Födda -21

@miumiu Gissel det där med stall..
Finns ingen lösning så hade nog jag också flyttat.
9 kg är lite..
Man vill ju inte ge allt för mycket kraft till dom små heller.
Vi letar också nytt, men pga min äldre häst som vägrar gå in i ligghallen och sen för att jag har 40 minuters restid till stallet och det är inte hållbart i längden med småbarn hemma osv.
Men tyvärr finns det dåligt med bra lösdrifter härikring också så lutar mot box för jag vägrar ha dom på olika ställen.
Provat och det är så stressande..
Min lillfis älskar sin box och har inga problem stå inne men det är matte hjärtat som vet att en bra lösdrift är det bästa alternativet... men om nu inte det finns så :(
 
Klart vi skulle få lite inflammation, vart en dyr kastrering för såklart slog febern till på helgen och distriktarn fick komma ut...
Men lite pencellin och metacam så verkar mannen må lite bättre.
Är så ynklig och är svårt få honom att röra på sig ordentligt, han blir en envis åsna med 4 parkerade hovar i varje hörn typ.
Men hoppas det ger sig snart...
 
Jösses vad många det fanns därute i stugorna som ville mata häst! 😮 Fick ett två kilometer långt mail från en kvinna som skrivit ner hela sin livshistoria bland annat 😜 Men hon verkar som en kul typ så kommer svara, men har en tjej som kommer ut nu i veckan och hälsar på först.
 
57717C57-C69A-4103-8F2D-F2437BABC831.jpeg


På lördag ska vi kolla ny stallplats, och imorgon kommer en tjej som eventuellt vill hjälpa till lite med ”hästmatning” och hälsar på. Just nu känns det tungt, som att jag bara håller på och släcker bränder hela tiden men det blir aldrig riktigt bra? Har så helvetes jävla dåligt samvete dygnets alla timmar, ”nu är det si och så många timmar tills dess att han får mat nästa gång…” Och sen när arbetsdagen är slut först flänga iväg och hämta W på fritids, sen rätt ut till Kaj och se till att han får äta.

Vi tar in honom i stallet, en promenad på max 100 meter. Den tar ca en minut åt det hållet. Sen, när han har ätit klart, får man lätt räkna med att lägga på 20-25 min på att få ut honom i lösdriften igen. Han VILL inte dit. Han signalerar så tydligt hur han känner och det känns som att jag bara kör över honom.

Det är en grej som egentligen är rätt bra med Kaj, man behöver sällan undra över hans åsikt om någonting. Han visar själv så tydligt. Tror att han skulle trivas att stå på box nattetid, så fort man släpper in honom i en box gör han sig hemmastadd och redo att flytta in för gott typ.
 
Visa bifogad fil 103926

På lördag ska vi kolla ny stallplats, och imorgon kommer en tjej som eventuellt vill hjälpa till lite med ”hästmatning” och hälsar på. Just nu känns det tungt, som att jag bara håller på och släcker bränder hela tiden men det blir aldrig riktigt bra? Har så helvetes jävla dåligt samvete dygnets alla timmar, ”nu är det si och så många timmar tills dess att han får mat nästa gång…” Och sen när arbetsdagen är slut först flänga iväg och hämta W på fritids, sen rätt ut till Kaj och se till att han får äta.

Vi tar in honom i stallet, en promenad på max 100 meter. Den tar ca en minut åt det hållet. Sen, när han har ätit klart, får man lätt räkna med att lägga på 20-25 min på att få ut honom i lösdriften igen. Han VILL inte dit. Han signalerar så tydligt hur han känner och det känns som att jag bara kör över honom.

Det är en grej som egentligen är rätt bra med Kaj, man behöver sällan undra över hans åsikt om någonting. Han visar själv så tydligt. Tror att han skulle trivas att stå på box nattetid, så fort man släpper in honom i en box gör han sig hemmastadd och redo att flytta in för gott typ.
Hoppas att stallplatsen som ni ska titta på känns bra. Bra med tydliga hästar ❤️ Men så jobbigt innan situationen har löst sig..
 
Visa bifogad fil 103926

På lördag ska vi kolla ny stallplats, och imorgon kommer en tjej som eventuellt vill hjälpa till lite med ”hästmatning” och hälsar på. Just nu känns det tungt, som att jag bara håller på och släcker bränder hela tiden men det blir aldrig riktigt bra? Har så helvetes jävla dåligt samvete dygnets alla timmar, ”nu är det si och så många timmar tills dess att han får mat nästa gång…” Och sen när arbetsdagen är slut först flänga iväg och hämta W på fritids, sen rätt ut till Kaj och se till att han får äta.

Vi tar in honom i stallet, en promenad på max 100 meter. Den tar ca en minut åt det hållet. Sen, när han har ätit klart, får man lätt räkna med att lägga på 20-25 min på att få ut honom i lösdriften igen. Han VILL inte dit. Han signalerar så tydligt hur han känner och det känns som att jag bara kör över honom.

Det är en grej som egentligen är rätt bra med Kaj, man behöver sällan undra över hans åsikt om någonting. Han visar själv så tydligt. Tror att han skulle trivas att stå på box nattetid, så fort man släpper in honom i en box gör han sig hemmastadd och redo att flytta in för gott typ.
Stackare. Klart han inte vill dit när han får gå hungrig. M e n, nu har du fått napp på en matare också, så kanske känns det bättre för honom då.

Håller tummarna att stallplatsen blir bra för honom. Det vore väl skönt att veta att han har en plats där han kan slappna av och ha ordentligt med mat i magen. :love:
 
Stackare. Klart han inte vill dit när han får gå hungrig. M e n, nu har du fått napp på en matare också, så kanske känns det bättre för honom då.

Håller tummarna att stallplatsen blir bra för honom. Det vore väl skönt att veta att han har en plats där han kan slappna av och ha ordentligt med mat i magen. :love:
Nej alltså jag känner ju mig som en skurk som bara puttar på honom i röven och tvingar ut honom när jag ser att han inte mår bra där. Nånting i blicken har liksom slocknat. Har sett det många gånger tidigare med hästar som gått i flock och inte fått äta tillräckligt för att vissa roffar åt sig allt och det skär ju i hjärtat.

Igår gnäggade han när han hörde oss komma, glömde sen grimman och fick vända tillbaka till stallet. När vi kom tillbaka gnäggade han igen liksom ”hallåååå ni glömde mig!!” Har iaf goa stallkamrater som slänger till honom lite extra när möjlighet finns. Och vi har bråkat oss till ett kilo extra i lösdriften, så nu ska dom få 10.

11063609-94EB-49C7-A697-B882D03CC263.jpeg
 
Nej alltså jag känner ju mig som en skurk som bara puttar på honom i röven och tvingar ut honom när jag ser att han inte mår bra där. Nånting i blicken har liksom slocknat. Har sett det många gånger tidigare med hästar som gått i flock och inte fått äta tillräckligt för att vissa roffar åt sig allt och det skär ju i hjärtat.

Igår gnäggade han när han hörde oss komma, glömde sen grimman och fick vända tillbaka till stallet. När vi kom tillbaka gnäggade han igen liksom ”hallåååå ni glömde mig!!” Har iaf goa stallkamrater som slänger till honom lite extra när möjlighet finns. Och vi har bråkat oss till ett kilo extra i lösdriften, så nu ska dom få 10.

Visa bifogad fil 104004
Lilla gubben :heart
Usch jag förstår att det är jättejobbigt! Min häst är också sådär tydlig vilket tex märkts när hon gått på bete och från en dag till en annan bestämt sig för att hon inte vill sova ute längre. Det gör ont i mattehjärtat och man vill ju bara lösa det på stört! Håller tummarna för att stallplatsen ni ska titta på verkar bra!
 
Lilla B fick feber förra helgen, och i måndags kolik (igen). Andra gången med kolik på en månad. Förra gången var ju efter kastreringen, när han gått på metacam och sen stått inne en dag pga kompisens inflammation. Tänkte att det var allt i kombination som var orsaken då. Den här gången kan det såklart varit att han åt och drack mindre pga febern, eller att febern berodde på nån inflammation i tarmen. Veterinären kunde inte säga vad som var hönan och vad som var ägget. Han har fått stå inne på nätterna den här veckan, för att jag vill ha koll på att han äter och dricker ordentligt. Men vi har tagit promenader varje kväll pga vill inte att han ska stå still för mycket.

@miumiu Jag har också varit orolig för maten. Och nu med kolik två gånger dessutom. Jag klandrar mig själv också för att jag inte stått på mig.

Nu är de ute i lösdriften igen och har fri tillgång på hö, så jag hoppas att vi slipper fler kolikanfall. Det kan såklart bero på andra saker men man måste ju minimera riskerna så gott det går.

5F4A6657-790D-44E8-A2C6-6D664ED12B5E.png
 
Idag har vi varit i stallet mer eller mindre hela dagen. Tog in Kaj vid 11 och ställde honom på box. Fodrade med 4 kg hösilage och åkte iväg och gjorde lite ärenden. När dom i lösdriften fick sin lunch 13.30 hade han nästan ätit upp, fick då 2 kg till. Sen fick vi kämpa med att få ut honom vid 16 när vi skulle åka hem, men utöver dom 10 kg som fodras i lösdriften har han idag alltså fått i sig 6 kg. Hade säkert kunnat äta ännu mer.

Stallägaren sa också att jag får ställa honom på box på natten om jag vill, så kan han få äta upp sig lite då. Och det vore ju en lösning, problemet är väl bara att det kanske inte blir superlätt att få ut honom på morgonen.

Stallplatsen vi var och tittade på var högst troligt redan tingad så det sket sig ju också. Återstår en möjlig lösning att skicka iväg honom till en god vän som har gård lite utanför stan. Där hade han kunnat få äta upp sig och gå i hagen med hennes valack. Sällskapet till honom fick fång i somras och står på box nu, så det hade väl varit trevligt för honom med lite sällskap också. Han är löjligt snäll så det hade nog inte varit några problem.
 
Det är helt klart svårt att hitta rätt stall! Jag har precis (idag) flyttat min också för det fungerade inte helt bra där hon gick. Hon har gått med en flock äldre ston och tanken var att hon skulle gå på lösdrift med dem, men eftersom hon var yngst så fick hon inte alltid komma in i ligghallen och högivan var begränsad. Jag löste det tillfälligt genom att ta in henne i box på natten (ligghall och boxar i samma stall) så hon fick äta ostört och vila ordentligt över natten. Men kände inte att det var en lösning jag var helt nöjd med, så jag kollade runt lite mer efter andra ställen.
Hittade en plats där de blir 4 unga ston och en äldre uppfostrare/trygghet, stor hage och bra ligghall.
Kändes såå bra i hjärtat när vi släppte ihop dem idag, odramatiskt lugnt och fint. De fann varandra direkt ❤️
Dyrare för matten men jag tror det blir bra så det är värt det!

D4C4102C-7387-4EC1-843F-A3E8DC575265.jpeg
 
Idag har vi varit i stallet mer eller mindre hela dagen. Tog in Kaj vid 11 och ställde honom på box. Fodrade med 4 kg hösilage och åkte iväg och gjorde lite ärenden. När dom i lösdriften fick sin lunch 13.30 hade han nästan ätit upp, fick då 2 kg till. Sen fick vi kämpa med att få ut honom vid 16 när vi skulle åka hem, men utöver dom 10 kg som fodras i lösdriften har han idag alltså fått i sig 6 kg. Hade säkert kunnat äta ännu mer.

Stallägaren sa också att jag får ställa honom på box på natten om jag vill, så kan han få äta upp sig lite då. Och det vore ju en lösning, problemet är väl bara att det kanske inte blir superlätt att få ut honom på morgonen.

Stallplatsen vi var och tittade på var högst troligt redan tingad så det sket sig ju också. Återstår en möjlig lösning att skicka iväg honom till en god vän som har gård lite utanför stan. Där hade han kunnat få äta upp sig och gå i hagen med hennes valack. Sällskapet till honom fick fång i somras och står på box nu, så det hade väl varit trevligt för honom med lite sällskap också. Han är löjligt snäll så det hade nog inte varit några problem.
Det låter väl jättebra med kompisens lösning! Vill du ha något annat så kan du ju leta vidare under tiden. Han blir säkert lite illa behandlad av ngn i hagen eftersom han inte vill vara där alls..
 
Idag har vi varit i stallet mer eller mindre hela dagen. Tog in Kaj vid 11 och ställde honom på box. Fodrade med 4 kg hösilage och åkte iväg och gjorde lite ärenden. När dom i lösdriften fick sin lunch 13.30 hade han nästan ätit upp, fick då 2 kg till. Sen fick vi kämpa med att få ut honom vid 16 när vi skulle åka hem, men utöver dom 10 kg som fodras i lösdriften har han idag alltså fått i sig 6 kg. Hade säkert kunnat äta ännu mer.

Stallägaren sa också att jag får ställa honom på box på natten om jag vill, så kan han få äta upp sig lite då. Och det vore ju en lösning, problemet är väl bara att det kanske inte blir superlätt att få ut honom på morgonen.

Stallplatsen vi var och tittade på var högst troligt redan tingad så det sket sig ju också. Återstår en möjlig lösning att skicka iväg honom till en god vän som har gård lite utanför stan. Där hade han kunnat få äta upp sig och gå i hagen med hennes valack. Sällskapet till honom fick fång i somras och står på box nu, så det hade väl varit trevligt för honom med lite sällskap också. Han är löjligt snäll så det hade nog inte varit några problem.
Jag hade nog tagit in på box där du har honom nu fram tills du kommit på en lösning. Jag hade ju lite samma problem och det kan stressa ihjäl en när man helatiden oroar sig för de små. Får han vara i box över natten kan han ju ha fri tillgång där och är han mätt och utvilad så kanske det går lättare att gå ut i hagen igen på morgonen ❤️

Lösningen hos din kompis låter ju klart värt att undersöka närmare.
 
@miumiu. Kompisens lösning lät ju bra 🤗
Jobbigt med dåligt samvete hela tiden.


Jag beslutade för att enbart flytta ridhästen till stall/box och låta lill fisen gå kvar tills nästa sommar iaf.
Han har sin jämnåriga kompis där och lösdrift är ju bäst när det funkar som sagt.
Känns jobbigt och inte ha dom på samma gård igen, och enbart träffa icarus emellanåt. Men samtidigt så han är ung och har inga krav på sig än så länge.
Vi hinner nog träna på vett och etikett ändå.
 
IMG_20221031_141427.jpg

9 veckor sedan jag fick se, klappa och pussa på henne ♥️ Lerig och vacker efter varit i hage . Hon delar en stor box på nätterna med sin nya bästis som också varit konvalescent. Nu är det utsläppta i flocken igen, tror jag räknade till 11 ston förutom Maggan så 12 i flocken då. Det flesta bruna 😂 Inte så lätt att hitta sin egen men tränaren var snäll och tog in Maggan en stund så vi fick gosa ♥️ Älskade älskade lilla häst nästa vecka får hon börja röra sig för vagn igen försiktigt, ännu en kortison kur väntar då inte hasen svällt av ordentligt utan hon dras fortfarande med en viss svullnad. Frågan är om den kommer börja ge med sig när hon får börja röra sig mer ordentligt i skritt eller om det kommer krävas ännu en kur kortison. Men hon har fått order om tre så lika bra att följa veterinärens råd. Sen får man be till gudarna och hoppas på det bästa. Hon är så fruktansvärt snäll, snart bara lallat omkring i 10 veckor utan att varken springa eller liknande i hagen. Beundrar henne för att hon kan behålla lugnet i alla situationer som hon utsätts för. Växer gör hon med, nu börjar framdelen komma ikapp bakdelen som varit hög hela sommaren .
 

Liknande trådar

Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
19 20 21
Svar
406
· Visningar
51 326
Senast: Asko
·
  • Artikel
Hästnyheter Mannen födde upp fler hästar än han hade tillstånd för. Nu döms han i tingsrätten för brott mot djurskyddslagen.
Svar
0
· Visningar
119
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: VLMF
·
Avel I förmiddags 11.21 kom det en liten hingstunge till världen! Mycket pigg, fina tecken (bläs, vita strumpor) och korrekt i benen. 🥰 Lite...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp