@Kristall10 Fy vilken tråkig attityd från den veterinären :meh: Hur tänkte hon där?

Förstår verkligen dilemmat med att få på skon - De är ju lite lätt poppiga när de står inne mycket och själv är det inte lätt att få ihop det. Kan du fortfarande få på en stor grimma som en sele runt kroppen? Lite lättare att hålla i tänker jag.
Ja det kan man undra.
Det mörks tydligt att kunskap och erfarenhet i detta änne i stort sett saknas helt, eller i alla fall är väldigt begränsad.
Vet förstod inte hur han kunde bli x-benet av tetracyklinet. Hennes föl som hon gett tetracyklin hade då inte blivit veka utan snarare förblivit kontraherade länge.
"Han måste ha varit vek redan" sa hon. Men det var han inte.
RMC sa ju precis det här till mig när jag kontaktade henne direkt dag 1. "Passa så att han inte blir vet och blir x-bent i stället."
Varken hon eller Mats Holmstedt (hovslagare på beridna högvakten i Sthlm) som också var med vid första korrigeringen rekommenderar att man ger tetracyklin. Utan först och främst förlänger tån för att få ner hoven i backen. Och då kanske vid grava kontrakturer bara behöver ge en halv eller en dos eftersom tetracyklinet ändrar så väldigt mycket på fölet.
Men det lät inte dom den här veterinären förstod det. Hon lät väldigt frågande och avvisande till det när jag sa vad dom sagt.
Sånt gör mig ledsen. Det var ju ingen kritik mot min veterinär, jag hade ju ingen hovslagare som kunde hjälpa mig då så vi var ju tvungen att ge tetracyklin. Men jag tycker att man som veterinär inte ska uttala sig så avvisande om något som man inte har så stor kunskap i.
Jag har ju landets ledande experter på detta i ryggen och då borde man som veterinär i stället bli nyfiken på hur man kan behandla.

Skulle behöva ringa om mer sedering kom jag på idag men jag drar mig verkligen för att prata med dom igen...
 
Ja att man tränar dom att sitta fast är ju en del av den grundläggande utbildningen. Problemet är ju att jag måste ha honom fast nu, och har inte tid att först träna honom i någon vecka...🤔
Bind upp fölis,men INTE i boxgallret utan i botten av boxen,typ om du har skjutdörrar så kläm fast grimskaftet där nere om han då går omkull så knäcker han i alla fall inte nacken.
 
Jag såg faktiskt det avsnittet! 😊
Han satt med benen över magen på fölet och det låg med ryggen mot väggen så Ankan hade rumpan mellan hästen och väggen och lutade sig mot väggen. Men dom hade även en som höll huvudet på fölet.
Vi gjorde något liknande när han var bara några dagar gammal och skulle få medicin i typ 15 min.

Jag vågar inte sitta över min fölunge nu på något sätt och framför allt inte när jag är själv och inte har någon som håller fast huvudet. Han börjar vara så stor att han ändå kan börja sprattla och få sig upp och då ligger jag risigt till om jag sitter över honom. Min sambo låg över honom med hela sin vikt igår kväll när jag satte på nattskon och det var just så pass vi lyckades hålla honom stilla då.
Allt var mycket enklare när han var mindre 😅
Haha oj då, ja då är det nog inte en så bra idé :D
 
Bind upp fölis,men INTE i boxgallret utan i botten av boxen,typ om du har skjutdörrar så kläm fast grimskaftet där nere om han då går omkull så knäcker han i alla fall inte nacken.
Sant!
Men jag vill ha honom riktigt riktigt kort uppbundet så han inte kan röra sig så mycket, och det tror jag blir svårt om jag ska ha honom fast så lågt ner. Och våra dörrar hänger nån cm ovanför golvet så det går inte. Men kanske i upphängningen till vattenhinken?! Den hänger ju i knähöjd ungefär.
 
Sant!
Men jag vill ha honom riktigt riktigt kort uppbundet så han inte kan röra sig så mycket, och det tror jag blir svårt om jag ska ha honom fast så lågt ner. Och våra dörrar hänger nån cm ovanför golvet så det går inte. Men kanske i upphängningen till vattenhinken?! Den hänger ju i knähöjd ungefär.
Vattenhinks förtöjning funkar,där nere knyter du bara en knut på grimskaftet så stannar det,anledningen till att man binder där nere är ju att skulle dom fälla sig själva så är föl o grimskaft på samma höjd och orsakar inga andra skador än att fölungen faller på eget grep,dom brukar inte göra om det en gång till.
 
@DressageNerd Hur går det förresten med din lilla Frank? Vad sa RMC?

Hon tyckte det värsta var att han fått hålväggar på tårna, så de fyller vi nu med gips för att inte få upp skräp där. Kiro hade även börjat testa med tejpning av ben även på föl, så han fick ett par remsor tejp på frambenen (som redan trillat bort).
Det värsta är att han är så pass känslig att han blev tvärarg och både högg och bet efter dem. Idag när jag höll på med honom själv på gången gick det mycket bättre, men det är svårt att hålla dem stilla och hålla upp fötterna samtidigt. Har även insett att vi måste börja ta på honom överallt nu, så vi får ordning på de här fötterna. Lite synd då han är en sån jag hade gett lite mer tid att bli trygg om han nu inte haft de här fötterna.

Något som funkade idag för mig var att jag ställde hans rumpa i ett hörn, så stod jag och blockerade honom lite lätt vid bogen framåt med min kropp, och så lyfte jag framfötterna. Kanske kan fungera för dig? Tycker själv det är otäckt att binda upp föl, men måste man så måste man...
 
Hon tyckte det värsta var att han fått hålväggar på tårna, så de fyller vi nu med gips för att inte få upp skräp där. Kiro hade även börjat testa med tejpning av ben även på föl, så han fick ett par remsor tejp på frambenen (som redan trillat bort).
Det värsta är att han är så pass känslig att han blev tvärarg och både högg och bet efter dem. Idag när jag höll på med honom själv på gången gick det mycket bättre, men det är svårt att hålla dem stilla och hålla upp fötterna samtidigt. Har även insett att vi måste börja ta på honom överallt nu, så vi får ordning på de här fötterna. Lite synd då han är en sån jag hade gett lite mer tid att bli trygg om han nu inte haft de här fötterna.

Något som funkade idag för mig var att jag ställde hans rumpa i ett hörn, så stod jag och blockerade honom lite lätt vid bogen framåt med min kropp, och så lyfte jag framfötterna. Kanske kan fungera för dig? Tycker själv det är otäckt att binda upp föl, men måste man så måste man...
Stackarn, inte lätt att helt plötsligt bli överfallen av massor med okända människor 💕
Hoppas han snart blir tryggare med att ni pysslar med honom och att ni får ordning på benen och hålväggarna.
Där har ju jag ändå en fördel, min är ju väldigt social och älskar att bli ompysslad. Men det blir lite för mycket av det goda ibland 😉

Lyckades inte få fast dagskon ordentligt i förmiddags så den hade lossnat när jag kom ut i stallet efter middagen. Satt nån timme i alla fall.
Och nu kämpade både jag och min sambo med att hålla kropp och ben stilla på fölis då nattskon skulle på. Han höll och jag tejpade fast skon, ändå han jag inte riktigt få fast det så som jag vill innan han ryckte åt sig benet så jag tappade greppet. Men jag tror den sitter. Fick två rullat vet-plast av veterinären igår. Nu är en slut och det lär ju dröja till tidigast mitten på nästa vecka innan mitt 10-pack kommer.
I kursfall gick det köpa något hyfsat liknande på Apoteket. Men det är smalare och blir då svårare att få fast på ett bra sätt.
Jag kommer att bli gråhårig innan sommaren är slut av det här, och ruinerad pga all vet-plast jag måste köpa...😆
 
Nu är en slut och det lär ju dröja till tidigast mitten på nästa vecka innan mitt 10-pack kommer.
Kan vi på Buke hjälpa dig på något sätt? Tänker att det borde kunna gå att lösa tills på måndag om PostNord bara är med på det :) (jag gissar ju på att tillgången till vetplast är större i söder än i norr?)
 
Kan vi på Buke hjälpa dig på något sätt? Tänker att det borde kunna gå att lösa tills på måndag om PostNord bara är med på det :) (jag gissar ju på att tillgången till vetplast är större i söder än i norr?)
Jag vet inte hur det ser ut på tillgången i södra Sverige. När jag kollat granngårdens lager så ser det ut att vara slut överallt, ser ut som att jag köpte det sista från weblagret till å med 😅
En forummmedlem erbjöd sig köpa med på sin resa upp från Västerås men jag kunde inte hitta något ställe som hade.
Och hur det ser ut på ridsportbutiker, veterinärkliniker mm i övriga landet vet jag inte.
Vad jag förstod så ville distriktsveterinärerna här inte ge mig mer än två rullar då dom inte hade så mycket på lager. Och eftersom jag blev så dåligt bemött när jag pratade med dom i fredags så vill jag inte ringa igen.
Post nord är ju inte dom snabbaste så risken är ju att jag ändå inte får vet-plasten förrän jag får det jag beställt från granngården. Är post nord som ska leverera det. Stod 2-5 dagar....🙄
Men jag är jätte tacksam att viljan att hjälpa mig finns! 💕
 
DSC02324.JPG

Fick äntligen tid över att hälsa på Cajsa. Hon växer och växer, tror hon är drygt 1.30 hög nu, men av dragstermodell så hon är högre bak än fram. Jag fick se några travsteg också, i princip de första hon visat sen födseln, och bakbenen har hon iaf.
 
Wiho, lyckades riktigt bra i dag med att få på skon själv! :banana:
Upptäckte att han älskar och bita på täckena som hänger på baksidan av deras box. Så jag ställde honom där, drog grimskaftet genom boxgalllret så han stod kort och inte kunde bitas eller försöka hoppa på mig och så höll jag fast änden av grimskaftet med mina knän. Han satt fast men hade han kastat sig eller lagt sig så hade det lossnat. Så medan han stod och tuggade på täckena så kunde jag hyfsat enkelt få fast skon ✌🏻
Hoppas täckena fortfarande är lika roliga i morgon och resten av tiden vi måste hålla på så här 😄
 
@Kristall10 ett tips är att hänga in en petflaska i ett balsnöre som han kan pilla på eller en båtfender, hoppas att det håller honom sysselsatt så att du får in en bra rutin på hur du ska sätta på skon :)
 
@Kristall10 ett tips är att hänga in en petflaska i ett balsnöre som han kan pilla på eller en båtfender, hoppas att det håller honom sysselsatt så att du får in en bra rutin på hur du ska sätta på skon :)
Vi har diverse leksaker i boxen åt honom som han leker med. Men behöver ha honom utanför boxen för att inte förstöra klistret på vet-plast rullen om han rör sig så jag tappar den. Än så länge funkar det att stå och leka med täckena 😊
 
Oki annars kan du hänga en leksak när du ska vara utanför :) Men du löser det ju själv ;).. Hoppas att han fortsätter att pilla med täckena så att det blir lättare för dig att jobba. :)
 
Wiho, lyckades riktigt bra i dag med att få på skon själv! :banana:
Upptäckte att han älskar och bita på täckena som hänger på baksidan av deras box. Så jag ställde honom där, drog grimskaftet genom boxgalllret så han stod kort och inte kunde bitas eller försöka hoppa på mig och så höll jag fast änden av grimskaftet med mina knän. Han satt fast men hade han kastat sig eller lagt sig så hade det lossnat. Så medan han stod och tuggade på täckena så kunde jag hyfsat enkelt få fast skon ✌🏻
Hoppas täckena fortfarande är lika roliga i morgon och resten av tiden vi måste hålla på så här 😄

Kan du prova att kladda på nåt som är gott att slicka på på nåt tyg eller vägg eller nåt? Så är han upptagen med det medan du fixar med hoven?
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
716
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
434
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
420
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp