Status
Stängd för vidare inlägg.
Provade även att tränsa henne med bett idag för första gången. Tog ett tjockt tredelat sprengerbett med fasta ringar, hon var inte nöjd! Oavsett vilken höjd i munnen så gapade hon och försökte spotta ut det. 🙄
Jag körde på samma metod som @carmarnic när jag tränsade min kille första gången i höstas. Tog upp honom på ridbanan och longerade några varv med tränset under grimman. Då hann han glömma bort det. Gjorde så första gångerna han hade det, och numera bryr han sig inte något.
 
Vi har haft sällskap och kunnat rida ut de två senaste gångerna och idag kunde jag få igång henne i trav nästan direkt när jag sa trava så det går framåt :)
Känns väldigt trygg att sitta på hittills, har inga problem med att jag sitter upp/av då och då under ridturen heller då jag inte vill belasta henne för mycket.

20191225_125247.jpg
 
Provade även att tränsa henne med bett idag för första gången. Tog ett tjockt tredelat sprengerbett med fasta ringar, hon var inte nöjd! Oavsett vilken höjd i munnen så gapade hon och försökte spotta ut det. 🙄

Jag har oxå gjort som @carmarnic och @Marty, haft träns på dem m grimma utanpå. De första två -tre gångerna knaprade de rätt frenetiskt på bettet men efter det har det legat blickstilla i munnen. Jag har hittills aldrig lett dem i tränset, bara i grimman.
 
Jag hade nog för dåligt tålamod, stod inte ut med munstöket när vi skulle gå ut. 🙈 Tränsade ovanpå grimman. Får försöka igen en dag när det händer en massa spännande saker så glömmer hon väl bort det.

Hönsen är spännande! Första gången jag har sett henne rädd när de blev rädda för en katt precis när vi gick förbi och flög upp och kacklade allihopa.
 
Vill bara in och säga GOTT NYTT ÅR till er alla.

Har inte blivit jättemycket aktiviteter med Mazeen pga all is som varit hela tiden :( Och när snön äntligen kom så hann jag inte med och tolka så vi tar det lugnt delux här.

Vi har provat träns med bett nu och det har gått bra, haft grimma samtidigt då jag inte vill ta i bettet fören han accepterat det helt.
Han har fifflat lite med bettet, mer första gången och andra gången gick det bättre.

Tömkört har vi provat på också vilket han såg ut och tycka var kul, så det blir definitivt mer sådant.
Blir mest markträning och detta med flytt för tryck och hålla avstånd. Han är ganska på ibland och ihållig så ibland fattar han inte att HAN ska flytta på sig utan står fastklistrad i marken. Haha

Men han blir bättre och bättre för var dag =D Så nöjd över denna kille, han utvecklas både i kropp och skalle nu och det är riktigt kul.
Han har inte växt på höjden på länge nu så kanske jag kan prova mig på och börja hänga snart och ev sitta upp en kort stund.

Men vi får se hur allt går framåt. Skynda långsamt samt att man inte vill göra för många moment samtidigt liksom :)
 
Jag och Svea hoppar in i det nya året och önskar alla ett Gott nytt år! Nästa år kommer det förhoppningsvis hända mycket. Först och främst en ordentlig inkörning :)

81129507_10157873981307566_7542017551652356096_o.jpg

81676193_10157873981662566_1352690092925255680_o.jpg

Jag löshoppade också mina hästar igår. Inte ofta det är underlag för det här på nyårsafton.
Ska lämna in min transport på lagning så att vi kan börja åka iväg och löshoppa snart :)
 
Jag och Svea hoppar in i det nya året och önskar alla ett Gott nytt år! Nästa år kommer det förhoppningsvis hända mycket. Först och främst en ordentlig inkörning :)

81129507_10157873981307566_7542017551652356096_o.jpg

81676193_10157873981662566_1352690092925255680_o.jpg

Så söt, andra bilden är jättefin!

Här går det långsamt, trots att jag är ledig så lyckas det hela tiden bli mörkt och jag ensam i stallet när jag har planerat jobba med Rödluvan.

Idag låg hon och sov i ligghallen när jag kom och ropade på henne, så hon kravlade sig upp och kom fram till mig med spån i öronen. 😍

Tog en promenad, tränade på att reagera för små hjälper, longerade lite. På vägen till stallet gick vi förbi transporten och passade på att gå in och ut några gånger. Inga problem trots att det var mörkt och innelampan är trasig.

Sadlade och hängde några gånger på henne i boxen. Hade jag haft nån som höll hade jag kunnat sitta upp, hon är så avslappnad med att jag kravlar runt. Slängde ut stallkatten först bara, för den skulle tvunget rejsa och stöka runt och då var allt hennes fokus där. 😂
 
De är känsliga de små liven. Idag när jag skulle rida tog jag ett annat bett till Korazon. Ett exakt likadant tredelat bett men en storlek större, då jag tyckte bettet han hade var snudd på för litet. Det större satt väldigt bra och var inte för långt, men det var plötsligt så jobbigt att ha bett i munnen. Mycket tuggade blev det. Som tur var släppte det när jag hoppade upp och han fick lite annat att tänka på.

Korazon var så duktig idag! Senast stod han emot lite och ville inte riktigt gå fram som tidigare. Idag var det dock helt borta och han sprang på med god framåtanda :). Lite trav och galopp i båda varven och jag själv känner mig så lycklig 😍. Tredje gången vi galopperar och typ 8:e ridpasset totalt.

Det var nog ett av våra sista pass innan han får vila. Vi ska iväg och löshoppa på söndag, men sen blir det troligen 1,5 månad vila. Det är han så värd!
 
Idag gjorde jag ett nytt försök med bett, tog mitt Fagerbett istället som är mycket tunnare, då hon har rätt liten mun. Gick lite längre promenad med klättring i backe, över en lite större väg och ut i skogen och sen tillbaka över samma väg och hem. På hemvägen måste man gå ca 100 m i vägrenen och folk kör ju som idioter. Hon blev lite orolig när bilarna kom upp snabbt bakom, men tog det ändå bra


Hon tuggade, gapade, knaprade och viftade med tungan typ hela vägen, men när vi gick förbi grannens hästhagar blev hon lugn och stilla i munnen, så det var tydligen det mest spännande av allt. 😁 Knaprade bara lite sen, så hon kanske vänjer sig.

Har lite ångest över tänderna, tandläkaren är fortfarande sjukskriven efter en operation och den andra utomlands. Hade behövt kolla min andra hästs tänder också.

9649DA1C-018C-43C4-98F8-7ACD35013341.jpeg
 
Idag har jag suttit på Rödluvan för första gången! 💕
Hade för en gångs skull sällskap i stallet och passade på. Satt upp från pall i stallgången och det togs dåliga foton medan hon hittade en hink att undersöka 😅, och sen leddes vi ett varv på gårdsplanen i mörkret och tillbaka in i stallet. Lätt som en plätt! 🤷‍♀️

Däremot märks det att vi har jobbat med uppbindning och lyfta fötter, för idag vågade jag för första gången binda upp henne i stallgången istället för i boxen och hon skötte sig jättebra! Kunde lyfta samtliga hovar och banka på dem utan att hon viftade, och även stallägaren kunde lyfta hoven hon hade böld i i somras och karva lite utan protester!

736BF05E-D72E-4C04-86CA-38FE8A85CF65.jpeg
 
Idag har jag suttit på Rödluvan för första gången! 💕
Hade för en gångs skull sällskap i stallet och passade på. Satt upp från pall i stallgången och det togs dåliga foton medan hon hittade en hink att undersöka 😅, och sen leddes vi ett varv på gårdsplanen i mörkret och tillbaka in i stallet. Lätt som en plätt! 🤷‍♀️

Däremot märks det att vi har jobbat med uppbindning och lyfta fötter, för idag vågade jag för första gången binda upp henne i stallgången istället för i boxen och hon skötte sig jättebra! Kunde lyfta samtliga hovar och banka på dem utan att hon viftade, och även stallägaren kunde lyfta hoven hon hade böld i i somras och karva lite utan protester!

Visa bifogad fil 43677


Cool är hon iaf, efter vi hade ridit sattes det upp en lampa i spolspiltan som är bakom henne till vänster i bild. Dvs, någon stod på en hög stege där och körde med betongborr i väggen... Hon stod kvar stilla, men spärrade upp ögonen, det var hela reaktionen.:cool:
 
Ingen av mina -17 är suttna på ännu. Båda har löshoppats två gånger. Ponnyn hoppar jättebra, SWBn hoppar okej men inte fantastiskt, finns en hel del att träna på
 
Ingen av mina -17 är suttna på ännu. Båda har löshoppats två gånger. Ponnyn hoppar jättebra, SWBn hoppar okej men inte fantastiskt, finns en hel del att träna på
Det känns skönt att det inte bara är vi som tar det lugnt. Nu har jag bestämt mig för att sikta på att visa 27 juni. Det känns lite riskabelt att vänta till sista datumet men jag ska själv döma dressyr i Sthlm sista helgen i maj när den andra visningshelgen är planerad.
 
Har inte börjat med min heller, planen var att åka och löshoppa nu förra helgen men på väg till ridhuset la han sig ner i släpen... :cautious:
Så blir nog sen visning för oss också.
 
Det känns skönt att det inte bara är vi som tar det lugnt. Nu har jag bestämt mig för att sikta på att visa 27 juni. Det känns lite riskabelt att vänta till sista datumet men jag ska själv döma dressyr i Sthlm sista helgen i maj när den andra visningshelgen är planerad.

Lite ändrade planer för SWBn, hon flyttar om en vecka och hamnar utanför Nyköping så det blir troligen visning i Linköping eller på Strömsholm
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
388
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp