Sto läcker mjölk

Equestrian2001

Trådstartare
Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så kunde jag se igenom den men när den var på hennes juver såg den vit ut och det som droppat på hennes ben och torkat var vitt. Hennes bäckenband är inte släppta och hon har senaste 10 dagarna haft ökad aptit. Har varit i kontakt med veterinär och börjat fölvak men skulle verkligen behöva höra lite erfarenheter av detta för att stilla mitt sinne. Har ni haft ston som börjat läcka mjölk såhär tidigt och allt gått bra? Eller någon som fått ett för tidigt föl och hur det gått? Enligt veterinären är risken tyvärr stor för kastning eller för tidig födsel men det lät som att med lite tur så är det "bara" antikropparna på fölet och råmjölkens kvalitet jag behöver hålla koll på.
 
Kan säkert vara väldigt olika men vill dela med mig av en positiv erfarenhet.

För några år sedan hade jag ett sto som läckte mjölk i flera veckor innan fölning. Minns inte exakt antal dagar men i alla fall sista 3-4 veckorna innan beräknad ankomst. Såg ut precis som du beskriver med vita fläckar på bakbenen.

Fölet kom ett par dagar efter det datum vi hade räknat ut och det var inga problem med mjölken. När hon väl hade fölat ändrade den sig och blev gulare och tjockare så för oss var det inte råmjölk som läckte.

Hoppas det går bra för er.
 
Har veterinären varit ute och kollat stoet för placentit? Annars så skulle jag kräva en sådan undersökning, evt. byta veterinär. Det finns mediciner man kan ge för att minimera risken för kastning/för tidig födsel om det är placentit.

Ang råmjölken så skulle jag planera att ta en foalcheck, samt se om du får tag på råmjölk av bra kvalitè eller evt plasma att ge till fölet. Du kan också köpa eller låna ett refraktometer för att kolla antikroppsinnehållet i mjölken när fölet kommer.
 
Kan säkert vara väldigt olika men vill dela med mig av en positiv erfarenhet.

För några år sedan hade jag ett sto som läckte mjölk i flera veckor innan fölning. Minns inte exakt antal dagar men i alla fall sista 3-4 veckorna innan beräknad ankomst. Såg ut precis som du beskriver med vita fläckar på bakbenen.

Fölet kom ett par dagar efter det datum vi hade räknat ut och det var inga problem med mjölken. När hon väl hade fölat ändrade den sig och blev gulare och tjockare så för oss var det inte råmjölk som läckte.

Hoppas det går bra för er.
Tack för svar, känns skönt att veta att det kan gå ändå❤️ Försöker se varje oförändrad dag som en win just nu
 
Har veterinären varit ute och kollat stoet för placentit? Annars så skulle jag kräva en sådan undersökning, evt. byta veterinär. Det finns mediciner man kan ge för att minimera risken för kastning/för tidig födsel om det är placentit.

Ang råmjölken så skulle jag planera att ta en foalcheck, samt se om du får tag på råmjölk av bra kvalitè eller evt plasma att ge till fölet. Du kan också köpa eller låna ett refraktometer för att kolla antikroppsinnehållet i mjölken när fölet kommer.
En foalcheck planeras, gårdagens veterinär nämnde inte det, försöker just nu få tag på min vanliga för att kolla om det är placentit.

Om det skulle vara placentit hur brukar oddsen se ut?
 
En foalcheck planeras, gårdagens veterinär nämnde inte det, försöker just nu få tag på min vanliga för att kolla om det är placentit.

Om det skulle vara placentit hur brukar oddsen se ut?
Om det är placentit behöver behandling sättas in snabbt och ges fram till fölning. De jag vet som fått behandling snabbt har det gått bra för men, jag har noll vetenskapliga bevis för detta, men är vän med en uppfödare som fött upp i många år och när denne har fått red bags har det varit på ston med placentit. Jag hade vakat extra noga på stoet och förberett ngt du kan ha att skära upp/klippa upp så snabbt du bara kan med om det skulle vara en red bag.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 213
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hundhälsa Hej Har en mops på 8 år som varit risig till och från i tre veckor. Han åt från början hills metabolic, kastrerad och lite mullig...
Svar
1
· Visningar
610
Senast: a1agnlju
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 051
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp