Fodringstillfällen och lagen?

Och_Aye

Trådstartare
Finns det egentligen någon lag som säger hur många gånger en häst ska fodras per dag?
Kollat i djurskyddslbestämmelserna, men där står bara att hästar ska ha bra foder, vad gäller näring osv. Det står även att de ska få vatten minst 2 ggr om dagen. Men foder? Vet ju vad som är rekommenderat, men finns det ett minimun enligt lagen?
Lagen känns väldigt luddig och mycket känns som en tolkningsfråga.

Är nyfiken för en kompis räkning, hennes "svärmor" hyr ut sitt stall och hagar till en dam som har hästar 2 hingstar, dräktiga ston, föl och unghästar.
Svärmodern är orolig för hästarna, och vad jag har sett så finns det redan mycket där som inte är okej enligt lagen. Dessa hästar fodras en gång per dag, och har inte fri tillgång, hade dom haft det så hade det ju varit en annan femma. Det andra som finns att "klaga" på har jag hittat i bestämmelserna, skötsel, vatten, ligghall, osv och det finns fler olagliga "grejer" än lagliga.

Så, får man enligt lag lov att ge sina dräktiga och växande hästar litegranna foder en gång per dag?

Sv: Fodringstillfällen och lagen?

för mej att det står: en gång per dag men bör utfodras 3-5 ggr per dag... men alltså en gång räcker per dag.. :crazy:

Usch, det var det jag misstänkte...
Kommer du ihåg vart du har hittat det? I min broschyr står det ingenting om det alls... :mad:

Jag föreslår att ni anmäler till djurskyddsinspektör som får avgöra vad som är och inte är olagligt.

Bäst är givetvis att först prata med ägaren till hästarna och påtala att hästhållningen brister på flera punkter.

ja hittade de i den.. iof när ja gick på gymnasiet för 4 år sen :crazy:

Givetvis ska hon prata med dom, men hon kan ingenting om hästar och vill ha lite att komma med, lite kött på benen innan hon pratar med dom och ev anmäler. Mycket är ju en tolkningsfråga, och det räcker ju inte med att bara tycka att dom mår dåligt, det behövs någonting att stå på också!

Jag tror att formuleringen är ganska luddig, det står bara att man ska ge "tillräckligt med foder" eller liknande.

Det får alltså bli upp till hästägaren (eller i misstänkta fall en inspektör) att avgöra vad som är tillräckligt...:smirk:

Det finns ju dock en formulering om att djuren ska tillåtas bete sig så naturligt som möjligt, och där har ju kanske din kompis svärmor ha något att gå på eftersom hästar vill äta många timmar per dygn.

Det är väl ett mini mum på 1 kg hö per 100kg kroppsvikt. Ger hon det. Det är ju rekomenderat med 1,5 kg hö helst per 100kg kroppsvikt.
Det är ju också något att ta upp med henne.
Hoppas det lösre sig. Lycka till

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 229
Senast: Efwa
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 468
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
934
Senast: Oknytt
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
888
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V