Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon valde iaf rätt dag att föla, för 2 dagar sen hade vi massa snö :D
Latona Vuo kommer bäbis få heta


18010598_10154293559655997_8799716867682738544_n.jpg

17991796_10154293559660997_4234395902075339553_n.jpg
17951731_10154293559650997_8294447800018863858_n.jpg
 
5722-1492514793-180348552610b68fd181006d0401a372.jpg


Inatt kom denna goding på dygn 334. Jag har själv inte varit nere än men enligt nya ägaren till stoet så har allt gått precis lika bra som förra gången stoet fick föl. Den här lilla hingsten var uppe på benen efter en halvtimme och åt strax därefter. Inom ett par timmar hade han både kissat (en gång) och bajsat (flera gånger). Nya ägaren kunde inte se någon moderkaka så veterinären har varit ute. Men man tror att stoet hunnit äta upp den. I övrigt mår sto och hingstunge prima. Han verkar stark och pigg och äter mest hela tiden. Stammen är Touchdown-Dávenir (Davignon1-Weltmeyer)-Martini-Ceylon.
Jag kommer kunna åka ned först på lördag. Längtar inte alls....
 
Stort grattis @Jealle vilken fin unge du har fått! Den ser fuxfärgad ut, eller är den brun? Trodde jag skulle få en fux (mycket fux på mödernet) men tji fick jag. :D

Här är Calle igår vid utsläpp när han får syn på fåren i hagen intill. Onödigt att följa morsan tycker han. När jag skulle ta in för ett par dagar sedan såg jag mamma häst stå och äta men inget föl. Morsan kom i full karriär och sprang in i stallet själv, långt efter kom Calle, han gjorde sig ingen brådska.:D
17973456_1909311092427893_6124637059026739763_o.jpg
 
Stort grattis @Jealle vilken fin unge du har fått! Den ser fuxfärgad ut, eller är den brun? Trodde jag skulle få en fux (mycket fux på mödernet) men tji fick jag. :D

Här är Calle igår vid utsläpp när han får syn på fåren i hagen intill. Onödigt att följa morsan tycker han. När jag skulle ta in för ett par dagar sedan såg jag mamma häst stå och äta men inget föl. Morsan kom i full karriär och sprang in i stallet själv, långt efter kom Calle, han gjorde sig ingen brådska.:D
17973456_1909311092427893_6124637059026739763_o.jpg

Den har du fått för dina synder, tror jag. ;):D
 
Hahaha vilken självsäker unge:p Mycket riktigt så är det en fux med en stor skjuten stjärn och en vit strumpa. Finns lite fuxfärgat på mödernet från iallafall Weltmeyer och sen är ju Quaterback fux så oklart vad som slog igenom. Hade väl lite hoppats på en likadan som storebror (se min avatar) men färgen har så klart väldigt liten betydelse:). Jag ska ned i helgen så då blir det lite mer bilder och film.
 
Latona är nu 2 dygn gammal, och väldigt jobbig mot sin mamma :D Man får det föl man förtjänar har jag hört :grin:
Var svullen i kotorna, framförallt bak och första tanken går till fölsjuka.. Så har tempat henne och hållt henne under uppsikt men nu är svullnaden helt borta, har inte haft nån feber och är pigg och glad så troligtvis bara vätska eftersom hon inte kunnat gå ute så mkt om dagarna.. Igår var det finare väder här framåt eftermiddagen så då fick dom vara ute lite längre och då började svullnaden med en gång att försvinna. Men usch vad orolig man blir... :(
18033350_10154297210910997_5111881580976165338_n.jpg

Men fin är hon :)
 
Den 9/4 så födde en helt underbar litet flicka :love: bild får komma senare då jag inte lyckas få in det här. Allt har gått väldigt bra och man går runt i ett lyckorus.
Men måste fråga. Hur gör ni med mat till mamman? Hon äter lusernpellets blandat med havre, betfor och mineraler i. Men funderar på om man skulle göra ett foderbyte till granngårdens pellets eller musli till digivande ston och hackad lusern till det.
Hon har fri tillgång på hö. I hullet så är hon normalviktig. Känner mig vilsen i foderdjungeln..
 
I natt kl. 02.30, på døgn 346, kom det her underbare stoføllet til verden :love::love:

e. Untouchable x Colman x Magic Owl
Samme morslinje som Hello M'Lady og Inaico VDL

Hun står i Belgien, hvor hennes mamma skal ombedekkes og bekreftes drektig, før de etter hvert kommer til Sverige :)

18010941_10158485543385403_2324336436789306452_n.jpg
 
Precis som @Amanda_F säger så kom vårt första efterlängtade föl igår morse. Hon är e.Johnson u.First Impression ue.Florencio I. Hon kom helt utan förvarning på dag 342, inga fyllda spenar, ingen vit mjölk och stoet visade inga tecken överhuvudtaget på natten eller när hon släpptes ut i hagen. 30 min senare larmar en granne om att ett föl är på väg. Fosterblåsan var synlig men hon stod upp och då det var -7 grader så togs ett snabbt beslut att ta in henne och det gick fint. Väl inne i boxen la hon sig och snabbt därefter var fölungen ute, pigg från start men mamma var förståndig och låg kvar och bara gnäggade välkomnande, efterbörden kom när hon fortfarande låg ned. Vi nappade i henne råmjölk och strax därefter hittade hon matbaren själv. Allt har verkligen fungerat precis som man önskar och vi är så glada över denna fina tjej och så oerhört stolta över mamma Flisan som tagit an mammarollen på bästa möjliga sätt.

Idag var de ute för första gången, men bara en snabbis för det är verkligen inte väder anpassat för en fölunge här just nu. Här följer den obligatoriska bildbomben. :love:
IMG_4237_zpskchrhmcf.jpg

IMG_4261_zpsm1kwayql.jpg

IMG_4278_zpsppkckgy1.jpg

IMG_4277_zpsawxct2pg.jpg
 
Precis som @Amanda_F säger så kom vårt första efterlängtade föl igår morse. Hon är e.Johnson u.First Impression ue.Florencio I. Hon kom helt utan förvarning på dag 342, inga fyllda spenar, ingen vit mjölk och stoet visade inga tecken överhuvudtaget på natten eller när hon släpptes ut i hagen. 30 min senare larmar en granne om att ett föl är på väg. Fosterblåsan var synlig men hon stod upp och då det var -7 grader så togs ett snabbt beslut att ta in henne och det gick fint. Väl inne i boxen la hon sig och snabbt därefter var fölungen ute, pigg från start men mamma var förståndig och låg kvar och bara gnäggade välkomnande, efterbörden kom när hon fortfarande låg ned. Vi nappade i henne råmjölk och strax därefter hittade hon matbaren själv. Allt har verkligen fungerat precis som man önskar och vi är så glada över denna fina tjej och så oerhört stolta över mamma Flisan som tagit an mammarollen på bästa möjliga sätt.

Idag var de ute för första gången, men bara en snabbis för det är verkligen inte väder anpassat för en fölunge här just nu. Här följer den obligatoriska bildbomben. :love:
IMG_4237_zpskchrhmcf.jpg

IMG_4261_zpsm1kwayql.jpg

IMG_4278_zpsppkckgy1.jpg

IMG_4277_zpsawxct2pg.jpg
Grattis!
Så fint föl !
 
Precis som @Amanda_F säger så kom vårt första efterlängtade föl igår morse. Hon är e.Johnson u.First Impression ue.Florencio I. Hon kom helt utan förvarning på dag 342, inga fyllda spenar, ingen vit mjölk och stoet visade inga tecken överhuvudtaget på natten eller när hon släpptes ut i hagen. 30 min senare larmar en granne om att ett föl är på väg. Fosterblåsan var synlig men hon stod upp och då det var -7 grader så togs ett snabbt beslut att ta in henne och det gick fint. Väl inne i boxen la hon sig och snabbt därefter var fölungen ute, pigg från start men mamma var förståndig och låg kvar och bara gnäggade välkomnande, efterbörden kom när hon fortfarande låg ned. Vi nappade i henne råmjölk och strax därefter hittade hon matbaren själv. Allt har verkligen fungerat precis som man önskar och vi är så glada över denna fina tjej och så oerhört stolta över mamma Flisan som tagit an mammarollen på bästa möjliga sätt.

Idag var de ute för första gången, men bara en snabbis för det är verkligen inte väder anpassat för en fölunge här just nu. Här följer den obligatoriska bildbomben. :love:
IMG_4237_zpskchrhmcf.jpg

IMG_4261_zpsm1kwayql.jpg

IMG_4278_zpsppkckgy1.jpg

IMG_4277_zpsawxct2pg.jpg
Vilken drömunge, stort stort grattis!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 168
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
800
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
812
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp