Bukefalos 28 år!

Födda -21

8A1AD17D-971A-4C55-8AFA-D9A6DF99D911.jpeg


Hälsat på Falki idag. Han växer på fint. Manen är ändå 10cm längre än sist jag var där.
Fina lovord om hans lynne av hon som har flocken. Han är mild och inte påflugen.

Diakuterade kastrering. Det får jag styra med själv och hon förespråkade klinik framför kastration på gården. Hon kände på honom och kunde bara känna en kula. Hoppas han drog upp den andra för han tyckte det var lite läskigt.
Inte aktuellt att kastrera i år i vilket fall. Men hade tänkt nästa år i och med att jag vill att han ska kunna gå i blandflock när han kommer hem. Har bara ston i övrigt. Får se om jag mäktar med att åka med en halvgalen tvååring till kliniken eller om jag tag det när han är en halvgalen treåring i stället :idea: Skönt att skjuta på problemen…
 
Visa bifogad fil 102199

Hälsat på Falki idag. Han växer på fint. Manen är ändå 10cm längre än sist jag var där.
Fina lovord om hans lynne av hon som har flocken. Han är mild och inte påflugen.

Diakuterade kastrering. Det får jag styra med själv och hon förespråkade klinik framför kastration på gården. Hon kände på honom och kunde bara känna en kula. Hoppas han drog upp den andra för han tyckte det var lite läskigt.
Inte aktuellt att kastrera i år i vilket fall. Men hade tänkt nästa år i och med att jag vill att han ska kunna gå i blandflock när han kommer hem. Har bara ston i övrigt. Får se om jag mäktar med att åka med en halvgalen tvååring till kliniken eller om jag tag det när han är en halvgalen treåring i stället :idea: Skönt att skjuta på problemen…
Ser trevlig ut! Jag tror att jag kan ha frågat förut, men det har givetvis fallit bort - vad är det för stam på honom?

Och visst var det denna som hade problem med benställningen som liten? Verkar ju ha rättat till sig fint!
 
Beställt namnbricka till Maggan 😍 Ska ha den på skrivbordet för att påminna mig om vart vi ska, fram till hennes första egna lädergrimma med namnbricka. Alla våra hästar har fått det när det gjort sin första start/kval/premie beroende på i vilken ålder det varit.
Maggan kämpar på ♥️
Det är bra att ha en målbild har jag hört! Och vi är många som hejar på Maggan! Trav är inte "min" sport, jag är varken insatt eller egentligen intresserad, men för Maggan är jag beredd att göra ett undantag - vore sååå kul att få höra att hon gjort sin första start (när det nu blir)! :D
 
Det är bra att ha en målbild har jag hört! Och vi är många som hejar på Maggan! Trav är inte "min" sport, jag är varken insatt eller egentligen intresserad, men för Maggan är jag beredd att göra ett undantag - vore sååå kul att få höra att hon gjort sin första start (när det nu blir)! :D
Maggan är speciell, på många sätt. Inte bara för att vi fött upp henne utan för att hon är just den hon är. Mjuk, klok som en bok och så cool med livet. Inte mycket som upprör henne, hon är som en gammal häst fast i en unghäst kropp. Som en liten klok tant ♥️
 
Maggan är speciell, på många sätt. Inte bara för att vi fött upp henne utan för att hon är just den hon är. Mjuk, klok som en bok och så cool med livet. Inte mycket som upprör henne, hon är som en gammal häst fast i en unghäst kropp. Som en liten klok tant ♥️
Hoppas verkligen det går bra för henne! :heart
 
Ser trevlig ut! Jag tror att jag kan ha frågat förut, men det har givetvis fallit bort - vad är det för stam på honom?

Och visst var det denna som hade problem med benställningen som liten? Verkar ju ha rättat till sig fint!

Stämmer bra, veka kotor på alla 4 från början. Men det ser fint ut nu. Tack gode gud. Tog ganska precis 3 månader för bak att räta upp sig.

Han är e: Leikur från Ödegården ee: Hnokki
Ue: pan från kambo. Uee: askur från håkansgården.
 
Stämmer bra, veka kotor på alla 4 från början. Men det ser fint ut nu. Tack gode gud. Tog ganska precis 3 månader för bak att räta upp sig.

Han är e: Leikur från Ödegården ee: Hnokki
Ue: pan från kambo. Uee: askur från håkansgården.
Ah, spännande stam! Och skönt att kotorna rätade upp sig! :)
 
83ABBFAB-CEF0-4D74-81FA-2FA78379D370.jpeg


I helgen testade vi tömkörning för första gången! Med ledare fram och farsan bakom som höll i tömmarna. Tydligen har han tömkört ardennerhästar på Orust som barn så han var inte helt obekant med konceptet iaf. Kajan skötte sig som en stjärna som vanligt 😁 Jag och W turades om att leda och så gick vi två varv runt stallplanen.
 
Hur ger ni mineraler till era unghästar? Min går på lösdrift med bra kvalite hösilage så är ju inte ofta jag tar in honom och ger foder, så undrar hur andra tänker?
 
Hur ger ni mineraler till era unghästar? Min går på lösdrift med bra kvalite hösilage så är ju inte ofta jag tar in honom och ger foder, så undrar hur andra tänker?
Min får mineraler varje dag men han stödfodras ju också extra utanför lösdriften varje dag med både kraft och grovfoder då han går ihop med ett par väldigt lättfödda individer och grovfodergivan är anpassad efter dom. Så det blir ju inget direkt extrajobb att ge mineraler då också. Annars tänker jag sån där mineralbalja kan vara en lösning?
 
Var och hälsade på gullegrisen i helgen. Vi tog in honom i stallet, hade honom uppbunden, borstade lite och gick sen en kort promenad på utebanan. Han skötte sig som en liten stjärna.
Vi ville se att han följde med nya mattarna innan vi tar ut honom på någon skogspromenad framöver :)
 
Hur ger ni mineraler till era unghästar? Min går på lösdrift med bra kvalite hösilage så är ju inte ofta jag tar in honom och ger foder, så undrar hur andra tänker?

Arielle stödfodras med kraftfoder nu pga hon varit smal, men när dom gick på bete så gav jag vitaminer i godisform, som dom gillade jättemycket. Vet inte om man får skriva ut typen men de jag köpt är från St. H****lyt :angel:
 
Maggan som står på box får nog allt hon behöver varje kväll 😅 Det där sköter det helt själva vad det fodrar med osv. Det har frågat lite grann vad hon varit van vid att äta tidigare.

Idag är Maggan nere på Solvalla hästklinik och får sin första spruta i hasleden. Hon fick följa med två jämnåriga hästar som skulle ned.
 

Liknande trådar

Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
413
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
416
· Visningar
53 259
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
408
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp