hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 270
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 863
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 031
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 646
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka