Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår Sune fortsätter att imponera, inte med sina looks men med sitt lynne. Nu när det varit stenhårt i backen och knövligt som f-n i hagarna har vi klämt på långa BoT-stallbandage på bakbenen. Var beredd på protester men inga kom.
Nya ägarinnan till en av fölungarna var helt chockad över att han stod som ett ljus under både på-och-avklädnad, samt att vi törs hantera honom lös i boxen. Det är ju inte att rekommendera att göra med åringar, men Sune är ett specialfall :o:heart
 
Vår Sune fortsätter att imponera, inte med sina looks men med sitt lynne. Nu när det varit stenhårt i backen och knövligt som f-n i hagarna har vi klämt på långa BoT-stallbandage på bakbenen. Var beredd på protester men inga kom.
Nya ägarinnan till en av fölungarna var helt chockad över att han stod som ett ljus under både på-och-avklädnad, samt att vi törs hantera honom lös i boxen. Det är ju inte att rekommendera att göra med åringar, men Sune är ett specialfall :o:heart
Våga hantera honom lös i boxen? Varför skulle man inte kunna göra det? Där Calle står nu gör jag allt i boxen löst för jag saknar uppställningsplats, det är aldrig några problem. :)
 
Helt sjukt, men efterlängtat! Jag tycker alltid tiden från fina-föl-stadiet till ridhäst-stadiet går så himla långsamt, men den här gången swishar den förbi.

Fint huvud hon har förresten, jag älskar konkava nosryggar :love:

Jag håller med, det har gått så sjukt snabbt! 🤠

Tack, hon är superlik sin pappa (Dream
boy) i uppsyn & huvudform! Är himla förtjust i hur hon ser ut 😍 ( men hoppas såklart att hon har ärvt mer än en snygg utsida från honom... 😅)
 
Våga hantera honom lös i boxen? Varför skulle man inte kunna göra det? Där Calle står nu gör jag allt i boxen löst för jag saknar uppställningsplats, det är aldrig några problem. :)

Vi brukar aldrig hantera dem lösa i boxen ur säkerhetssynpunkt. Det är så himla lätt att någonting händer och man blir klämd, sparkad eller trampad på av misstag. Men Sune är så lugn, snäll och gillar sällskap i boxen så pass mycket att man ibland tummar på sina egna regler :grin:

Fölköparen däremot har egna/tar emot ganska svåra, känsliga hästar, och från hennes ståndpunkt var det tydligen helt otänkbart att hantera en åring löst i boxen. Lite olika referensramar har man helt klart :p
 
Fölis var så liten sist jag hanterade honom i box så jag har inte ens tänkt på det. I nyårshelgen ska jag åka förbi honom igen. Han har blivit ännu tightare med en av de andra åringarna. Jag hoppas att de kommer ha kvar honom ett tag, så de får fortsätta vara vänner till de har gått ut småskolan i alla fall. Det känns superkonstigt att jag snart har en häst som räknas som 2 fast han nyss fyllt 1,5. Han är ju bebis.
 
Jag har alltid hanterat min lös i boxen och aldrig ens reflekterat över det :angel: Sen är hon iofs en rätt lugn representant för sin ras också. Det är inte mycket som får henne att ens vifta på öronen :D
47380361_10156885344262566_1156212454577930240_n.jpg


Idag har hon förresten flyttat. Rätt skönt att ha en lugn häst då. Hämtade i hagen, knallade rätt in i transporten, stod som ett ljus hela vägen, backade ut lugnt och sansat, tittade sig lite omkring, knallade in i nya boxen och ställde sig och åt sitt hö. När nya kompisen kom in och ställde sig i boxen bredvid tittade hon upp från maten och kollade lite, sen fortsatte hon äta :D Hoppas hopsläppet imorgon går lika bra :)
 
Vi brukar aldrig hantera dem lösa i boxen ur säkerhetssynpunkt. Det är så himla lätt att någonting händer och man blir klämd, sparkad eller trampad på av misstag. Men Sune är så lugn, snäll och gillar sällskap i boxen så pass mycket att man ibland tummar på sina egna regler :grin:

Fölköparen däremot har egna/tar emot ganska svåra, känsliga hästar, och från hennes ståndpunkt var det tydligen helt otänkbart att hantera en åring löst i boxen. Lite olika referensramar har man helt klart :p
Ok, jag brukar nog inte reflektera så mycket utan mest göra med mina föl och åringar, jag behandlar i princip dem som mina gamla. :) Sen beror det på individen så klart men hittills har mina varit väldigt okomplicerade.
 
Ok, jag brukar nog inte reflektera så mycket utan mest göra med mina föl och åringar, jag behandlar i princip dem som mina gamla. :) Sen beror det på individen så klart men hittills har mina varit väldigt okomplicerade.

Efter ett par klämningar här och att jag nästan blivit rejält sparkad (av lite äldre häst men unghäst ändå) så sa jag för egen del att nu "räcker det". Nu får de komma ut på gången och stå uppbundna när vi hanterar dem, även om vi också har snälla unghästar. Jag har alltid gillat att hantera dem löst innan så jag dömer ingen, tyckte mest det var lustigt att hon var så chockad. Och lite glad att han inte sparkade för skydden (alla ston ur den linjen har typ skydddkräck) :rofl:
 
Efter ett par klämningar här och att jag nästan blivit rejält sparkad (av lite äldre häst men unghäst ändå) så sa jag för egen del att nu "räcker det". Nu får de komma ut på gången och stå uppbundna när vi hanterar dem, även om vi också har snälla unghästar. Jag har alltid gillat att hantera dem löst innan så jag dömer ingen, tyckte mest det var lustigt att hon var så chockad. Och lite glad att han inte sparkade för skydden (alla ston ur den linjen har typ skydddkräck) :rofl:

Jag har också blivit rätt illa sparkad av en ettåring i boxen, den blev sur över att jag klappade den på bringan 🙄😅 ! Tänker att det absolut främst handlar om temperament & hur väl man känner unghästen, men jag har ändå alltid i åtanke att unghästar kan ha sämre ”impulskontroll” eller vad man ska kalla det, liksom mer instinktiva/mindre präglade av hur vi vill att de ska reagera på saker. Oftast är det väl ingen fara om man har lite grundkoll/allmänt hästvett, men jag ser också gärna till att de funkar att ha uppbundna så fort det går! 😊
 
Ibland är det ju skönt att ha en lugn häst... Hon flyttade ju i onsdags. Det har gått jättebra och hon trivs hur bra som helst med sin nya ardennerkompis. Partners in crime liksom. Idag låg höbingen vält i hagen :D Såg hur som helst att hon lyfte lite märkligt på ett bakben när hon gick. Det visade sig att hon hade typ 5-10 meter ståltråd släpande efter sig... Den var fasthakad i svansen och sedan virad ett varv runt vänster bak. Hon var dock inte särskilt upprörd för det, mest lite irriterad. Började pilla och greja för att få loss änden från svansen, men den satt rätt intrasslad. Testade istället att vira ihop allt som släpade efter och så fick jag liksom "trä" den mellan bakbenen på henne. Tyvärr var den ändå fastsurrad i sig själv så det hjälpte inte. Hon hade också tröttnat lite på att stå still så hon började vandra och det underlättade inte direkt, så jag ringde till stallägaren som kom ner med en avbitartång så jag kunde klippa bort allt det långa och få loss henne. Under hela proceduren hade jag också väldigt god hjälp av ardennerassistenten :laugh:

Hur som helst. Så himla skönt att det gick bra! Hon var ju hur lugn som helst, men hade hon fastnat med det där långa släpande efter sig hade hon kanske inte hanterat det lika bra. Eller om hon hade trasslat in det i det ordinarie staketet som det är ström i :nailbiting::nailbiting:

Hagen är ju ny för nu, men det var hage där för typ 10 år sedan, så det var väl någon bit gammalt staket som blivit kvar. Jag har gått runt och kollat och inte hittat något mer iaf, så det händer förhoppningsvis inte igen. Svea var glad och yrde runt och lekte med pinnar under tiden. Ibland funderar jag på om det är en liten del hund i det där djuret :D

48390133_10156933231527566_8781009878748495872_n.jpg
 
Ibland är det ju skönt att ha en lugn häst... Hon flyttade ju i onsdags. Det har gått jättebra och hon trivs hur bra som helst med sin nya ardennerkompis. Partners in crime liksom. Idag låg höbingen vält i hagen :D Såg hur som helst att hon lyfte lite märkligt på ett bakben när hon gick. Det visade sig att hon hade typ 5-10 meter ståltråd släpande efter sig... Den var fasthakad i svansen och sedan virad ett varv runt vänster bak. Hon var dock inte särskilt upprörd för det, mest lite irriterad. Började pilla och greja för att få loss änden från svansen, men den satt rätt intrasslad. Testade istället att vira ihop allt som släpade efter och så fick jag liksom "trä" den mellan bakbenen på henne. Tyvärr var den ändå fastsurrad i sig själv så det hjälpte inte. Hon hade också tröttnat lite på att stå still så hon började vandra och det underlättade inte direkt, så jag ringde till stallägaren som kom ner med en avbitartång så jag kunde klippa bort allt det långa och få loss henne. Under hela proceduren hade jag också väldigt god hjälp av ardennerassistenten :laugh:

Hur som helst. Så himla skönt att det gick bra! Hon var ju hur lugn som helst, men hade hon fastnat med det där långa släpande efter sig hade hon kanske inte hanterat det lika bra. Eller om hon hade trasslat in det i det ordinarie staketet som det är ström i :nailbiting::nailbiting:

Hagen är ju ny för nu, men det var hage där för typ 10 år sedan, så det var väl någon bit gammalt staket som blivit kvar. Jag har gått runt och kollat och inte hittat något mer iaf, så det händer förhoppningsvis inte igen. Svea var glad och yrde runt och lekte med pinnar under tiden. Ibland funderar jag på om det är en liten del hund i det där djuret :D

48390133_10156933231527566_8781009878748495872_n.jpg
Hjälp vad läskigt, skönt att det gick bra ändå 😊🙏 hon är riktigt gullig, så härlig uppsyn 😍

Vi hade ingen tomtemössa, så tog ett rött schabrak istället 😜
10AC92CB-EBD2-4C60-90B9-43B80BF0DF77.jpeg

Skulle ha tagit en mysig promenad, men p.g.a isgata utomhus fick vi ta en sväng i ridhuset istället! Inte lika mysigt, men alltid bra att miljö- & ensamträna lite 😊 God fortsättning till alla blivande tvååringar!
 
Hjälp vad läskigt, skönt att det gick bra ändå 😊🙏 hon är riktigt gullig, så härlig uppsyn 😍

Vi hade ingen tomtemössa, så tog ett rött schabrak istället 😜

Skulle ha tagit en mysig promenad, men p.g.a isgata utomhus fick vi ta en sväng i ridhuset istället! Inte lika mysigt, men alltid bra att miljö- & ensamträna lite 😊 God fortsättning till alla blivande tvååringar!

Ja, det är bra att få öva lite på situationer som går bra :)

Konstigt förresten att de snart är två! Min är ju född i juni, så det känns som att det är lite tidigt att räkna henne som tvååring, men ändå...
 
Ni får en bonusbild på världens sötaste lillkille. Det var en A-domare som fick se filmen (ovan) på min FB-sida. Hon tyckte han var fin, värmer verkligen i mammahjärtat. Mest tycker jag att det var härligt att han var okomplicerad och följde med in i ridhuset utan att fundera över det. Sa jag att det var ok så var det väl så. Fast han aldrig varit där förr...

D111AC37-7D7D-4D9D-888E-C680E28E03CA.jpeg
 
Gott nytt år alla blivande 2-åringar! Hoppas de tar fyrverkerierna med ro ikväll.
Jag ser fram emot 2019 med Calle, då ska han äntligen få börja hitta på lite mer. Första etappen är att åka ner med honom till Skåne för exportröntgen, tandkoll och rörelsecheck för att om allt ser bra ut kunna försäkra upp honom i liv efter det. Förhoppningsvis är han UA och kan gå på ett långt bete innan det är dags för inridning till hösten, även det i Skåne om allt går vägen.
Enligt uppgift har han stannat upp i växten, han ligger runt 1.63 och har breddat sig mer, så han kanske bara var en sån där som växte fort, jag hoppas ju att jag slipper en 1.80-bjässe om jag ska klättra upp på honom i framtiden. :)
 
Gott nytt år!
Ser också fram emot 2019, det ska bli kul att få en 2-åring och kunna börja göra lite mer.
Vi har faktiskt hunnit prova på tömkörning nu under mellandagarna :)
Gick i snigelfart på bortvägen men bättre på hemvägen.
Hon har även vuxit rätt mycket och är ca 157 cm fram och 160 cm bak nu. Så ingen ponny längre som när jag hämtade henne i somras.
received_299698570678763.jpeg

Svårt med bild när man bara vill gosa med fotografen :D
 
Vi har firat in nya året med partyhatt :D Hon är ju född i juni, så jag tycker verkligen inte att hon är mer än 1,5 än, men om ett tag får jag väl börja inse fakta. Samtidigt är det ju också trevligt att hon blir äldre och att utbildningen går framåt. Nu har vi inte gjort något alls på länge, först pga planerad vila och sedan pga flytt, men jag tänkte testa att gå en liten sväng med henne runt gården någon dag när det är ljust. Blir intressant att se om hon ens lämnar nya kompisen. De är eventuellt lite för tighta för mitt bästa :D Förhoppningsvis är det som tidigare så att man kan plocka ut henne och gå iväg ensam. Annars har vi ju något att öva på...

Behöver nu köpa egna draglinor och svängel och lite prylar så vi kan fortsätta inkörningen. En skakelsläpa skulle också vara bra. Min gissning är att hon kommer fortsätta hantera allt jag tycker är nytt som att det är något hon redan visste skulle hända. "Jaha, nu ska vi träna med skaklar också", typ. Ser mycket fram emot 2019!
49206239_10156952500937566_6800648171354587136_n.jpg
 
Mina två födda -17 har ännu inte gjort ett enda dugg. SWB stoet har börjat bli lite snyggare igen - hon var rätt anskrämlig som åring, nu börjar en ganska ädel häst med fin hals titta fram. Ponnyn är kastrerad och det gick helt utan komplikationer- han fortsätter leka med sina hingstpolare som om ingenting har hänt.

Någon gång under våren så ska vi försöka komma iväg och löshoppa med dessa - det är väl ungefär ambitionsnivån som jag har
 
Min stackars älskling har trampat på en spik. :(:(:( Ingången var i strålfåran, ungefär på mitten. Den hade gått in ca 3 cm in i hoven och veterinären var rädd att den skulle ha träffat strålbensbursan. När vi drog ut den så var den helt torr, det fanns varken blod eller ledvätska på den. Diskuterade med veterinären och med stallägarna om jag skulle köra till Hbg el ej. Fy sjutton vad det är svårt att ta ett sånt beslut. :down: Vet sa att han hört om flera tillfällen då man kört in och det ändå inte blivit bra... eftersom spiken trots allt var torr så betstämde jag mig för att han fick stanna hos sina kompisar istället. Han fick bandage på foten, penicillin och stelkrampsspruta (fick två förra året, men det var ändå snart dax att vaccinera) och sen var det bara att hålla tummarna.

Till nästa morgon hade benet svullnat upp ordentligt, vet kom ut och tittade på honom, gav mer penicillin och Metacam. Vet klämde på kronranden och tyckte att strålbenet kändes opåverkat. Svullnaden gör att det är svårt för Tage att gå, men när han gör det verkar han inte ha problem med att lägga vikt på den skadade hoven. Han hade lite förhöjd temp första dagen, men sen har den gått ner. Vet är försiktigt positiv även om benet är väldigt svullet. Svullnaden har varit ungefär samma de senaste dagarna, även om inte bursan är träffad kan det ha kommit in skit i hoven men vet vill inte skära upp den förrän det finns en böld. Jag har köpt en ”tubbease” gummisko att trä på om hoven måste skäras upp.

Vet tycker att det är bra om han rör på sig lite mer sammanhängande än bara mellan höbalen och ligghallen, så igår var jag där och lockade på honom med en havrespann. Under mina glada tillrop så promenerade han i ca 15 min, sen fick han vara ifred.

Ingen vidare start på 2019. :cry::cry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
709
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp