Födda 2022

Lill fian har vi fått uppdateringar om att hon just nu har lite jullov efter ha plockat vargtänderna hos farbror hästtandläkare 😅 Skönt och ha det avklarat. Vi har faktiskt börjat ta dem vid den här tiden på den precis innan de börjar räknas som 2 åringar. 1 april nästa år går hon i A träning hos en större tränare efter drygt 1 års inkörning och uppträning under vintern. Så ser hennes plan ut. Vi säljer just nu ut andelar i henne.
 
Min pussgurka 😍
IMG_20231128_090211.jpg

Planerna för nästa år är att åka ut på lite löshoppningar och bara befästa allt på marken. Kanske lite longering osv. Tänderna ska kollas och sen blir det träns vänjning. Långt sommarbete och sedan om hon verkar redo blir det insittning till senhösten. Hon växer ju som sagt som ogräs och hon är född sent så får se när det blir läge helt enkelt.

Riden i alla gångarter till nästa vinter (före eller efter nyår får vi se) och förhoppningsvis kan jag visa henne på 3års. Tur som är bor vi i Skåne och visningstillfällena är många.
 
Har nu pratat med ett gäng uppfödare. Calle har väldigt långa och veka kotor. Råden jag har fått nu är att bara vänta och se om han håller eller ej. Att det finns inte så mycket annat att göra än det "normala" med hästlivet.
Så det får mig att ha lite ont i magen faktiskt, för jag orkar inte riktigt med ytterligare en häst som är skadad/sjuk etc, jag har redan sådana. Men jag skulle inte ge upp sa de, utan vänta och se.
O jag vill verkligen ha hem honom!!!!
Är de vanligt att de inte håller pga veka kotor?
 
Leia önskar god jul till alla.

Visa bifogad fil 135238

Tänk att de snart är två år! Vad har ni för planer med era hästar nästa år?

Jag hoppas att Leia ska bli inkörd, vi ska iaf påbörja jobbet så snart vintervilan är över. Vi ska även gå en fem veckor lång kurs i belöningsbaserad träning, det ska bli jättespännande.
Nova ska få åka på löshoppning ett par gånger nu under våren.
Testa tömköra och longera innan sommarbetet.
Hoppas sitta på henne innan årsskiftet 😍 vi ska också förbereda för treårs, ha som mål att genomföra under våren 2025😁

IMG_7869.jpeg
 
Jag är så himla kluven kring insittning tidigt vs sent. Forskningen säger att man pga skelettets utveckling inte bör börja före 3 1/2 år och då endast på småväxta ston, storväxta hingstar och valacker är det 4 1/2 år så Leia hamnar ju mittemellan.

Samtidigt stärks och utvecklas senorna bara fram till 4 års ålder, så då vill man ju att de fått ha rätt belastning innan dess.

Sen har jag mitt egna skrala forskningsunderlag. Satte in Ariel (Leias mamma) när hon var 2 år och hon har aldrig varit halt i sitt liv, förutom en lättare sparkskada som gav en blödning bredvid en sena.

Satte in Ricky (Leias halvbror) när han var 4 år och han fick tas bort vid 6 1/1 år pga hovbroskförbening. Som kan eller inte kan ha påverkats av belastningen vid ridning. :crazy:

Jag har tack och lov några månader på mig att fundera. Då jag dessutom börjat jobba belöningsbaserat med Leia kommer hon också få bestämma ifall hon vill bli riden eller inte. Men det är jobbigt när det inte finns nåt facit på vad som blir mest rätt.
 
Jag är så himla kluven kring insittning tidigt vs sent. Forskningen säger att man pga skelettets utveckling inte bör börja före 3 1/2 år och då endast på småväxta ston, storväxta hingstar och valacker är det 4 1/2 år så Leia hamnar ju mittemellan.

Samtidigt stärks och utvecklas senorna bara fram till 4 års ålder, så då vill man ju att de fått ha rätt belastning innan dess.

Sen har jag mitt egna skrala forskningsunderlag. Satte in Ariel (Leias mamma) när hon var 2 år och hon har aldrig varit halt i sitt liv, förutom en lättare sparkskada som gav en blödning bredvid en sena.

Satte in Ricky (Leias halvbror) när han var 4 år och han fick tas bort vid 6 1/1 år pga hovbroskförbening. Som kan eller inte kan ha påverkats av belastningen vid ridning. :crazy:

Jag har tack och lov några månader på mig att fundera. Då jag dessutom börjat jobba belöningsbaserat med Leia kommer hon också få bestämma ifall hon vill bli riden eller inte. Men det är jobbigt när det inte finns nåt facit på vad som blir mest rätt.
Det jag lärt mig är att röntga innan insittning även om man tror allt är ok. Det var ju så jag förstörde Annie, fanns ingenting som såg konstigt ut, bra uppväxt, växte väldigt jämnt osv. Så det misstaget gör jag inte om.
 
Det jag lärt mig är att röntga innan insittning även om man tror allt är ok. Det var ju så jag förstörde Annie, fanns ingenting som såg konstigt ut, bra uppväxt, växte väldigt jämnt osv. Så det misstaget gör jag inte om.

Ja, jag kommer röntga hovarna när hon är tre år, men det är ju ingen garanti för att problemen inte kommer senare. :(
 
Jag hoppas på att Doris är ridbar i alla gångarter till slutet på året, vet dock inte hur det ser ut med treårstest för utlandsfödda hästar?
Jag har för mig att vi får vara med på SWB's tester i mån av plats. Hoppas det iaf....

KL
M ska nog inte ridas in förens i början på 2025, nu först så ska vi röntga benen och hitta någon som kan plocka vargtänder, samt försöka komma iväg och löshoppa lite. Hämtar hem honom så snart mitt nya stall är klart, evt när det blir lagligt att ha dom ute 24/7 igen... Måste även ta ett beslut ang kastrering, evt får han visas på rådgivande i höst om han ser bra ut och hoppar fint. Han är iaf otroligt mild i hanteringen och har absolut inga hingstfasoner än. :love:
 
Jag har för mig att vi får vara med på SWB's tester i mån av plats. Hoppas det iaf....

KL
M ska nog inte ridas in förens i början på 2025, nu först så ska vi röntga benen och hitta någon som kan plocka vargtänder, samt försöka komma iväg och löshoppa lite. Hämtar hem honom så snart mitt nya stall är klart, evt när det blir lagligt att ha dom ute 24/7 igen... Måste även ta ett beslut ang kastrering, evt får han visas på rådgivande i höst om han ser bra ut och hoppar fint. Han är iaf otroligt mild i hanteringen och har absolut inga hingstfasoner än. :love:
du kan ju ta Calles plats annars :rofl:
 
Min lilla supernova hade kolik på julafton💔 hon blev från ingenstans jättedålig, jag satt fast på jobbet men fina vänner är guld💕 de knatade runt på gården totalt 7km☺️
I väntan på veterinär så bajsade hon och blev bättre igen.

Här är våran kvällspromenad bland juleljusen på gårdsinfarten. Så duktig 😍

IMG_7884.png
 
Min lilla supernova hade kolik på julafton💔 hon blev från ingenstans jättedålig, jag satt fast på jobbet men fina vänner är guld💕 de knatade runt på gården totalt 7km☺️
I väntan på veterinär så bajsade hon och blev bättre igen.

Här är våran kvällspromenad bland juleljusen på gårdsinfarten. Så duktig 😍

Visa bifogad fil 135458

Skönt att det släppte!

Jag hoppas kunna träffa Leia igen imorgon. Först två veckors frånvaro, sen var jag där två dagar i rad och nu nio dagars frånvaro. Känns inte bra fast jag vet att hon mår bra.
 
Min pussgurka 😍
Visa bifogad fil 135361
Planerna för nästa år är att åka ut på lite löshoppningar och bara befästa allt på marken. Kanske lite longering osv. Tänderna ska kollas och sen blir det träns vänjning. Långt sommarbete och sedan om hon verkar redo blir det insittning till senhösten. Hon växer ju som sagt som ogräs och hon är född sent så får se när det blir läge helt enkelt.

Riden i alla gångarter till nästa vinter (före eller efter nyår får vi se) och förhoppningsvis kan jag visa henne på 3års. Tur som är bor vi i Skåne och visningstillfällena är många.
Vilken fantastisk bild!
 
Jaha, då var de två år. :crazy:

Leia debuterade med benskydd igår (reflexer) och förutom att kardborren var jätterolig att leka med så var hon helt obekymrad. Jag blev lite chockad när skydden bak som var väldigt stora cob-skydd (hennes mamma kan inte ha dem för de är för långa) passade perfekt. Har inte tänkt på hur långa skenor hon har…

Hon var totalt ointresserad av att det smällde en massa i fjärran och när allt lugnade sig lite kunde jag ta av skydden igen. En kardborreknäppning var trasig på vänster fram, men det får vara förlåtet när hon ändå hade de på sig i två timmar. Jag valde dessutom medvetet de äldsta skydden, även om de lyste upp fint fortfarande.

IMG_4782.png
 
IMG_5935.jpeg

Äntligen soligt igen!
Planen med denna damen är väl att hon ska växa till sig, fortsatt grundhantering i vår. Ska kolla tänderna också. Sen sommarbete och så får vi se hur mogen hon är kroppsligt och mentalt i höst. Troligtvis lite longering, vänja vid sadel o träns i alla fall. Kanske sitter upp framåt vintern om hon känns redo.
 
Nu låter det väl som jag grejar jämt med henne men så är det inte 🙈 hon går på lösdrift och hanteras inte alls, jag är ut kanske en gång i veckan och pussar.

Men idag var vi på ridbanan, andra gången sen hon kom hem i september.
Och hon är så duktig 😍 hon flyttar sig i sidled bara jag pekar lite med spöt mot sidan. Backar för lätt tryck på bogen.
Det råkade bli trav när vi tränade lite på att gå runt mig i en cirkel så hon fick fortsätta. Inga problem 🥰 skrittade förbi och bort från hagen och kompisarna. Hon följde med trots att de busade bredvid och vände snällt hemåt igen.
Tycker så mycket om henne❤️

jag hoppas verkligen hennes eksem går att hålla rimlig så hon slipper lida av klåda 💔 hoppas verkligen det var någon överreaktion. Men jag tror det är kört och bävar för sommaren och har börjat kolla på exemtäcken igen. Vår veterinär ville prova ge henne antihistaminer tidigt i vår och jag testar såklart vad som helst.

IMG_7922.jpeg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 040
Senast: Blyger
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Julkalendern från 2022 får en uppföljning där Susanne Reuter ska rida på hästen Wilma. Till P4 Skaraborg berättar ägaren Johan Holmgren...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Anna Hassö som tidigare tagit flertalet SM-guld i fälttävlan, lämnade hösten 2022 Sverige tillsammans med sina hästar. Nu har hon köpt...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp