Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi brukar ibland ta in hjullastaren i hagen och mocka direkt i skopan. Häromdagen hade Rödluvan slickat på avgasröret och bränt sig. Blev väldigt förnärmad. Idag slickade hon på den igen. :angel:
🙄😂
C491F699-4466-4EB5-BFF4-B058D97C6136.jpeg
 
Hon är e. Rolex - Belltino. Inte särskilt stor, typ strax över 1,50 just nu, och inte direkt tjock heller. Bara mest en massa fladdrig päls :angel:. Planen är FKP och visning i augusti! På den här bilden från november syns ju lite mer hur hon egentligen ser ut :D På tisdag åker hon iväg på en månads intensivkurs och kommer förhoppningsvis tillbaks något mer inkörd och uppstyrd. Det passar sig ju inte riktigt att vara sådär yster på FKP...
73460630_10157701546402566_550182935500685312_o.jpg
Där såg hon lite mer ut som en treåring, men hon blir nog jättefin när hon är färdig! Och hon kan säkert lätta upp stämningen på premeringen med lite ystra skutt! 😂 Kanske kan behövas?
 
Nu närmar sig våren och då blir alltid avelsnörden i mig väckt. 😁 Lilla Mollan ska iväg på betäckning hos uppfödaren i år är tanken då hon ska gå till deras egen hingst. Det blir inte mitt föl men jag går redan i planeringsstadiet för nästa år.

Jag har fått erbjudande om att använda deras hingst igen, en kategori C som är ursnygg med 10 på typen tror jag och han har lämnat mycket prestationsponnyer.
Det smidigaste vore så klart att använda honom men jag funderar ändå på om jag ska hålla mig till welshen eller gå till någon tysk fin RP-hingst. "Förstör" jag något då iom att stammen är så bra? Mollys mamma är helsyster med nån royal welsh-vinnare. Jag kan noll och inget om ponnyavel men vill gärna på sikt (2-3 generationer) få fram lite större ponnyer i kategori C-D utan att tappa welshens lätthet och fina rörelser.
Mollys pappa är Mynyddgraig Neifion och morfar Eyarth Tayma, om det säger någon nåt. Mamman är en Hilin-ponny.
 
83781574_10156854879041099_2916348214925852672_o.jpg

Såhär laddade träsktrollet inför lastning och stallbyte :D

Märkte igår att fröken skaffat sig lite attityd då hon satte emot vid lastningen. Hon är inte alls rädd och har åkt med denna lastbil innan men har nu kommit på hur stark hon är och försöker då slippa vissa saker.
Hon stegrade och hoppade till slut in i lastbilen. Sen stod hon och sov hela resan... :rofl:
Hon är väldigt snäll med allt hon vill göra sen när hon inte vill något blir hon väldigt envis!
 
Jag har inte gjort så mkt med Tage, det är mest mörkt och regnigt hela tiden och skulle det vara ljusare så stormar det... 😒 Jag har iofs ingen brådska, tycker att han är lite liten i storlek för att visa på 3-års (han är 160 cm), ganska kort i ryggen och med lite högt ansatt hals så ger han ett intryck mer åt fölhållet än åt en vuxen häst. Jag tyckte ju att han var lite i smalaste laget när han kom hem från betet, men nu är han ok, det känns bra. Den eviga leran har gjort att jag spolat benen på dem i princip varje kväll när jag tagit in dem, men förra veckan började han med att inte vilja gå in i stallet på kvällen trots att Mimmie går före och maten finns där. Jag gjorde kopplingen till spolningen av benen (jag har bara kallvatten och även om han står snällt, så märker jag att han tycker att det är kallt) och efter bara ett par dagars paus med det så går han snällt in i stallet igen. Nu spolar jag inte varje dag längre.

Annars så har jag suttit på honom ett par gånger och sedan har sambon fått leda mig två gånger. Först ett par varv på gårdsplanen förra helgen och igår så var grinden på gårdsplanen öppen, så då gick vi till grannen och tillbaka (ca 500 m totalt). Tage är supersnäll och går väluppfostrat bredvid sambon med mig på ryggen. 💕 Någon gång stannade han för att titta på saker och när jag tyckte att han tittat färdigt lyssnade han fint på min lilla smackning och skänkeltryck. Nästa gång kanske vi travar lite, så får vi se hur det går. Jag rider med tyglar i grimman än så länge, han har haft träns två gånger men behöver ff vänja sig lite mer innan jag rider med det för det är ett fasligt meckande med bettet.
 
Idag vågade jag mig på att rida utan ledare för första gången. Longerade en stund först och hon var väldigt pigg och körde riktiga bocksprång och försökte rymma. Gick sen en kort sväng med long-reining efter en annan häst och sen klättrade jag upp och vi red hem. Snigelfart! Men hon började snabbt fatta vad skänkeln betydde och på slutet kunde vi trava ifatt och rida upp bredvid.
471C57E3-1D48-48CB-BC8E-0A42F8786B7E.jpeg
 
I tisdags åkte Svea iväg på inkörning. Det kändes jättebra att lämna henne där hon till slut hamnade och jag kommer kunna åka och hälsa på henne under den månaden hon är borta för att få lite utbildning själv också. De som gör jobbet är grymt bra, så det ska bli jätteroligt att se vad hon kan när hon kommer hem igen!
 
Förra helgen åkte jag iväg med Elsa och red ut tillsammans med en kompis och hennes häst. Kändes lite spännande då hon hade vilat i två veckor innan och hon var lite laddad i början. Jobbar på att vi ska promenera i stället för att longera innan ridning så där jag satt upp var det en gård med okända hästar och fladdrande hösilagebalar.
Men hon skickade inte av mig iaf :nailbiting: :rofl:
Blev ca 20 minuter i skritt, trav och vi tog även våran första galopp :)

I tisdags åkte vi iväg på miniträning. Promenerade tills hon var lugn och sen red vi nog i 5 minuter innan det blev soppatorsk. Inte lätt att vara liten :)
 
Min lilla kille har träffat tandläkaren idag. Hon som har hand om honom tyckte att hans andedräkt hade ändrats och mycket riktigt, han hade problem med tandbytet. Inte konstigt att han ätit lite långsamt och är lite för smal. Och dessutom hade han hunnit bli lite vass, stackarn. Men nu är det fixat så nu hoppas jag att det lilla håriga staketet börjar lägga på sig.
 
Denna virriga tonåringen har vi inte kunnat hålla igång riktigt pga sjukstuga i familjen och skitväder. Vi har dock övat på longering och skrittmaskin. Vid longering går hon fint mellan bockningarna. Hon har även fortsatt löshoppa på ett nytt ställe. Hon är väldigt okoncentrerad för tillfället som en riktig tonåring
 

Bifogade filer

  • 7C1EDC0F-DB13-411B-9C20-9E26BDE93807.jpeg
    7C1EDC0F-DB13-411B-9C20-9E26BDE93807.jpeg
    307,7 KB · Visningar: 15
Rödluvan hälsar att hennes matte är urtråkig och har orimliga krav! :mad:

Hon har varit väldigt snäll att hantera senaste månaderna, kan stå uppbunden i gången och jag kan numera lyfta alla fötter en och en. :angel:

Jag var däckad i influensa förra veckan så hon har inte gjort nåt mer än hängt i lösdriften. Gick på promenad idag och först ville hon inte gå när vi kommit en liten bit iväg. Stannade och ville vända och när hon inte fick blev hon sur, pep och bockade och reste sig. Här kom mina orimliga krav in, att INTE kliva på mig/över mig.

Lirkade henne uppför backen och när vi väl kom ut i skogen så var det inga problem att gå längre. Sen kom vi ut på ett stort fält och hon såg ut som: 🤩

Hennes förslag var att jag skulle släppa henne där på fältet så att hon fick rejsa! 🚀 Jag sa nej tack till detta och hon tyckte jag var tråkigast i hela världen!:mad: Mer pip och bock och mindre försök att komma loss genom att stegra.

Sen skulle vi över en trafikerad väg, det kändes ju sådär, men hon bockade bara lite på ena kanten :angel: och trafiken bryr hon sig inte om. Ute i skogen på andra sidan var det väldigt spännande och nu gick det att gå mer normalt med henne. Gick i stora vattenpölar utan att kliva på mig så det var success, började spontant trava när hon såg ett träd över stigen, hinder!

Längs med vägen igen en bit, mötte stor dubbeldäckad buss, men det var helt ok och sen skötte hon sig jättebra resten av vägen hem.

Väl hemma, in i stallet och fick lite mat och skulle sedan ut i lösdriften igen. Stannar och vägrar gå. 🤦‍♀️ Fick lirka ut henne i hagen igen. Gah :devil:
 
De roar mig ständigt, gossarna 😅. De fick prova täcke idag för första gången, en liten stund. Vi skulle tömköra en stund senare så tänkte att de kunde vara hyfsat torra när vi tog in dem. Det gick fint att sätta på dem täckena, de vände sig o tittade lite med förvånade ögon men inget mer. Sedan när jag släppt ut dem så bara: VA, VEM I HELA FRIDEN ÄR DU 😲😲?? De betedde sig som de aldrig sett varandra, värsta undersöknings-ceremonin 😂😂
2CE88406-5D68-4EC7-9BF3-845B570EB495.jpeg
 
I fredags vågade vi oss på en skogstur i det fina vädret, en stallkompis skulle skritta och trava en liten runda. På med sadeln och så ledde jag henne ut. När det kändes lagom parkerade jag henne vid en stor sten och sen var det bara att sitta upp. Hon tyckte det var tramsigt att gå på stigen/vägen, hon ville hellre gå rakt ut i skogen :angel: så fick träna på att styra. Det går ju i snigelfart fortfarande, men det är väl såklart bättre än att hon springer iväg... Stannade för att undersöka en stor vattenpöl och passade på att dricka. :D

Travade lite i korta sekvenser, och sista gången ville hon trava om den andra hästen och vara först, så det fick hon och då hade hon lite bättre framåtbjudning, så berömde massor och satt sen av och gick sista biten hem.

Mötte såklart 2 andra hästar på en smal stig nästan precis efter att jag suttit upp, men då hoppade stallkompisen av sin häst och ledde oss förbi i snöret.
 
@Amanda_F Ska du flytta till Skåne på heltid nu?

Jag lasttränade min i förra veckan, bad henne följa med in, stanna halvvägs, backa ut, gå fram igen, stå och chilla halvvägs. Hon ville helst inte gå in hela vägen och stanna kvar där, så fick göra om flera gånger tills jag hann att be henne backa innan hon började... Stallägaren tyckte jag var helknasig, jag skulle ju inte ens nånstans. :angel:

Det verkar dock haft effekt, för idag ledde jag bara fram henne till rampen och provade att be henne gå in själv, och då gick hon rakt in och stannade där. 🤷‍♀️
(Sen ville hon inte gå ut igen, så jag fick gå runt och backa henne inifrån, men det känns ju som ett mindre problem än att de far ut som en komet så fort man öppnar bakdörren.)

Jag är jätteglad! Nu kanske jag kan börja åka och löshoppa henne!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
737
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp