Fodervärds-undersökning

3

333

Denna fråga vänder sig till er som lånat ut häst på foder;

Varför gjorde ni det?
Hur länge var den utlånad?
Fungerade "samarbetet" med fodervärden?
Vilket skick var hästen i vid hemkomst, bättre/ sämre än den åkte?

Har haft hästar utlånade och jag säger alltid aldrig mer men så är jag så godtrogen och snäll.. + att jag faktiskt ej har råd eller tid med hästen just då.. Lånar ut och blir förtvivlad när jag märker att hästen ej fått vad den förtjänar..

Sv: Fodervärds-undersökning

Jag lånade ut min ponny för flera år sedan, på den tiden då jag fortfarande ägde henne.. ;)

Hur som.. lånade ut henne till en bekant som jag visste ridit i flera år och som hade bra stall och hagar osv..
Pratade med henne iaf 2 ggr i veckan för att höra att allt var bra, vilket hon påstod att det var. Hon sa att hon red nästan varje dag och allt gick så fantastiskt bra.

Fick sen höra av grannarna att hon ridit kanske 5 ggr på hela sommaren och inte skott ponnyn som avtalat utan bara dragit av skorna och låtit henne gå som hon var.

Försökte naturligtvis ringa henne direkt men fick inte tag i henne på flera dagar. Då tog jag helt sonika transporten med mig (utifall att...) och åkte dit för att se hur det verkligen var. Tyvärr så var det som grannen sagt..
Kom sen fram att tjejen ramlat av ett par ggr och inte rådde på min ponny, så hon vågade inte sköta henne.
So what? Kunde väl ha klämt ur dig det då, tyckte jag, tog min ponny och åkte hem.
Hon lånar ingen mer häst av mig...

Jag har vid två tillfällen haft fodervärd till mina shettisar. Först båda då jag blev långvarigt sjuk och inte orkade ge dem det de behövde och senare den ena då jag ville ha en ridhäst också och inte hann med alla.

Jag hade jättetur med mina fodervärdar, de var såå gulliga, hörde av sig ofta och skrev långa mail om vad de gjorde och hur hästarna hade det. Båda sände också foton, vilket ju är jätteroligt att få. Båda gångerna kom hästen/hästarna tillbaka i bättre kondis än de for och all utrustning i bra skick!

Det jag tänkte på var att jag ville ha dem hyfsat nära så det gick att hälsa på om jag kände för det, vilket jag också gjorde.

Jag är jättenöjd med mina fodervärdar och saknar lite kontakten vi hade runt vår gemensamma häst... ;) Däremot känns det förstås bra att ha dem hemma i hagen igen, så mycket lättare med lite shettisgosning då!
Det enda som var svårt med fodervärdstiden var att jag saknade de små liven så...

Häst nr 1 nordsvensk vallack lånades ut till promenadridning 1år pga tidsbrist. Var livrädd för andra hästar i flera veckor när han kom hem. Han hade gått ihop med en travarhingst som bitit honnom sönder och samman.
Manken var helt förtvinad för sadeln jag skickat med (som passade hästen..) var inte lika skön som den dom använt:( .

Häst nr 2 minishettishingst lånades ut till hingsthållare som teaser. Eftersom dom inte klarade av att stängsla in honom så fick han inte gå ut...bara när jag var och hälsade på. Den sista tiden glömde dom att ge honom mat också. Efter många turer fick jag köpa tillbaka ponnyn i miserabelt skick...

Det skall väldigt mkt till innan jag lånar ut en häst igen...i båda dessa fallen hade slakt varit ett bätter alternativ:cry: .

:( tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Fy farao va trist behandling de fått bara..:(

De finns nog både och fodervärdar som inte bryr sej OCH hästägare som bara tycker att de är skönt att bli av med sin/sina hästar. Synd de där,men som sagt de är inte alltid fodervärdens fel :/

har haft mina hästar utlånade ett antal gånger

Häst 1, reds i sönder. Hon var halt men de hoppade henne och red i skogen med mera varje dag. Fodervärden sa att de små barnen väger ju knappt något så det kan ju inte skada:(
Efter behandlingar och chansning på chansning fick hon somna, med en ros lagd på sig såg jag henne sista gången.

Häst 2, utlånad 3 ggr. Första ggr reds 6 dagar i veckan-hård träning. Blev mager som en sticka och infl. i haserna. Ömmande kropp.
Var hemma i någon månad
Andra gången. Jätte trevlig tjej men som fick jobb i norrland typ och kunde ej ha honom längre.
Tredje gången. Oxå mkt trevlig brutta men som har "stallet emot sig" så att säga. Det gör det omöjligt för henne att kunna sköta honom ordentligt..

Japp tredje gången gillt heter det väl. .... ALDRIG låna ut honom igen!!!

-Han var utlånad pga av graviditet och att jag sen hade en liten att ha hand om-

Visserligen måste jag sälja honom men de får fan ej honom på prov, klickar de inte så gör de inte det å då får de inte ha honom:mad:

Känner mig som VÄRLDENS sämsta hästägare. Har man ej tid å råd ska man ej ha häst!!!

De finns nog både och fodervärdar som inte bryr sej OCH hästägare som bara tycker att de är skönt att bli av med sin/sina hästar. Synd de där,men som sagt de är inte alltid fodervärdens fel :/

så sant så sant:bow:

hästägare borde ta och inse att i slutändan är det alltid de själva som är ansvariga för sin häst!
Vet en hel del som lånat ut häst/ ponny å sen skyller allt som är / har varit fel på fodervärden.. Och ja visst måste man ge f.v lösa tyglar så att den kan ta egna intiativ m.m men märker man att det inte funkar å hästen ej är ok så måste man ta sitt ansvar och inte vara slapp å bara strunta i det..

Om att tycka att det är skönt att va av med hästen är nog individuellt.. För mig är det en ren pina att inte ha möjligheten att kunna sköta min häst själv. Känner mig beroende av fodervärden och usel som fan för att jag inte kan göra ALLT i min makt för att han ska må bra. Ska aldrig köpa häst igen om jag inte har ordnade förhållande hemma och ekonomisk möjlighet!

.. hmmm..

ja jag vill inte säga för mycket för fodervärden är oxå medlem här och säkert andra från stallet och jag vill ej utmåla någon illa om du förstår..

men visserligen är "mitt namn" rätt anonymt så...

Med att ha stallet emot sig menar jag att hon vill hästens bästa men det är inte hennes eget stall och vad jag förstår på henne så känner hon inte sig så "vän med dem som har stallet". Vi pratade om hur hästarnas dag såg ut och det var hemskat för mig att höra faktiskt så blev jag illamående..
Stallägarna gör säkert oxå sitt bästa men de är inte helt inbitna hästmänniskor så att säga. De kanske inte har riktigt koll heller men det är svårt för f.v att komma med krav om man inte känner sig helt tillfreds i stallet heller..

En dag i stallet där hästen står ser ut så här (cirka)

6.30 Frukost
9.30 Utsläpp
18.00 Insläpp
19.30 Kvällsmat

I hagen finns inget gräs( nä det är ju ej säsong:smirk: ) och inget hö eller ensilage läggs ut. De står alltså å pillar med små små stå i jorden som dröjt sig kvar sen i höstas....

Jag vill i alla fall att min häst får
frukost 7, lunch12, em hö då han kommer in17-18 å kvälls/ nattmat20-21

Är jag ute å reser eller? :confused:

antagligen inte men hur ska en normalt arbetande människa kunna klämma in att fodra sin häst lunch de är väl ok om man kan få stallägarn att göra de men då jobbar oftast inte den eller så får man betala på tok för mkt i stallhyra,men veterligt så har 1/4 stall de så att hästarna oftast inte får mat oftare än 3 gånger på dagen.Vet många stall som har lunch med men då kommer hästarna ut runt 9 sen in igen vid 2 och sen inte ut mer den dagen.Dom är ju som sagt även byggda för att vara ute mkt inte att så innen i en box och inte göra mkt.Mkt mat och för lite motion ger som sagt inget bra resultat.

Men alltså mina hästar går ut mellan 8-9.30 In mellan 16-18.00 och får då insläpps mat och senare på kvällen kvällsmat..En normal människa har ju inte tid att ge lunch hö och vi har inget gräs i hagen heller för den delen..Så de får allt klara sig tills de kommer in..

haha nej eller hur. folk jobbar ju,annars hade dom ju defenetiv inte haft råd att ha häst!

Vilken otur alla verkar ha haft med sina fodervärdar..Jag är iallafall fodervärd åt en häst och det har ju funkat super;) Men så är jag normal i huvudet oxå..
Man får nog kolla upp noga vad det är för en person som man lånar ut hästen till..ev prata med folk som känner den personen och sen inte köra iväg hästen för långt bort. Så man kan komma och kolla till hästen. Tror nog att även oanmälda ankomster kan vara bra faktiskt!

antagligen inte men hur ska en normalt arbetande människa kunna klämma in att fodra sin häst lunch ha det på schema- den som är i stallet ger lunch..de är väl ok om man kan få stallägarn att göra de men då jobbar oftast inte den eller så får man betala på tok för mkt i stallhyraom man tycker att det blir flr dyrt bör man ej ha häst eller får man dela på en,men veterligt så har 1/4 stall de så att hästarna oftast inte får mat oftare än 3 gånger på dagen3 ggr åer dag är ok men TVÅ har jag sagt att e fodrar i stallet.. prova du att ät vid 6 på morgonen å sen vid 20 på kvällen å prestera något kvalitativt arbete där emellan:mad: .Vet många stall som har lunch med men då kommer hästarna ut runt 9 sen in igen vid 2 och sen inte ut mer den dagen i de stallen får de säkert lunch då de kommer in å sen tränas de 1 timme vid en timme senare, blir omhändertagna och är i boxen igen vid 17... låter mer sunt faktiskt men visst om det fungerar så är det bra med mkt utevistelse .Dom är ju som sagt även byggda för att vara ute mkt inte att så innen i en box och inte göra mktsom sagt de ska tänas oxå.. en hobby häst som bara man dräller runt med kan väl man förstå att den kan vara ute längre men det är Fan ej försvarbart med att säga att två fodringar per dygn är ok! Ang att de är gjorda för att vara ute mkt är sant men då får du tänka på vad de går på i friheten- MAT!....Mkt mat och för lite motion ger som sagt inget bra resultat.motion är inte att gå i en hage å äta lera:mad: !

jag vet inte hur ni har det i ditt stall men det vore intressant att veta.. :bump:

har haft mina hästar utlånade ett antal gånger

Häst 1, reds i sönder. Hon var halt men de hoppade henne och red i skogen med mera varje dag. Fodervärden sa att de små barnen väger ju knappt något så det kan ju inte skada:(
Efter behandlingar och chansning på chansning fick hon somna, med en ros lagd på sig såg jag henne sista gången.

Häst 2, utlånad 3 ggr. Första ggr reds 6 dagar i veckan-hård träning. Blev mager som en sticka och infl. i haserna. Ömmande kropp.
Var hemma i någon månad
Andra gången. Jätte trevlig tjej men som fick jobb i norrland typ och kunde ej ha honom längre.
Tredje gången. Oxå mkt trevlig brutta men som har "stallet emot sig" så att säga. Det gör det omöjligt för henne att kunna sköta honom ordentligt..

Japp tredje gången gillt heter det väl. .... ALDRIG låna ut honom igen!!!

-Han var utlånad pga av graviditet och att jag sen hade en liten att ha hand om-

Visserligen måste jag sälja honom men de får fan ej honom på prov, klickar de inte så gör de inte det å då får de inte ha honom:mad:

Känner mig som VÄRLDENS sämsta hästägare. Har man ej tid å råd ska man ej ha häst!!!

*hmmm.. host....host*

jag har inte egen häst för tillfälllet då jag inte hinner med de pga mitt jobb. Så ja,men har ju att jämföra med.Ja men tänk om de är så att där inte är ngn i stallet före typ 17? Hur gör man då ?Jag försvara inte ngn med jag vet att många har svårt att klämma in en tidigare fodring mm. Jag menar man går i skola,man jobbar. Dom som bara går och dräller hemma har ju inte problem med det. Jag vet inte vad du gör men kan inte du hjälpa dom då ?eller du bor för långt bort kanske ?Nej gräshagar vill väl alla ha,men de är svårt i många områden när vädret inte tillåter de!
Varför har du inte själv hästen då ?Hur hade den de hos dej med fodringar mm ?

Och igentligen,dom är byggda för att äta och röra på sig.Men vi människor gör dom mer och mer "mänskliga" dom har ju inte täcken tex i vildmarken inte heller skor,men där är många av dagens hästar som inte skulle klara sig utan varje sig täcke el skor.

ja... jag lyssnade på folk runt omkring men valde väl att lyssna på det jag ville höra:crazy: ...

ja borde besökt oftare kanske å varit rak å tydlig i det som inte sköttes... men sen kan jag ju oxå säga att även om jag varit rak så hjälper det inte om "högstahönset" på stället inte lyssnar till sina inakorderingar- alltså att fodervärden blir överkörd och förbisedd i sina åsikter..

Jag är nöjd med de senaste fodervärdarna, den som har min häst nu är guld värd för mig och hon har enorma utvecklingsmöjligheter- tror hon kan bli något stort. Anlag för det här med att ha hand om häst men.. hon är för snäll att säga till stallägaren till exempel. Hon "klagar" hos mig och berättar att de inte drar jämt men hon i sin tur är beroende av att ha hästen där.. Dilemma dilemma:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 408
Senast: Edla
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka