Nu är han döpt, Larimore GG, aka Lennart. Tyvärr är han på Strömsholm då det är lite knöligt med bajseriet. Men när vi åkte var han pigg och nu är han under uppsikt. Så nu håller vi tummarna hårt för att vi får hämta dem i morgon, samt att mamman inte skall gå hårt åt djurskötarna.
DSC_0457.JPG
 
Jag bara måste få ge Strömsholm en fet tumme ner! :rage: Kom in med en fölunge med misstänkt förstoppning för över 24 timmar sedan. Ingen har undersökt fölungen, eller kan svara på om han bajsat ännu. De har tagit lite mer blodprov, som de på 24 timmar inte analyserat ännu, och rapporterar att han är pigg. "Bra då har han bajsat? Vadå ni vet inte? Men bra då hämtar vi honom i morgon då." Svaret? Nej det var de inte säkra på att vi kunde göra. :banghead:
 
Jag bara måste få ge Strömsholm en fet tumme ner! :rage: Kom in med en fölunge med misstänkt förstoppning för över 24 timmar sedan. Ingen har undersökt fölungen, eller kan svara på om han bajsat ännu. De har tagit lite mer blodprov, som de på 24 timmar inte analyserat ännu, och rapporterar att han är pigg. "Bra då har han bajsat? Vadå ni vet inte? Men bra då hämtar vi honom i morgon då." Svaret? Nej det var de inte säkra på att vi kunde göra. :banghead:

Men så dåligt!
Ni betalar ju dyrt för att ha honom där under vård!?
Jag trodde Strömsholm var mer seriösa än så.
Hoppas dom tar tag i det där omgående nu då efter att ni varit i kontakt!
 
Jag bara måste få ge Strömsholm en fet tumme ner! :rage: Kom in med en fölunge med misstänkt förstoppning för över 24 timmar sedan. Ingen har undersökt fölungen, eller kan svara på om han bajsat ännu. De har tagit lite mer blodprov, som de på 24 timmar inte analyserat ännu, och rapporterar att han är pigg. "Bra då har han bajsat? Vadå ni vet inte? Men bra då hämtar vi honom i morgon då." Svaret? Nej det var de inte säkra på att vi kunde göra. :banghead:
Öh?? Vad håller de på med?
 
Jag bara måste få ge Strömsholm en fet tumme ner! :rage: Kom in med en fölunge med misstänkt förstoppning för över 24 timmar sedan. Ingen har undersökt fölungen, eller kan svara på om han bajsat ännu. De har tagit lite mer blodprov, som de på 24 timmar inte analyserat ännu, och rapporterar att han är pigg. "Bra då har han bajsat? Vadå ni vet inte? Men bra då hämtar vi honom i morgon då." Svaret? Nej det var de inte säkra på att vi kunde göra. :banghead:
Det där hade vissa likheter med när jag lämnade min häst på Skara för några år sedan. Hästen opererades på fredagen och jag skulle få hämta honom på måndagen. När jag kommer dit är de inte säkra på om jag kan få med mig honom hem för han visar koliksymptom. Jag frågar då om han har ätit och druckit. De svarar att de inte vet för höt hade de ingen koll på och vattenmätningen var inte påslagen på vattenkoppen. :banghead::banghead::banghead: Jag tog med hästen hem och så fick distriktarn komma ut och slanga honom och ge honom dropp istället.
 
Vi bor ca 10 minuter från Strömsholm, men åker till Solvalla om hästen behöver göra ett klinikbesök. Jag åker till Strömsholm endast i absoluta nödfall och så gör även många av mina kompisar som bor här i krokarna.

@DressageNerd Hoppas att din fölunge kryar på sig snabbt. Såg bilden i föl-tråden och han är verkligen supersnygg!!!
 
Fortfarande kan ingen svara på om han bajsat, men han är pigg ännu så idag hämtar vi honom! Vi har valt att inte direktreglera då vi vet hur de brukar vara, så beroende på hur det ser ut på fakturan får man ta striden där. Två dygn på jourtid för att ingen hade tid att titta på honom känns inte okej. Skillnad vore om han faktiskt varit under observation, men de har bara stuckit till mamman mat och konstaterat att han "ser pigg ut"
Vi åker i vanliga fall till andra kliniker, men just när det är jour är Strömsholm närmast :cautious:
 
Fortfarande kan ingen svara på om han bajsat, men han är pigg ännu så idag hämtar vi honom! Vi har valt att inte direktreglera då vi vet hur de brukar vara, så beroende på hur det ser ut på fakturan får man ta striden där. Två dygn på jourtid för att ingen hade tid att titta på honom känns inte okej. Skillnad vore om han faktiskt varit under observation, men de har bara stuckit till mamman mat och konstaterat att han "ser pigg ut"
Vi åker i vanliga fall till andra kliniker, men just när det är jour är Strömsholm närmast :cautious:
Fortfarande kan ingen svara på om han bajsat, men han är pigg ännu så idag hämtar vi honom! Vi har valt att inte direktreglera då vi vet hur de brukar vara, så beroende på hur det ser ut på fakturan får man ta striden där. Två dygn på jourtid för att ingen hade tid att titta på honom känns inte okej. Skillnad vore om han faktiskt varit under observation, men de har bara stuckit till mamman mat och konstaterat att han "ser pigg ut"
Vi åker i vanliga fall till andra kliniker, men just när det är jour är Strömsholm närmast :cautious:
Finns det inte IVO för veterinärer? Jag hade anmält dit isf. Det där är ju öht inte okej!
 
Min lilla Nemo har idag varit iväg och träffat min nya idol, Rose Marie Clark 😁
Hade ju turen att hon skulle upp för ledningsmöte med hovslagarutbildningen här i stan så vi lyckades boka in en tid.
Så nu har hon hjälp honom med det hon kan, fölsko höger fram med stöd på insidan och plastat stöd på vänster fram utsida. Samt fixat till bakhovarna då han har hunnit nöta lite tokigt eftersom han blev vek bak.
Hon instruerade min hovis som var med och tittade hur hon gjorde.
Så nu ska han ha detta i två veckor och min hovis ska komma ut med jämna mellanrum för att justera allt eftersom.
Och förhoppningsvis är han mycket bättre om två veckor, annars behövs operation.

Måste säga att jag är väldigt stolt över hur hästarna betedde sig i dag. Dom har stått inne i en månads tid i stort sett isolerade från omvärlden.
Men både mamma och föl skrittade och travade snällt ute på stallplanen så RMC fick filma och se hur han rörde sig.
Sedan stod mamma häst snällt inklämd i ett hörn i boxen medan RMC höll på med Nemo och hela hovslagarutbildningen stod inne i den väldigt lilla boxen och tittade hur hon gjorde med fölet. Nemo var dock sederad och låg och sov gott under hela tiden 💕
Sedan traskade dom snällt på transporten hem när Nemo hade piggnat till igen.
Skönt med ett klokt sto!
 
Fortfarande kan ingen svara på om han bajsat, men han är pigg ännu så idag hämtar vi honom! Vi har valt att inte direktreglera då vi vet hur de brukar vara, så beroende på hur det ser ut på fakturan får man ta striden där. Två dygn på jourtid för att ingen hade tid att titta på honom känns inte okej. Skillnad vore om han faktiskt varit under observation, men de har bara stuckit till mamman mat och konstaterat att han "ser pigg ut"
Vi åker i vanliga fall till andra kliniker, men just när det är jour är Strömsholm närmast :cautious:
Verkligen inte okej!
Kommer han in pga misstänkt förstoppning så är väl det mest basala då att hålla koll på om den bajsat!
 
Min lilla Nemo har idag varit iväg och träffat min nya idol, Rose Marie Clark 😁
Hade ju turen att hon skulle upp för ledningsmöte med hovslagarutbildningen här i stan så vi lyckades boka in en tid.
Så nu har hon hjälp honom med det hon kan, fölsko höger fram med stöd på insidan och plastat stöd på vänster fram utsida. Samt fixat till bakhovarna då han har hunnit nöta lite tokigt eftersom han blev vek bak.
Hon instruerade min hovis som var med och tittade hur hon gjorde.
Så nu ska han ha detta i två veckor och min hovis ska komma ut med jämna mellanrum för att justera allt eftersom.
Och förhoppningsvis är han mycket bättre om två veckor, annars behövs operation.

Måste säga att jag är väldigt stolt över hur hästarna betedde sig i dag. Dom har stått inne i en månads tid i stort sett isolerade från omvärlden.
Men både mamma och föl skrittade och travade snällt ute på stallplanen så RMC fick filma och se hur han rörde sig.
Sedan stod mamma häst snällt inklämd i ett hörn i boxen medan RMC höll på med Nemo och hela hovslagarutbildningen stod inne i den väldigt lilla boxen och tittade hur hon gjorde med fölet. Nemo var dock sederad och låg och sov gott under hela tiden 💕
Sedan traskade dom snällt på transporten hem när Nemo hade piggnat till igen.
Skönt med ett klokt sto!
Sett bilder på FB från när dom höll på! Skönt att det löser sig!:)
 
@Kristall10 Åh hoppas ni undviker operation! De flesta blir ju bra, men det är alltid en liten risk och en kostnad man gärna undviker. Har du någon bild på föl skon och jobbet hon gjort? Hon har vad jag förstått gjort skon själv och jag har aldrig sett den in action :)
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
411
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
737
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Mia_R
·
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
424
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp