Mjälttumör

cewe

Trådstartare
Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier givetvis :o )
Vi har inte fått provsvar än, så vet inte om den är godartad eller inte..
 
Hade en hund där vetten var nästan tvärsäker på cancer i mjälten.
Mjälten opererades bort, tumören var godartad och hunden levde gott flera år till, och dog i något helt orelaterat.

Vetten sa att hon sällan brukar ha fel, men att hon var väldigt nöjd över att ha fel på det sättet som hon hade då.

Tillägg: hunden hade inga besvär fast han var utan mjälte. Lite krångel med vaccinationer men det har veterinärer koll på.
 
Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier givetvis :o )
Vi har inte fått provsvar än, så vet inte om den är godartad eller inte..
Min ena uppfödares hund opererades akut förra året då mjälten spruckit och hunden blödde in i bukhålan. Visade sig vara en godartad förändring och inte cancer, tack och lov. Hunden mår bättre än någonsin och har energi till tusen. Hon brukar skämta om att det är för att hon fick en blodtransfusion med border collie-blod 😄
 
Hoppas ju givetvis på en godartad förändring. Är också tacksam för att jag stod på mig ultraljuda njurarna trots okey provsvar, samt att veterinären bestämde sig för göra ett grundligt ultraljud av hela buken istället.
 
Min hund opererade bort mjälten den 23 dec 2022 pga av tummör. Får ont i magen bara att tänka tillbaka på den perioden :heart. Tumören var godartad så allt gick bra! Ascot var väldigt medtagen av de starkaste opiaterna han fick under operationen så det tog ca en vecka innan han började äta normalt. Vi fick truga med mat, en dag åt han typ några skinkbittar, nästa någon köttbulle. Men däreftet, när illamåendet helt gick över, återhämtade han sig snabbt.

Håller tummarna för din hund :heart
 
Vovve opererades den 22 och vi var och tog stygnen i går. Allt har läkt bra och han är pigg och glad igen.
Har dock inte fått svar på vad biopsin visade, så måste mejla och fråga idag.
Dock tycker jag han dricker och kissar en del fortfarande. Magen däremot är mycket bättre med nya fodret.
 
Det gjordes aldrig någon provtagning. Först när jag fick höra det blev jag sjukt upprörd, tanken på att inte veta om den var benign eller ej kändes jättejobbigt.
Men nu har jag pratat med veterinären och det känns bättre.
Tumören var klart avgränsad och tror hon kallade den för ett Mengiom?
Enligt hennes erfarenhet är dessa till 98% godartade.
Däremot var det rätt beslut ta bort den iom den var "tunnväggad" och risken för att den skulle spricka och han då riskerade förblöda var väldigt stor.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 177
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 695
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
1 771
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 204
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp