Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lille Bombarda är en orädd, lekfull och lite kaxig pojke på 12 dagar nu. Han ÄLSKAR att springa och busa. Vi har dessvärre inget fölsällskap till honom som han skulle behöva, men i sommar ska ett ettårigt sto gå med honom och mamman så hoppas de två kan leka om mitt sto tillåter. Men hon är så cool så tror inte det blir något problem. :)

Har en fråga. Fölen ska ju avmaskas med axilur vid 8 veckor, är det receptbelagt? Mitt sto gjorde jag kolla masken på veckan innan hon fölade och hon hade typ 200/220 ep (eller vad det heter). Ska/kan/bör man avmaska digivande ston? Det klassas som lite mask tror jag om jag läste en mall rätt. :)
Låter underbart! :love: Tror nog en busig ettåring kan funka alldeles utmärkt som lekkompis. :)

Axilur är receptbelagt men det är inget problem att få det utskrivet till fölis. :)
 
@Hippocampus
Jag vet också om fall som gått till sig. På min är dock hovbenet påväg genom sulan så jag tror inte riktigt att det kan gå till sig oavsett hur lång rehabilitering jag ger henne... :cry: En stor bula på sulan precis framför strålen och gelé i kronranden i tån. Just nu är hon såpass smärtlindrad så det funkar, men inte på lång sikt. Fölis får inte äta som han ska och hon har i princip slutat ge di nu igen. :( Det märks att han är hungrig och inte blir nöjd. Ska iväg och köpa fölnäring idag. Försökt nappa honom lite men han tycker att jag är totalt dum i huvet som vill att han ska suga på en napp. :cautious:
Vet man varför hon inte släpper mjölk? Pga att hon är såpass sjuk i sin fång? Jag har ju följt er några månader nu här på buke och minns att du hade panik i mars för det sprutade mjölk om henne.

Kram till er och jag är så ledsen för din skull
 
Här blev det föl i natt. En skolboksförlossning där fölet stod på frambenen långt innan hon ens var helt ute. En riktigt piggelin dam, som inte gjorde många vurpor innan hon stod stadigt.
Mammahäst däremot ville inte släppa efterbörden sen, så där har vi trixat en del. Hon mejade även ner mig när vi var ute på stallplanen för att försöka få det att lossa, hon skulle minsann in till sitt föl! (Men med veterinärens hjälp gick det bra sen)

Fölet är född kolsvart med ljusa ögon. Så jag gissar på gulsvart. Tänkte skicka iväg för gentest på både föl och sto, för att jag är nördig 😁

08CE67B6-241B-4E23-A495-838F4B150403.jpeg
 
Vet man varför hon inte släpper mjölk? Pga att hon är såpass sjuk i sin fång? Jag har ju följt er några månader nu här på buke och minns att du hade panik i mars för det sprutade mjölk om henne.

Kram till er och jag är så ledsen för din skull
Antagligen pga fången, smärtan och delvis kanske medicineringen. Kan ju heller inte mata henne för mycket pga just fången så det är en sjukt svår balansgång. Så svårt att säga riktigt... I mars hade hon ju juver som en ko och nu är det tomt. Alltså som på ett sto som haft föl för länge sen typ.
 
Antagligen pga fången, smärtan och delvis kanske medicineringen. Kan ju heller inte mata henne för mycket pga just fången så det är en sjukt svår balansgång. Så svårt att säga riktigt... I mars hade hon ju juver som en ko och nu är det tomt. Alltså som på ett sto som haft föl för länge sen typ.
Känner verkligen med dig. Måste vara så hjärtslitande.😞

Vi är bara på dygn 275 så har ett tag kvar. Hedwig mår iaf bra och rids fortfarande fem dagar i veckan. Hon har en rund, fin mage som sticker ut på båda sidorna.😊 I övrigt är hon i fin kondition och galopperar gärna en tur i skogen.
Grattis till alla er som fått så fina bebisar.🥰
 
Antagligen pga fången, smärtan och delvis kanske medicineringen. Kan ju heller inte mata henne för mycket pga just fången så det är en sjukt svår balansgång. Så svårt att säga riktigt... I mars hade hon ju juver som en ko och nu är det tomt. Alltså som på ett sto som haft föl för länge sen typ.
Vilken hemsk sits :( Lider verkligen med dig. Har du koll på socker-nivå i fodret? Eller hon har inte drabbats av ”IR”-fång utan förlossningsfång?
 
Vilken hemsk sits :( Lider verkligen med dig. Har du koll på socker-nivå i fodret? Eller hon har inte drabbats av ”IR”-fång utan förlossningsfång?
Det började med belastningsfång, vilket utlöstes pga för mycket mat (vilket jag aldrig kommer förlåta mig själv för :cry:), och övergick i förlossningsfång. Eller ja, det första anfallet hann ju aldrig bli helt bra innan nästa tog fart. Och iom att inflammationen redan var ett faktum tog det ju om värre... Hade det "bara" varit det ena eller det andra så hade det antagligen sett helt annorlunda ut. Så man kan ju väldigt tydligt säga att jag matat ihjäl min häst. :(

Det har verkligen inte varit mitt hästår, började ju med att minin kastade på nyårsnatten, så nu ska jag minst sagt ha en paus. Fölet ska säljas och lilla minin ska lånas ut på obestämd tid. Så får vi se om jag nån gång i framtiden kommer våga och tycka att det känns roligt igen.
 
Det började med belastningsfång, vilket utlöstes pga för mycket mat (vilket jag aldrig kommer förlåta mig själv för :cry:), och övergick i förlossningsfång. Eller ja, det första anfallet hann ju aldrig bli helt bra innan nästa tog fart. Och iom att inflammationen redan var ett faktum tog det ju om värre... Hade det "bara" varit det ena eller det andra så hade det antagligen sett helt annorlunda ut. Så man kan ju väldigt tydligt säga att jag matat ihjäl min häst. :(

Det har verkligen inte varit mitt hästår, började ju med att minin kastade på nyårsnatten, så nu ska jag minst sagt ha en paus. Fölet ska säljas och lilla minin ska lånas ut på obestämd tid. Så får vi se om jag nån gång i framtiden kommer våga och tycka att det känns roligt igen.
Var inte så hård mot dig själv. Du har ju inte gjort något av illvilja, och slår nu knut på dig själv för att lösa alla besvär så bra som möjligt för alla.
Det är klart att man kan önska att man gjort saker annorlunda, men även om det varit så så är det ju inte synonymt med att allt hade gått strålande då heller. Ingen vinner på ”tänk om jag (inte) hade...” ❤️
 
Det började med belastningsfång, vilket utlöstes pga för mycket mat (vilket jag aldrig kommer förlåta mig själv för :cry:), och övergick i förlossningsfång. Eller ja, det första anfallet hann ju aldrig bli helt bra innan nästa tog fart. Och iom att inflammationen redan var ett faktum tog det ju om värre... Hade det "bara" varit det ena eller det andra så hade det antagligen sett helt annorlunda ut. Så man kan ju väldigt tydligt säga att jag matat ihjäl min häst. :(

Det har verkligen inte varit mitt hästår, började ju med att minin kastade på nyårsnatten, så nu ska jag minst sagt ha en paus. Fölet ska säljas och lilla minin ska lånas ut på obestämd tid. Så får vi se om jag nån gång i framtiden kommer våga och tycka att det känns roligt igen.
Vi kan inte göra mer än vårt bästa i den sitsen vi befinner oss i just då. Min fick ju också belastningsfång (tror vi men vi vet inte, pga en hålvägg). Tänkte mest på fodret, gäller att balansera maten men aldrig svälta en fånghäst. Bra hö med lågt socker, bra mineraler och vitaminer. Men sånt vet du ju säkert redan.
inget är ditt fel, skit händer :(
 
Det började med belastningsfång, vilket utlöstes pga för mycket mat (vilket jag aldrig kommer förlåta mig själv för :cry:), och övergick i förlossningsfång. Eller ja, det första anfallet hann ju aldrig bli helt bra innan nästa tog fart. Och iom att inflammationen redan var ett faktum tog det ju om värre... Hade det "bara" varit det ena eller det andra så hade det antagligen sett helt annorlunda ut. Så man kan ju väldigt tydligt säga att jag matat ihjäl min häst. :(

Det har verkligen inte varit mitt hästår, började ju med att minin kastade på nyårsnatten, så nu ska jag minst sagt ha en paus. Fölet ska säljas och lilla minin ska lånas ut på obestämd tid. Så får vi se om jag nån gång i framtiden kommer våga och tycka att det känns roligt igen.
Jag förstår din känsla. Jag kände så förra sommaren när vi förlorade vårt föl. Vi hade då även förlorat stoets förra föl efter att ha kämpat med honom i fyra månader. Dessutom hade jag bara en vecka innan fått ta bort min gamla tävlingshäst och dess för innan fått ta bort en fin unghäst. Jag kände att det inte var roligt längre och hade ingen möjlighet att köpa någon ny ridhäst. Hade bara ett odugligt avelssto och barnens ponnysar kvar. Till råga på allt fick vi ta bort barnens shettis för ett par månader sedan pg fång. Så jag har inte tyckt att det har varit roligt med hästarna senaste året. Har ingen lust att vara i stallet och pyssla eller borsta. Det är roligt att se dottern och hennes ponny. Men samtidigt jobbigt då jag själv verkligen längtar ihjäl mig efter att få rida.
Men nu när vi släppt hästarna på gräs och de går och betar utanför fönstret så inser jag att jag aldrig skulle kunna vara utan häst. Kan titta på dem i timmar och studera deras beteende och förundras över hur fina dom är 💕
Jag tror att skulle jag ha gjort mig av med hästarna helt när jag var som mest less, då hade jag aldrig skaffat någon ny. Men nu är jag ändå glad över att ha dom då dom trotts allt ger mig glädje.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 929
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp