Bukefalos 28 år!

Nu är jag gnällig men man blir ju inte på bättre humör av att ingen hästbutik i stan (finns två) har vet-plast hemma och det sista jag hade gick åt idag och jag måste ha mer i morgon...
Får höra om jag kan köpa av distriktarna.
Man ska helt enkelt inte bo i Norrland och ha fölungar! 😕

Vad är vet-plast?
 
Vad är vet-plast?
Ett slags starkt självhäftande bandage. Man behöver inte dra åt det så hårt för att det ska sitta till skillnad från tex vet-rap lindor och har bättre häftförmåga.
Bra att ha vid div skador så som stukningar eller om man måste linda fast någon omläggning eller liknande.
Det är det man tejpar fast fölskorna med om man inte limmar fast dom.
 
Ett slags starkt självhäftande bandage. Man behöver inte dra åt det så hårt för att det ska sitta till skillnad från tex vet-rap lindor och har bättre häftförmåga.
Bra att ha vid div skador så som stukningar eller om man måste linda fast någon omläggning eller liknande.
Det är det man tejpar fast fölskorna med om man inte limmar fast dom.
Inte som vet-flex? I så fall har jag över om du behöver.
 
Nu är jag gnällig men man blir ju inte på bättre humör av att ingen hästbutik i stan (finns två) har vet-plast hemma och det sista jag hade gick åt idag och jag måste ha mer i morgon...
Får höra om jag kan köpa av distriktarna.
Man ska helt enkelt inte bo i Norrland och ha fölungar! 😕

De kan inte ha på något apotek? Våra apotek här nere brukar ha, men det skiljer sig väl regionalt vad som finns hemma... :crazy: Granngården?
 
Allt är packat för vår färd till Brunmåla klinik i morgon. Han ser mycket bättre ut, men ser fram emot att tala med RMC på plats. Lite jobbigt för mig som jobbar natt, men jag har chaufför som tur är, så jag får sova i bilen.


6SAiGH7.jpg

KkwkwyK.jpg
 
De kan inte ha på något apotek? Våra apotek här nere brukar ha, men det skiljer sig väl regionalt vad som finns hemma... :crazy: Granngården?
Granngården är en av de två hästbutiker vi har i stan och det finns inte hemma där, går bara beställa och jag behöver det idag, helst igår!
Har försökt kolla på nätet på apoteken men hittar ingen som har.
Finns många butiker på nätet som har men det hjälper ju inte nu.
Ska kolla om jag får köpa från veterinären.
 
Nu behöver jag lite hjälp här!

Mitt sto tappade överlinjen lite i flytten, antagligen pga stress gissar jag. Men hon verkar inte gå upp riktigt som jag önskar. Fölungen är snart 4 månader, så det är ju den svåraste tiden.

I dagsläget får hon 1 kilo soja, 1,5 kilo pavo lac och fri tillgång till spannex lusern som innehåller 160 smb protein, och det äter hon ca 5-7 kilo/dag av. Samt bete, som tyvärr är väldigt tråkigt, så jag räknar inte alls med det när jag räknar på vad hon får i sig.

Hon är fin i övrigt, och det är ingen katastrof med överlinjen, men man vill ju mota olle i grind, framförallt som jag gärna vill rida och tömköra lite.

Finns det något jag kan ge mer av? Gärna på samma gång som de andra då jag bara har möjlighet att åka ut en gång/dag. Jag funderar på att se om någon i stallet brukar vara där på morgonen och kanske har lust att slänga till henne 500 gram soja till, men det vore skönt att inte behöva luta sig på någon annan!
 
Det var en kort visit den lille gjorde på jorden. Stoet låg kvar länge med fölet och när hon reste sig var hon helt ointresserad av honom. När jag kollade närmare såg jag att han var kraftigt missbildad i en bakhov bland annat så beslutet att avliva var enkelt. Han var även helt blind.
Stoet kommer tas ur avel och jag ska kontakta SVA för att se om intresse finns för att eventuellt obducera, stallägaren hade aldrig sett nåt liknande.Visa bifogad fil 16831q
Beklagar :cry: så fin :heart
 
Nu behöver jag lite hjälp här!

Mitt sto tappade överlinjen lite i flytten, antagligen pga stress gissar jag. Men hon verkar inte gå upp riktigt som jag önskar. Fölungen är snart 4 månader, så det är ju den svåraste tiden.

I dagsläget får hon 1 kilo soja, 1,5 kilo pavo lac och fri tillgång till spannex lusern som innehåller 160 smb protein, och det äter hon ca 5-7 kilo/dag av. Samt bete, som tyvärr är väldigt tråkigt, så jag räknar inte alls med det när jag räknar på vad hon får i sig.

Hon är fin i övrigt, och det är ingen katastrof med överlinjen, men man vill ju mota olle i grind, framförallt som jag gärna vill rida och tömköra lite.

Finns det något jag kan ge mer av? Gärna på samma gång som de andra då jag bara har möjlighet att åka ut en gång/dag. Jag funderar på att se om någon i stallet brukar vara där på morgonen och kanske har lust att slänga till henne 500 gram soja till, men det vore skönt att inte behöva luta sig på någon annan!

Är det energi i Pavo Lac? annars ser det ut som om du proppar i den protein men det hjälper ju inte om hon inte får energi att matcha med
 
Är det energi i Pavo Lac? annars ser det ut som om du proppar i den protein men det hjälper ju inte om hon inte får energi att matcha med
Det är 10,5 MJ/kilo foder i lusernen så visst får hon energi. Och hon är inte tunn fettmässigt.
Pavon innehåller 13 Mj/kilo om jag inte läser det fel.
 
Ett slags starkt självhäftande bandage. Man behöver inte dra åt det så hårt för att det ska sitta till skillnad från tex vet-rap lindor och har bättre häftförmåga.
Bra att ha vid div skador så som stukningar eller om man måste linda fast någon omläggning eller liknande.
Det är det man tejpar fast fölskorna med om man inte limmar fast dom.

Finns på apoteket lite dyrare dock bara för att det ska vara till människor.
 
Jäklar, Frank förvandlades till Frankensteins monster mot personalen :nailbiting: Han är lite ängsligt lagd och går i försvar när han blir osäker. Sen när vi fick vara ensamma med honom igen blev han glad och söt igen.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
847
Senast: jemeni
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
773
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Mia_R
·
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
457
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp