Och nu för fina Anton som jag och hela häst-Buke och vi med jämnåriga 2020-hästar har beundrat och glatt oss åt att få följa många många flera år framåt. Det gör fan riktigt ont att läsa, tänker på dig! 💔
@Alexandra_W Jag instämmer helt med @Lillgrådis - vi är måååånga som i den här tråden som enats om att den egna 2020-hästen/ponnyn är den finaste, men din är nog finast egentligen...

Jag är så oerhört ledsen för din skull och känner så i din sorg. En så trevlig och vacker unghäst, med så långt liv framför sig, så tungt att detta nu tar slut.

Vi är alla tagna av detta, tror jag, och jag som hängt på Buke i 20 år, har följt dig och kan konstatera att du har haft mycket otur. Otur som ingen kan hjälpa.

När du hämtat dig finns vi här och peppar dig, även om denna förlust kommer ta tid att läka.
:heart
 
Ursäkta dålig bild men jag ställde upp kameran mot ett staket. Jag tränar på att Ares ska söka sig till bettet, sänka huvudet när man länger på tyglarna, och så har vi börjat trava lite mer. Han är helt fabulous och jag måste verkligen kämpa för att ge honom vilor nu. Jag vill bara upp igen, och igen! Han känns som en storhäst nu och jag känner verkligen inte längre att jag sitter in en unghäst.

På lördag och söndag ska vi rida ut i skogen 20-25 minuter uppsuttet, och sedan vila tills jag kör lite dressyr nästa vecka igen. Men åhh vad jag längtar! Han flyttar sig jättefint för skänkeln också. Mjuk i hela kroppen! :love1: VI har dock inte börjat galoppera ännu men det kommer när det kommer. Hur går det för era unghästar?


30.h%C3%B6gertrav.jpg
 
Ursäkta dålig bild men jag ställde upp kameran mot ett staket. Jag tränar på att Ares ska söka sig till bettet, sänka huvudet när man länger på tyglarna, och så har vi börjat trava lite mer. Han är helt fabulous och jag måste verkligen kämpa för att ge honom vilor nu. Jag vill bara upp igen, och igen! Han känns som en storhäst nu och jag känner verkligen inte längre att jag sitter in en unghäst.

På lördag och söndag ska vi rida ut i skogen 20-25 minuter uppsuttet, och sedan vila tills jag kör lite dressyr nästa vecka igen. Men åhh vad jag längtar! Han flyttar sig jättefint för skänkeln också. Mjuk i hela kroppen! :love1: VI har dock inte börjat galoppera ännu men det kommer när det kommer. Hur går det för era unghästar?
Vi tog vår första galopp idag, hela 4 språng på uteritten. Han går först och travar på fint framåt.
Flyttar sig också fint sidvärts vilket kommit naturligt av alla skogsrundor. Söker sig till en stabil form i trav och tar förhållningar.

Måste motionera honom varannan dag nu får att hålla koll på hullet, blir vila sen igen vid installning i september.
 
Åh jag längtar så till min semester när jag läser om er andra - har just nu ett ärende på jobbet som gör att jag kan inte ta några risker alls att skada mig före midsommar utan jag måste helt enkelt vara intakt och fullt ut i tjänst resterande veckor. Så jag jobbar dagar, helger och sena kvällar, ligger lågt med unghästutbildandet och låter hästarna bli grästjocka på bete och lagom lata till dess. Om jag hinner så trycker jag in lite tömkörning men det finns just nu knappt luckor till det heller.

Planen var annars att börja rida ut nu och hela sommaren med en kortare vila i augusti september men nu får det skjutas upp några veckor till. Som jag sa till en kollega med en unghäst som också får lite utbildningslucka av andra orsaker, hästen går ju inte och blir stressad och tänker "åh nej jag är redan fyra år, tänk om jag kommer efter mina jämnåriga i utbildningen, nu måste vi sätta igång och träna mer seriöst".
 
Ursäkta dålig bild men jag ställde upp kameran mot ett staket. Jag tränar på att Ares ska söka sig till bettet, sänka huvudet när man länger på tyglarna, och så har vi börjat trava lite mer. Han är helt fabulous och jag måste verkligen kämpa för att ge honom vilor nu. Jag vill bara upp igen, och igen! Han känns som en storhäst nu och jag känner verkligen inte längre att jag sitter in en unghäst.

På lördag och söndag ska vi rida ut i skogen 20-25 minuter uppsuttet, och sedan vila tills jag kör lite dressyr nästa vecka igen. Men åhh vad jag längtar! Han flyttar sig jättefint för skänkeln också. Mjuk i hela kroppen! :love1: VI har dock inte börjat galoppera ännu men det kommer när det kommer. Hur går det för era unghästar?


30.h%C3%B6gertrav.jpg

Min 2020 gjorde tävlingsdebut (hoppning) för några veckor sen, och nu går han på bete och rids mest ut just nu, ingen helvila ännu.
 
Min Panis fortsätter växa, både fysiskt och psykiskt.
Han får hänga med som handhäst ibland och vi promenerar en del. Vi har börjat lite longering och tömkörning och miljöträning. Han är hur cool som helst.
 
Åh jag längtar så till min semester när jag läser om er andra - har just nu ett ärende på jobbet som gör att jag kan inte ta några risker alls att skada mig före midsommar utan jag måste helt enkelt vara intakt och fullt ut i tjänst resterande veckor. Så jag jobbar dagar, helger och sena kvällar, ligger lågt med unghästutbildandet och låter hästarna bli grästjocka på bete och lagom lata till dess. Om jag hinner så trycker jag in lite tömkörning men det finns just nu knappt luckor till det heller.

Planen var annars att börja rida ut nu och hela sommaren med en kortare vila i augusti september men nu får det skjutas upp några veckor till. Som jag sa till en kollega med en unghäst som också får lite utbildningslucka av andra orsaker, hästen går ju inte och blir stressad och tänker "åh nej jag är redan fyra år, tänk om jag kommer efter mina jämnåriga i utbildningen, nu måste vi sätta igång och träna mer seriöst".
Jag har ju följt några andra med unghästar, exempelvis på instagram, och det verkar som att många unghästar som är "i fas" och följer utbildningen, också har skadat sina ryttare mer eller mindre under träningen. Det har bockats, snubblats, råkat trampats på, och någon spark som träffat tokigt, vilket gett ägare blåmärken, smärta och ibland benbrott, men också en och annan vinst. Jag tar det hellre lite långsammare och lite försiktigare om det minskar risken för egna skador.
 
Jag har ju följt några andra med unghästar, exempelvis på instagram, och det verkar som att många unghästar som är "i fas" och följer utbildningen, också har skadat sina ryttare mer eller mindre under träningen. Det har bockats, snubblats, råkat trampats på, och någon spark som träffat tokigt, vilket gett ägare blåmärken, smärta och ibland benbrott, men också en och annan vinst. Jag tar det hellre lite långsammare och lite försiktigare om det minskar risken för egna skador.
Det där har jag inte upplevt faktiskt, varken med min egen eller andra jag känner till. Min egen 2020 är väl i fas (gjort två starter i hoppning i maj) samt p&j samt öppen bana innan dess. Han har alltid varit otroligt enkel, orädd och välbalanserad, aldrig nånsin bockat eller gjort något annat liknande. Reds in våren 2023, vilade 3 månader under sommaren, hoppades in hösten 2023 och sen 3 månaders vila under vintern. Fortsatt utbildning och tävling nu i vår. Bete nu (dock ej helvila just nu men enbart uteritter).
 
Det där har jag inte upplevt faktiskt, varken med min egen eller andra jag känner till. Min egen 2020 är väl i fas (gjort två starter i hoppning i maj) samt p&j samt öppen bana innan dess. Han har alltid varit otroligt enkel, orädd och välbalanserad, aldrig nånsin bockat eller gjort något annat liknande. Reds in våren 2023, vilade 3 månader under sommaren, hoppades in hösten 2023 och sen 3 månaders vila under vintern. Fortsatt utbildning och tävling nu i vår. Bete nu (dock ej helvila just nu men enbart uteritter
Härligt att höra! 😊 Vad är det för häst? Stor hopphäst, eller? Gjorde du hela jobbet själv eller skickade du iväg den på utbildning?
 
Härligt att höra! 😊 Vad är det för häst? Stor hopphäst, eller? Gjorde du hela jobbet själv eller skickade du iväg den på utbildning?
Nej, det är en ponny faktiskt, en dressyrstammad Holländsk Welsh NWR. Det är barnens ponny, som de har ridit in, men ej duktig bekant hoppade in honom under 6v i höstas, och det är även hon som har hopptävlat nu i vår, barnen rider dressyr, men jag ville gärna ha honom utbildad även i hoppning. ☺️
 
En sektion av Welsh i Nederländerna, står för Nederländsk Welsh ridponny ungefär. En typ av partbred men det måste vara minst 25% Welsh, och de enda godkända raserna att korsa in är Welsh sek A och B, samt de olika fullbloden. 🙂
Aha! Jag har också en Welsh (cob). Helt okomplicerad och enkel. ”Det finns hästar och så finns det welshar.” Sade en äldre tränare till mig och menade att welsharna är klokare 😅
 
Åh jag längtar så till min semester när jag läser om er andra - har just nu ett ärende på jobbet som gör att jag kan inte ta några risker alls att skada mig före midsommar utan jag måste helt enkelt vara intakt och fullt ut i tjänst resterande veckor. Så jag jobbar dagar, helger och sena kvällar, ligger lågt med unghästutbildandet och låter hästarna bli grästjocka på bete och lagom lata till dess. Om jag hinner så trycker jag in lite tömkörning men det finns just nu knappt luckor till det heller.

Planen var annars att börja rida ut nu och hela sommaren med en kortare vila i augusti september men nu får det skjutas upp några veckor till. Som jag sa till en kollega med en unghäst som också får lite utbildningslucka av andra orsaker, hästen går ju inte och blir stressad och tänker "åh nej jag är redan fyra år, tänk om jag kommer efter mina jämnåriga i utbildningen, nu måste vi sätta igång och träna mer seriöst".
Min ultimata ursäkt är att min fyraåring är dräktig.

Ingen ridning i sikte på långt tid ännu.

Men sen kommer nästa och är unghäst och man får dåligt samvete.

Nåväl, en kaotisk situation på jobbet plus dräktigt sto, gör att fokus är på annat just nu.

30 dagar kvar till beräknad fölning. Ihhhhh!!!!
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
7
· Visningar
1 564
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 375
Senast: Jaasse
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Ketrawzc
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
17 18 19
Svar
378
· Visningar
42 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp