Fodervärdsfråga....

Zoya

Trådstartare
Hur gör man om en häst man lämnat ut på foder blir så illa skadad hos fodervärden att den t ex måste ha 1-2 års rehabilitering eller om den blir så skadad att den senare bara duger till typ sällskapshäst.

Vad händer om fodervärden då vill säga upp kontraktet? Ska man då som ägare stå där med en trasig häst alt. en häst man inte kan sälja ens?

Detta är bara en hypotetisk fråga, inget har hänt men jag ska lämna ut min häst på foder och undrar....

Sv: Fodervärdsfråga....

Det är viktigt att ni skriver kontrakt på vad som ska gälla vid skada. Brukligt är ju att man skriver att hästen ska återlämnas i samma skick som fodervärden fick den. Behövs en rehabiltering för att hästen ska bli i samma skick, ja då är det fodervärden som ska stå för den.
Jag hade min ena häst utlånad på foder 2½ år där vi skrivit kontrakt på 3 år, men fodervärden ville lämna tillbaks hästen tidigare pga att hästen skadat sig och fått en allvarlig senskada. Nu behöll dom honom under rehabilteringen och början av gångsättningen, men ville ändå lämna tillbaks honom tidigare därför att dom inte visste om han skulle bli helt fris och därför hålla för ridningen. Visst hade jag enligt vårt kontrakt yrkat på att dom skulle ha behållt honom så han var ordentligt gångsatt och se att han var helt fräsch. Men jag valde ändå att ta tillbaks honom och fortsätta gångsättningen själv för hästens skull. Nu blev hästen helt bra, och har inga problem alls av senskadan.
Men i slutänden så är det ju ändå hästägaren, som får stå med en häst som är oridbar och kanske ta beslut om vad man ska göra med den. Så bra skrivna kontrakt är jätteviktigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 322
Senast: mars
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 082
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 493
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka