Fodervärden måste bryta kontraktet

C

Catthhh

pga av en ryggskada som görr att hon inte kan rida på 4-6 månader o hästen kräver ridning regelbundet.
Vi har två månaders uppsägningstid.
Han har tidigare varit hos fodervärd i 6 månader o på detta stället i två därför ska han hem nu då han ej får flyttas runt.
Vi har ett sommarstall hem för våra två- behöver bygga till en box under tiden får han stå på vårt vinterinackorderingstall = stallhyra.
Jag är ingen girig människa men eftersom våra omkostnader stiger så undrar jag hur man gör.
Ska fodervärden betala stallhyran för två månader? Det rör sej om 1100 kr o jag kan tänka mej att mötas på halva vägen att vi gör så att hon betalar en hyra o att vi är kvitt sen.
Rent juridiskt har jag rätt att ta ut hyra vad jag förstått men jag känner mej som en elak bitch här men rent totalt så skulle jag behöva ha pengarna.:confused: :confused:

Sv: Fodervärden måste bryta kontraktet

pga av en ryggskada som görr att hon inte kan rida på 4-6 månader o hästen kräver ridning regelbundet.
Vi har två månaders uppsägningstid.
Han har tidigare varit hos fodervärd i 6 månader o på detta stället i två därför ska han hem nu då han ej får flyttas runt.
Vi har ett sommarstall hem för våra två- behöver bygga till en box under tiden får han stå på vårt vinterinackorderingstall = stallhyra.
Jag är ingen girig människa men eftersom våra omkostnader stiger så undrar jag hur man gör.
Ska fodervärden betala stallhyran för två månader? Det rör sej om 1100 kr o jag kan tänka mej att mötas på halva vägen att vi gör så att hon betalar en hyra o att vi är kvitt sen.
Rent juridiskt har jag rätt att ta ut hyra vad jag förstått men jag känner mej som en elak bitch här men rent totalt så skulle jag behöva ha pengarna.:confused: :confused:

Hade dett rört sig om en lägenhet, så gäller uppsägningens två månader att betala.
Jag hade nog begärt två månaders betalning om hon inte själv kan ordna med en annan ryttare som tar över dessa två månader.
Men man får då utgå ifrån att hästen stannar kvar i stallet men man växlar ryttare.

vi skrev i avtalet att f.v stod för kostnaderna för hästen om avtalet var tvungen att brytas tidigare,,

det går jag ej med på då det är en speciell häst m speciella behov:) så jag tänkte mer på att mötas på halva vägen men eftersom han måste hem akut så står man ju här lite vackert med en himla massa omkostnader osv...

Vi har ett Deckemans avtal samt en bilaga m tillägg det står bara att uppsägningstiden är två månader men jag antar att rent juridiskt ska fodervärden stå för hästens omkostnader under den perioden???

Rent juridiskt så hänger det lite på vem det är som bryter avtalet.
Är det fodervärden som sagt att det inte längre går att ha hästen kvar och vill lämna tillbaka den?
Eller är det du som ägare som sagt att på grund av fodervärdens skada så kan inte hästen vara kvar där längre?

I första fallet så finns ett rent juridiskt ansvar för fodervärden att stå för de kostnader du får för att du måste ta hem hästen under uppsägningstiden.

I det andra fallet finns faktiskt risk för att du kan bli ersättningsskylldig till fodervärden för att du tar hem hästen innan uppsägningstiden är slut.

Så jag tror att det bästa för er skulle vara det du själv verkar vara inne på att ni delar på kostnaderna under uppsägningstiden.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hästen lånas ut på foder, ett utförligt kontrakt skrives. Efter ett par månader erbjuds fodervärden köpa loss hästen, fv tackar ja men...
Svar
14
· Visningar
2 505
Senast: fiaskurken
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan så flyttade jag och mina två hästar in hos min far i mitt barndomshem pga att min ekonomi var i botten. Jag var då 20...
Svar
6
· Visningar
2 144
Senast: jennieflum
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta... 2 3
Svar
48
· Visningar
7 657
Senast: Lavinia
·
G
Hästmänniskan Jaha, så har det kört ihop sig... I november -08 tog vi in en hyresgäst i vårt stall. Vi hade igentligen inte tänkt göra det, men...
Svar
15
· Visningar
2 768
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka