Fodra enbart efter ritt?

Sv: Fodra enbart efter ritt?

Om jag stog inför det valet...så skulle jag i så fall ge lusern hack så ofta jag kunde. Det borde inte ge en sån omställning att upptagningsförmågan försämras efter som att det är grovfoder och bryts ner på sama sätt(samma bakterier)som hö/hösilage/gräs...
Jag tror att det är ditt bästa alternativ...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Jag har min fyraåring på bete sedan tre veckor tillbaks, och han får kraftfoder enbart vid ridning/arbete ca4 dagar i veckan, plus att jag ger honom de dagar jag åker ut utan att rida. Det funkar bra, han är bra i magen och fin i hull. Han har under sin uppväxt varit väldigt svårfödd, plus att han behöver lite extra energi då bjudningen inte är 100 än...
Det handlar dock inte om några större mängder, för tillfället får han bara 0,5 kg havre. tidigare somrar (då har han inte arbetat alls utan bara vilat) har han krävt stödutfodring för att hålla hull, och har då fått lucern, betfor och korn. Inte heller då varje dag, men så ofta som möjligt.
Självkart är det optimala att kunna tillföra extra foder varje dag, men hur långt ska man dra det? om jag åker ut morgon en dag och kväll nästa så blir det ju ändå rätt långt emellan. Och om jag sen åker ut på morgonen dagen efter det så blir det ju tätt.
Så, så länge det inte handlar om enorma mängder kraftfoder till en hårt arbetande häst så tror jag inte att det spelar nån roll med en dag hit eller dit.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Ofta ser man i trådar som handlar om stödfordring vid sommarbete att man skall ge luzern. Luzern är ju proteinrikt och det är väl även betet (gröngräset) om jag fattat det rätt. Varför då ge luzern, är det inte bättre att komplettera med något som ger energi såsom lite kraftfoder så att inte kvoten blir ännu större.

Eller tänker jag fel?
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Jag har lärt mig/läst att det är samma bakterier som bryter ner denna typ av foder(grovfoder) medans det är andra bakterier som bryter ner stärkelse socker mm och det är därför man väljer lusern.

Kanske även funkar med lusern och olja....
oljan för att få i mer energi....
Inte vet jag...
Det är iaf vad jag lärt mig och vad jag lyckats läsa mig till sedan om det är rätt eller fel....kan jag inte svara på...
Men i mina öron låter det eralistiskt med tanke på hur hästens matsmältnings system fungerar.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Betet består ju av växter som lever, och näringsvärdet i dem ändras med utvecklingsstadiet. Har man ett bete med "lagom ungt" gräs, d.v.s. man kan hålla hästen på marker där det inte hinner bli förvuxet, har betet högt proteinvärde. Låter man däremot betet växa för långt sjunker proteinhalten i gräset. (Jämför med hö, tidigt skördat och ungt är mer proteinrikt än senare skördat, äldre gräs). Tar man hö istället för att släppa hästen på bete blir ju proteinvärdet i höet (vid rätt hantering etc etc) samma som i betet. Lusern kan därför vara ett komplement till beten med lägre proteinhalt. Som stödfodring på ett bra bete skulle jag däremot satsa på något med mer energi än lusern, framför allt för att jag inte tror att hästen orkar sätta i sig mer näring i form av lusern än i form av gräs.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

*knapplån*
Hästens tarmflora tar runt 14 dagar på sig för att anpassa sig till nytt foder.
Så jag kan inte tänka mig att tarmfloran för ett visst foder kan försvinna på 48timmar om man t.ex. utfodrar med det varannan dag.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

*kl*

Min häst får kraftfoder varje dag, men däremot har jag gradvis minskat under en längre tid. Så nu får hon hälften av vad hon brukar få, och ingen betfor alls.
Iof är hennes beteshage kanon. Hon har gått upp jättemycket i vikt. :love:
Men jag stödfodrar med hälften av hennes pellets nu iaf.

Efter betet kommer jag att börja med lusern så hon behåller sitt hull.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Hej!
En häst kan inte tillgodo göra sig fodret på samma sätt när den får det oregelbundet. För hästen del är det klokt att ge den varje dag samma mängd kraftfoder om man bara rider lite då och då, eftersom det tar 36h för hästen att tillgodogöra sig fodret så kan man säga att rider du inte dagen därpå och fodrat efter ridningen dagen innan så är det "inte till någon nytta" då du bara ger hästen en mättnadskänsla efter ridningen. Kort sagt hälften av det den tillgodo gör sig behöver den för det arbetet den har prestrerat, andra hälften behöver den för att prestrera dagen därpå.
Om man ger olika mängd beroende på om hästen vilar ena dagen och rids andra dagen är helt förödande för magen, ger antingen en sk. stressmage eller så går hästen upp/ner i vikt om vart annat.

Det man skall göra är att hålla samma fodergiva då man rider normalt, man trappar ner sucsesivt på mängden när man släpper på bete och ger hyfsat lite om man rider hästen när den går på bete. Ofta är dom inte speciellt hungriga om dom har mycket att äta utan kraftfodret ger endast det där lilla dom behöver som inte betet ersätter.
Ställer man av hästen helt, ger man grovfoder i lagom mängd och mindre kraft om hästen håller samma vikt, vid minskad vikt, öka mängden hö först, ev. komplettera med lucern.
Ökad vikt dra ner mer på kraftfodret.

Fast det kan vara jobbigt att fodra hästen varje dag så mår den bäst av det, visst funkar det att ge den kraftfoder efter man ridit men tänk på att det krävs inte så mycket, endast för mättnadskänsla pluss lite till då man förhoppningsvis inte kräver något av hästen om man bara rider lite då och då.

/Randie
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Det är skillnad på hästhållning i praktiken och i en bok.
Om det bara är hullet som man är ute efter, så fungerar det utmärkt att fodra extra varannan dag.
På riktigt i verkligheten då.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Tycker snarare såhär att det som står i en bok om man vill läsa sig till sin kunskap helt och hållet är helt grundat på hur hästhållningen skall ske i praktiken, alltså ingen skillnad...skulle fakta vara okorrekt då?..Man bör se till hur hästen är uppbyggd och inte vad som funkar och inte funkar!..
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Tycker snarare såhär att det som står i en bok om man vill läsa sig till sin kunskap helt och hållet är helt grundat på hur hästhållningen skall ske i praktiken, alltså ingen skillnad...skulle fakta vara okorrekt då?..Man bör se till hur hästen är uppbyggd och inte vad som funkar och inte funkar!..

//Randie
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

randie skrev:
..skulle fakta vara okorrekt då!..
Det som står i böcker är sällan hela sanningen och komplett.
Det finns mycket mera att veta än det.
Sådant som man lär sig av erfarenhet och att prova själv.

randie skrev:
..Man bör se till hur hästen är uppbyggd och inte vad som funkar och inte funkar!..
Va?
Vad menar du med det?
Fungerar det så gör det ju det.
Är hästen i underhull och man får upp den i vikt, så får man ju upp den i vikt.
Att sätta sig och läsa i en bok att det inte går bra på det sätt man har gjort det hjälper ju inte hästen.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Jag håller med Inte_ung. Det som står i böckerna stämmer ju inte på alla hästar, de är ju individer!! Självklart är det bäst om man kan fodra med kraftfoder varje dag under betet, men kan man inte lösa det så är ju 4-5 gånger i veckan bättre än inte alls! Sen är det väl klart att man måste se till vad som funkar och inte funkar!! Jag förstår inte hur man skulle kunna bortse ifrån det???
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Inte_Ung skrev:
Det som står i böcker är sällan hela sanningen och komplett.
Det finns mycket mera att veta än det.
Sådant som man lär sig av erfarenhet och att prova själv.

Va?
Vad menar du med det?
Fungerar det så gör det ju det.
Är hästen i underhull och man får upp den i vikt, så får man ju upp den i vikt.
Att sätta sig och läsa i en bok att det inte går bra på det sätt man har gjort det hjälper ju inte hästen.

Det finns säkerligen mycket i böcker som man får ta med en nypa salt, men i ärlighetensnamns så vore det helt förkastligt att använda böcker som inte stämmer och är komplett i hippologutbildningen t.ex.
Man lär sig oftast bäst på egna efarenheter det är sant men fakta som man inte lär sig av erfarenhet då det har forskats fram, enkelt att läsa sig till är något som man skall ha i baktanken när man utfodrar sin häst t.ex. hur den är uppbyggd, vad den kan tillgodogöra sig, hur mycket man bör ge per 100/kg häst etc. sånt är viktigt för att hästen skall må ytterst bra.


Kanske utryckte mig dåligt där när ja slängde iväg mailet i all hast, men sanningen är den som jag skrev ovan att man måste ta hänsyn till vissa faktorer som hästen uppbyggnad om man skall vara helt hundra på att hästen mår bra. Läs mitt första mail också att jag skrev att det fungerar säkert att fodra som många gör men till hänsyn att man inte arbetar hästen eller kräver något av den, om man gör det så framkallar detta en sk. stressmage alt att hästen går upp/ner i vikt hela tiden.

Förstå mig rätt Inte_Ung men det som jag skriver är inte baserat på sånt jag bara läst i böcker utan även jag som alla andra har fått lära sig av olika människor och sen bildat en egen uppfattning om det hela. Kan poängtera att jag har aldrig haft några problem med mina hästar gällande hullet,vitamin/mineral brister (gjort blodprov),koliker,diareér etc sen jag började sätta mig in i det hela och inte bara kör på måfå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Jag är ypperligt insatt, kör aldrig på måfå och vet av egen erfarenhet att en häst går upp i hull även på kraftfoder som fodras varannan dag.
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Jag hoppas verkligen att det inte finns någon som fodrar bara på måfå!? Då borde man ju inte ha häst! Lite kunskaper lär man väl ha i alla fall!?? Sen är ju hästar individer så man får ibland testa lite olika innan man hittar vad som funkar och vad hästen äter. Så har jag fått göra med mitt varmblod, men att säga att jag fodrat på måfå skulle inte stämma, jag vet vad jag har stoppat i henne och varför, men sen har hon inte ätit allt, (kräsen), och en del har inte funkat som det borde..
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Min travare får mer än 2 kg foder varje dag ^^ Fastän hon går på mycket bete. Hon blir pigg säger jag bara. Men hon har börjat vänja sig så nu är hon "normal". Har för mig att det inte är bra att bara ge kraftfoder några dagar i veckan?? Rätta mig om jag har fel.. :p Är inte så bra men många har sagt det. Men annars är ju korn, betfor & havre bra. Lusern också kanske. Det bror väl på hur mycket bete hon får (Om hon har mycket, lite, mellan, går in på kvällarna m.m.). Kan ingen annan ge pållen din kraftfoder dem andra 2 dagarna då?

Kram
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

Har man ett bra bete så tycker iaf jag att det räcker om amn inte rider.Men det där är ju till häst från häst!

Jag ger mitt sto Luzern dagligen just för att magen inte skall glömma kraftfoder till hösten och då behöva vänja magen igen med kraftfoder.
Shettisarna mina får också just för att de inte går på bete de får även hö!
 
Sv: Fodra enbart efter ritt?

jodå det finns många som fodrar på måfå, foderkunskap är nog ett av dom största bristerna hos folk. Jag vet som stått i många olika privatstall med allt från nybörjare till elitryttare att det är oherhört få som vet varför dom just ger t.ex. Kraft Grund, dom ger det för alla andra ger det och verkar bra, sen om hästen är okej i hull eller inte blir ett stort problem för dessa människor.
Varför finns det så mycket överviktiga hästar och ponnyer? Pga okunskap helt enkelt.
Har t.ex. en tjej i stallet som fodrar ca 10kg hö och ett antal kg lucern pluss mängder med kraftfoder till en grymt tjock travare som inte rids någonting, endast tömkörs ibland, håller på och sätter igång den efter vintervila typ..helt absurt!..
Som sagt oerhört vanligt att man överutfodrar sin häst pga bristande kunskap och då tycker jag man kan kalla det att man fodrar på måfå..

//Randie
 

Liknande trådar

Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 106
Senast: Korven
·
Hästvård Jaha, då har man lärt sig den hårda vägen att inte lita på andra när det gäller hästskötsel, inte ens de man tror man känner väl. En...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: Niela
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 387
Senast: Tinuri
·
Foder & Strö Jag vänder mig nu till er samlade erfarenhet här...jag köpte min häst för ca 1 år sedan, oldenburgare som ridits mkt i dressyr, 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 091
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp