Bukefalos 28 år!

Födsel i 25:e veckan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Födsel i 25:e veckan

Om man klarar att rädda barnet så är det inte ovanligt att barnet får något slags handikapp.

Det kan säkert gå bra också, men risken för livslånga men är större ju tidigare barnet är fött. Jag känner bara till en kvinna som födde sin son i vecka 24. Han klarade sig inte, tyvärr. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Födsel i 25:e veckan

Hej

Det är svårt att svara på. Men generellt går det bra. Och de allra flesta klarar sig utan märkbara men. Idag är man väldigt duktig på att klara av extremt tidigt födda bra.
När min dotter skulle födas för fyra år sedan sa läkarna till oss när vi var i v25 att överlevnaden var 80% och av dessa skulle 80% tolkas som "friska" av utomstående, i dessa procent kunde det finnas några med lite nedsatt hörsel eller syn eller några andra handikapp som är utan större betydelse för livskvaliteten.
Av de övriga procenten skulle de flesta ha ett klart "hanterbart" handikapp typ ADHD, CP av större eller mindre grad.
Tror inte statistiken är sämmre för barnen som föds idag, det är ganska troligt att de har blivit bättre.

Men alla statistik siffror är generella, det säger inget om hur det går för det enskilda barnet. Några är starka och mogna, andra mindre starka och mogna. Tjejer klarar sig ofta något bättre än killar.
Veckan är inget exakt mått, det beror på hur det enskilda barnets mognad, några är lite mer mogna för livet utanför.

/pewa -vars dotter föddes tillslut i veckan 28+2, vägde 810 gr och var 31 cm lång. Är idag en frisk, pigg och glad tjej på 108 cm och 17 kg.

ps. En bra länk för info är Vitidiga (http://www.kanalen.org/vitidiga/)

ett till litet ps...
genom en mailinglista har vi "lärt känna" många extremt tidigt födda barn (22-25) som har klarat sig bra
 
Senast ändrad:
Sv: Födsel i 25:e veckan

I bekantskapskretsen finns en pojke som nog är född kring v. 25. Han är idag 15-16 år, välidigt intelligent och framåt. Synen var dessvärre inte färdig så han är i stort sett blind.
 
Sv: Födsel i 25:e veckan

Har en jobbarkompis vars son är född i v. 25, och han är vad jag vet rätt okej. Hans syn är dålig, han skelar och han är sen med talet. Nu är han bara 2½ år så han är inte så gammal så man vet direkt vad/om det är något större fel på honom. Jag tycker det är otroligt att man kan rädda barn som är så tidigt födda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 881
Senast: orkide
·
Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: cewe
·
Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
623
Senast: Calmiche
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp