Bukefalos 28 Ă„r!

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Beklagar @Maja_Kandi 😭 styrkekram o hoppas det gĂ„r bra med Allan đŸ„°

HĂ€r har vi kommit fram till vad Nemo ska heta pĂ„ riktigt och i sina papper, Finding Nemo, kallas för Nemo đŸ‘đŸ€©đŸ˜

varit ute i nĂ„gon timme nu pĂ„ morgonen, nu sover han i boxen. Ut en svĂ€ng senare pĂ„ dagen igen ✌

Doris sköter sig jĂ€ttebra som mamma , pratar mycket med honom och va inga problem med diandet 🙏
 

Bifogade filer

  • A9DB0A55-D5D4-47BC-9B37-199D1DA283B2.jpeg
    A9DB0A55-D5D4-47BC-9B37-199D1DA283B2.jpeg
    260,1 KB · Visningar: 186
Kondolerar @Maja_Kandi :heartcry:

GÄr det inte att fÄ stona hem till er i stÀllet för att hÄlla pÄ och Äka med fölungen? Ibland Àr det lÀttare att fÄ dom att "bonda" med en ny fölis om de Àr pÄ ett frÀmmande stÀlle...

Vi fick kÀmpa i nÀstan ett dygn med att fÄ amman att acceptera min kompis' moderlösa fölunge för tvÄ Är sedan, nÀr vi till slut slÀppte ut dom i hagen tillsammans sÄ sparkade hon honom Àven en gÄng, men sedan var det okej och hon blev en jÀttebra mamma.
 
GÄrdagen bjöd pÄ en hel del transport för stackars Allan. Men varken amman eller det andra stoet ville ta emot honom. Det norsvenska stoet var visserligen snÀllt men det mÀrktes att hon inte ville ha nÄgon extra bebis nu nÀr hon hade sitt eget föl. Allan fick ÀndÄ dia innan vi Äkte hemÄt.

Hemma blev det direkt ombyggnation i stallet sÄ att han kunde fÄ stÄ med kallblodsstoet intill. Han var tydligt lÀttad att vara hemma, Ät lite uppblött fölpellets och somnade medan vi flyttade boxvÀggen och byggde om. Han ratade flaskan men slickade i sig ersÀttning i krubban. Han blev sÄ nöjd nÀr Tösen kom in bredvid sÄ att han bÄde kunde se och hÀlsa pÄ henne. Tösen Àr den absolut snÀllaste av de alternativen som vi provat, hon tittade in till honom och petade lite pÄ honom och började leta mat. Han var dock vÀldigt fÀrgad av stona innan som varit elaka och bÄde huggit och slagit efter honom sÄ han var vÀldigt sprÀttig och försiktig i början. Men sen lade han sig mot mellanvÀggen och sover gÀrna dÀr nu. Hon Àr inte mammig men heller inte dum alls. Skönt.

Han fick i sig uppblött fölpellets och Ät en full sÄn lÄg mineralbalja med grÀs, men tyckte vi var knÀppa som försökte trycka in en napp i munnen pÄ honom. Men igÄr kvÀll lÀttade en stor sten nÀr han plötsligt förstod flaskan och började dricka ersÀttning. :heart SÄ inatt har jag fÄtt i honom ganska bra med mat ÀndÄ. För att vara nybörjare i bÄda Àndar sÄ Àr jag nöjd. SÄ nu Àter han ersÀttning i flaska, uppblött fölpellets som en gröt och sÄ mycket grÀs han vill ha. Tur att Äkern intill Àr en förstaÄrsvall sÄ det Àr verkligen dundergrÀs.
 
GÄrdagen bjöd pÄ en hel del transport för stackars Allan. Men varken amman eller det andra stoet ville ta emot honom. Det norsvenska stoet var visserligen snÀllt men det mÀrktes att hon inte ville ha nÄgon extra bebis nu nÀr hon hade sitt eget föl. Allan fick ÀndÄ dia innan vi Äkte hemÄt.

Hemma blev det direkt ombyggnation i stallet sÄ att han kunde fÄ stÄ med kallblodsstoet intill. Han var tydligt lÀttad att vara hemma, Ät lite uppblött fölpellets och somnade medan vi flyttade boxvÀggen och byggde om. Han ratade flaskan men slickade i sig ersÀttning i krubban. Han blev sÄ nöjd nÀr Tösen kom in bredvid sÄ att han bÄde kunde se och hÀlsa pÄ henne. Tösen Àr den absolut snÀllaste av de alternativen som vi provat, hon tittade in till honom och petade lite pÄ honom och började leta mat. Han var dock vÀldigt fÀrgad av stona innan som varit elaka och bÄde huggit och slagit efter honom sÄ han var vÀldigt sprÀttig och försiktig i början. Men sen lade han sig mot mellanvÀggen och sover gÀrna dÀr nu. Hon Àr inte mammig men heller inte dum alls. Skönt.

Han fick i sig uppblött fölpellets och Ät en full sÄn lÄg mineralbalja med grÀs, men tyckte vi var knÀppa som försökte trycka in en napp i munnen pÄ honom. Men igÄr kvÀll lÀttade en stor sten nÀr han plötsligt förstod flaskan och började dricka ersÀttning. :heart SÄ inatt har jag fÄtt i honom ganska bra med mat ÀndÄ. För att vara nybörjare i bÄda Àndar sÄ Àr jag nöjd. SÄ nu Àter han ersÀttning i flaska, uppblött fölpellets som en gröt och sÄ mycket grÀs han vill ha. Tur att Äkern intill Àr en förstaÄrsvall sÄ det Àr verkligen dundergrÀs.
Det kan ju ta ett par veckor innan stoet accepterar ett nytt föl. Med behandling och annat.
SĂ„ jag skulle inte ge upp direkt
 
Det kan ju ta ett par veckor innan stoet accepterar ett nytt föl. Med behandling och annat.
SĂ„ jag skulle inte ge upp direkt
Stoet jag har hemma kommer han fÄ gÄ med i sommar. Sen om vi fÄr göda honom med ersÀttning mÄ vara hÀnt. Hon accepterar honom men har inte direkt moderskÀnslor. Vi fÄr prova att hormonbehandla henne för Àgaren, vi har inte bestÀmt hur vi ska göra. Bollar fortfarande med veterinÀrerna.

Men om du tÀnkte pÄ amman som vi försökte med sÄ kan jag sÀga att det var fara för alla inblandade dÄ hon slog och högg i alla ledder. NÀr hon rammade veterinÀren som stod och bremsade henne för att komma Ät fölungen sÄ kÀnde vi att det var faktiskt inte vÀrt riskerna. Jag vill inte ha nÄgon skadad pÄ mitt samvete. Nordsvensken stÄr 2h frÄn oss sÄ att lÀmna ett moderlöst föl dÀr i deras hÀnder med allt vad det innebÀr för att chansa pÄ att det kanske börjar funka kÀndes inte heller hÄllbart tyvÀrr. Hade jag varit ekonomiskt oberoende och inte haft nÄnting annat i mitt liv att lÀgga energi pÄ sÄ kanske det gÄtt att fortsÀtta dÀr för den mÀrren var inte stygg pÄ samma sÀtt.

SĂ„ nu stĂ„r vi dĂ€r vi stĂ„r. Om vi gjort rĂ€tt eller fel lĂ€ngs vĂ€gen vet jag inte men nu fĂ„r vi försöka tĂ€nka framĂ„t istĂ€llet. Är han hemma kan man Ă€ndĂ„ se till att han fĂ„r i sig det han behöver.
 
Stoet jag har hemma kommer han fÄ gÄ med i sommar. Sen om vi fÄr göda honom med ersÀttning mÄ vara hÀnt. Hon accepterar honom men har inte direkt moderskÀnslor. Vi fÄr prova att hormonbehandla henne för Àgaren, vi har inte bestÀmt hur vi ska göra. Bollar fortfarande med veterinÀrerna.

Men om du tÀnkte pÄ amman som vi försökte med sÄ kan jag sÀga att det var fara för alla inblandade dÄ hon slog och högg i alla ledder. NÀr hon rammade veterinÀren som stod och bremsade henne för att komma Ät fölungen sÄ kÀnde vi att det var faktiskt inte vÀrt riskerna. Jag vill inte ha nÄgon skadad pÄ mitt samvete. Nordsvensken stÄr 2h frÄn oss sÄ att lÀmna ett moderlöst föl dÀr i deras hÀnder med allt vad det innebÀr för att chansa pÄ att det kanske börjar funka kÀndes inte heller hÄllbart tyvÀrr. Hade jag varit ekonomiskt oberoende och inte haft nÄnting annat i mitt liv att lÀgga energi pÄ sÄ kanske det gÄtt att fortsÀtta dÀr för den mÀrren var inte stygg pÄ samma sÀtt.

SĂ„ nu stĂ„r vi dĂ€r vi stĂ„r. Om vi gjort rĂ€tt eller fel lĂ€ngs vĂ€gen vet jag inte men nu fĂ„r vi försöka tĂ€nka framĂ„t istĂ€llet. Är han hemma kan man Ă€ndĂ„ se till att han fĂ„r i sig det han behöver.
Jag förstĂ„r dig! Hade ju varit nĂ„got annat om ett snĂ€llt sto kunnat flytta in hos er, men kĂ€nns ju inte rimligt att köra omkring pĂ„ fölis en massa eller bara lĂ€mna bort honom❀
 
HÀr Àr det emotionell berg och dalbana för stunden... I gÄr ringde de frÄn kliniken och sa att Harry kunde Äka hem, han var jÀttepigg och allting sÄg bra ut. SÄ i dag medan jag höll pÄ att göra i ordning mig för att Äka och hÀmta dom, sÄ fÄr jag telefon om att han börjat hosta kraftigt, sÄ de hade tagit endoskopi och upptÀckt ett fel mellan ganen och struplocket. Han fÄr mjölk i lungarna nÀr han dricker, och det kan leda till Äterkommande lunginflammationer t. ex. :cry: De vet inte om det gÄr att operera, isf Àr prognos pÄ operation ca 50%...

SĂ„ han stannar pĂ„ kliniken iaf till tisdag, sĂ„ de fĂ„r observera hur han utvecklas och diskutera med kirurgen, sedan mĂ„ste jag besluta om jag evt vill försöka med operation, hĂ€mta hem dom och behandla konservativt mot lunginflammation, eller ta bort honom.... Faaan... 💔:cry:
 
HÀr Àr det emotionell berg och dalbana för stunden... I gÄr ringde de frÄn kliniken och sa att Harry kunde Äka hem, han var jÀttepigg och allting sÄg bra ut. SÄ i dag medan jag höll pÄ att göra i ordning mig för att Äka och hÀmta dom, sÄ fÄr jag telefon om att han börjat hosta kraftigt, sÄ de hade tagit endoskopi och upptÀckt ett fel mellan ganen och struplocket. Han fÄr mjölk i lungarna nÀr han dricker, och det kan leda till Äterkommande lunginflammationer t. ex. :cry: De vet inte om det gÄr att operera, isf Àr prognos pÄ operation ca 50%...

SĂ„ han stannar pĂ„ kliniken iaf till tisdag, sĂ„ de fĂ„r observera hur han utvecklas och diskutera med kirurgen, sedan mĂ„ste jag besluta om jag evt vill försöka med operation, hĂ€mta hem dom och behandla konservativt mot lunginflammation, eller ta bort honom.... Faaan... 💔:cry:
Nej men nej!!! :cry: Hur kommer det sig att det uppkommit sÄ plötsligt? För han har vÀl inte hostat tidigare? Fy fasen vilken jobbig sits! :cry:
 
Stoet jag har hemma kommer han fÄ gÄ med i sommar. Sen om vi fÄr göda honom med ersÀttning mÄ vara hÀnt. Hon accepterar honom men har inte direkt moderskÀnslor. Vi fÄr prova att hormonbehandla henne för Àgaren, vi har inte bestÀmt hur vi ska göra. Bollar fortfarande med veterinÀrerna.

Men om du tÀnkte pÄ amman som vi försökte med sÄ kan jag sÀga att det var fara för alla inblandade dÄ hon slog och högg i alla ledder. NÀr hon rammade veterinÀren som stod och bremsade henne för att komma Ät fölungen sÄ kÀnde vi att det var faktiskt inte vÀrt riskerna. Jag vill inte ha nÄgon skadad pÄ mitt samvete. Nordsvensken stÄr 2h frÄn oss sÄ att lÀmna ett moderlöst föl dÀr i deras hÀnder med allt vad det innebÀr för att chansa pÄ att det kanske börjar funka kÀndes inte heller hÄllbart tyvÀrr. Hade jag varit ekonomiskt oberoende och inte haft nÄnting annat i mitt liv att lÀgga energi pÄ sÄ kanske det gÄtt att fortsÀtta dÀr för den mÀrren var inte stygg pÄ samma sÀtt.

SĂ„ nu stĂ„r vi dĂ€r vi stĂ„r. Om vi gjort rĂ€tt eller fel lĂ€ngs vĂ€gen vet jag inte men nu fĂ„r vi försöka tĂ€nka framĂ„t istĂ€llet. Är han hemma kan man Ă€ndĂ„ se till att han fĂ„r i sig det han behöver.
Synd att vi inte bor nÀrmare varandra. Mitt sto som förlorat bÄda sina föl (inte nÄgot föl i Är dock) Àr verkligen vÀrldens snÀllaste och skulle mest troligt inte kröka ett hÄrstrÄ pÄ fölungen. Men vi bor ju i VÀsterbotten.
 
Nej men nej!!! :cry: Hur kommer det sig att det uppkommit sÄ plötsligt? För han har vÀl inte hostat tidigare? Fy fasen vilken jobbig sits! :cry:

Han har inte hostat vad vi mÀrkt, men han blev ju snorig i torsdags och dÄ lÀt det som ett litet förbigÄande blÄsljud pÄ lungarna... Sedan lÀt han jÀttefin i fredags och i gÄr nÀr de kollade pÄ dagtid, sÄ dÄ trodde de att junior-veterinÀren som hörde blÄsljudet tagit fel.

Men defekten har nog varit dÀr hela tiden, det Àr dock bara en liten öppning sÄ inte sÄ att han fÄr ner mjölk i lungarna hela tiden utan bara nÄgon gÄng ibland... Jag gissar pÄ att det Àven var dÀrför han inte klarade av att dricka frÄn flaska som nyfödd.. :(
 
HÀr Àr det emotionell berg och dalbana för stunden... I gÄr ringde de frÄn kliniken och sa att Harry kunde Äka hem, han var jÀttepigg och allting sÄg bra ut. SÄ i dag medan jag höll pÄ att göra i ordning mig för att Äka och hÀmta dom, sÄ fÄr jag telefon om att han börjat hosta kraftigt, sÄ de hade tagit endoskopi och upptÀckt ett fel mellan ganen och struplocket. Han fÄr mjölk i lungarna nÀr han dricker, och det kan leda till Äterkommande lunginflammationer t. ex. :cry: De vet inte om det gÄr att operera, isf Àr prognos pÄ operation ca 50%...

SĂ„ han stannar pĂ„ kliniken iaf till tisdag, sĂ„ de fĂ„r observera hur han utvecklas och diskutera med kirurgen, sedan mĂ„ste jag besluta om jag evt vill försöka med operation, hĂ€mta hem dom och behandla konservativt mot lunginflammation, eller ta bort honom.... Faaan... 💔:cry:
Men nej! Kan det ha varit det aom spökat hela tiden?
Jag har opererat mitt ena sto för snart 2 v sen pga cysta pÄ struplocket som gjort att hon aspirerat grÀs ich hö. Hon har klarat sig frÄn lunginflammation (Àn sÄ lÀnge). Bra prognos sa veterinÀren men operationen verkar inte blivit lyckad dÄ hon har massa biljud för sig nÀr hon betar. Men hon fÄr en vecka till pÄ sig att lÀka innan vi tar nya tag.
Nu blev det lite off topic.
Jag hÄller tummarna för din lilla fölunge.
 
Stoet jag har hemma kommer han fÄ gÄ med i sommar. Sen om vi fÄr göda honom med ersÀttning mÄ vara hÀnt. Hon accepterar honom men har inte direkt moderskÀnslor. Vi fÄr prova att hormonbehandla henne för Àgaren, vi har inte bestÀmt hur vi ska göra. Bollar fortfarande med veterinÀrerna.

Men om du tÀnkte pÄ amman som vi försökte med sÄ kan jag sÀga att det var fara för alla inblandade dÄ hon slog och högg i alla ledder. NÀr hon rammade veterinÀren som stod och bremsade henne för att komma Ät fölungen sÄ kÀnde vi att det var faktiskt inte vÀrt riskerna. Jag vill inte ha nÄgon skadad pÄ mitt samvete. Nordsvensken stÄr 2h frÄn oss sÄ att lÀmna ett moderlöst föl dÀr i deras hÀnder med allt vad det innebÀr för att chansa pÄ att det kanske börjar funka kÀndes inte heller hÄllbart tyvÀrr. Hade jag varit ekonomiskt oberoende och inte haft nÄnting annat i mitt liv att lÀgga energi pÄ sÄ kanske det gÄtt att fortsÀtta dÀr för den mÀrren var inte stygg pÄ samma sÀtt.

SĂ„ nu stĂ„r vi dĂ€r vi stĂ„r. Om vi gjort rĂ€tt eller fel lĂ€ngs vĂ€gen vet jag inte men nu fĂ„r vi försöka tĂ€nka framĂ„t istĂ€llet. Är han hemma kan man Ă€ndĂ„ se till att han fĂ„r i sig det han behöver.
Vad synd att det inte fungerade med nordsvensken.
vart bor ni?
 
Stoet jag har hemma kommer han fÄ gÄ med i sommar. Sen om vi fÄr göda honom med ersÀttning mÄ vara hÀnt. Hon accepterar honom men har inte direkt moderskÀnslor. Vi fÄr prova att hormonbehandla henne för Àgaren, vi har inte bestÀmt hur vi ska göra. Bollar fortfarande med veterinÀrerna.

Men om du tÀnkte pÄ amman som vi försökte med sÄ kan jag sÀga att det var fara för alla inblandade dÄ hon slog och högg i alla ledder. NÀr hon rammade veterinÀren som stod och bremsade henne för att komma Ät fölungen sÄ kÀnde vi att det var faktiskt inte vÀrt riskerna. Jag vill inte ha nÄgon skadad pÄ mitt samvete. Nordsvensken stÄr 2h frÄn oss sÄ att lÀmna ett moderlöst föl dÀr i deras hÀnder med allt vad det innebÀr för att chansa pÄ att det kanske börjar funka kÀndes inte heller hÄllbart tyvÀrr. Hade jag varit ekonomiskt oberoende och inte haft nÄnting annat i mitt liv att lÀgga energi pÄ sÄ kanske det gÄtt att fortsÀtta dÀr för den mÀrren var inte stygg pÄ samma sÀtt.

SĂ„ nu stĂ„r vi dĂ€r vi stĂ„r. Om vi gjort rĂ€tt eller fel lĂ€ngs vĂ€gen vet jag inte men nu fĂ„r vi försöka tĂ€nka framĂ„t istĂ€llet. Är han hemma kan man Ă€ndĂ„ se till att han fĂ„r i sig det han behöver.

Tror ni gjorde helt rĂ€tt i att avbryta. En lyckad ammmabehandling resulterar oftast i att stoet omedelbart tar fölet till sig❀

Lycka till fortsÀttningsvis!
 
@Maja_Kandi Hade erbjudit mitt sto ocksÄ om hon inte fÄtt en sÄ rejÀl unge, det syns att digivningen krÀver sitt med en hungrig rackare. Men han kommer ju fÄ mat iallafall, det verkar ju ordna sig Àven om det blir en tung vÀg för er att mata.

Bidrar lite sjÀlv till trÄden med vÄrt föl som försöker lÀra sig flema vilket Àr mammas signum. Det gick sÄdÀr. :D
 

Bifogade filer

  • IMG_20210523_161333.jpg
    IMG_20210523_161333.jpg
    649,4 KB · Visningar: 126
@Maja_Kandi kollade upp hur lÄngt undan ni Àr kliniken dÀr mina stÄr nu, i fall att vi mÄste ta bort Harry... men insÄg att det var 7 timmars körning + att mitt sto inte har sitt pass med sig, sÄ hon lÀr nog inte fÄ Äka in till Sverige hur som helst ÀndÄ. :( Och jag bor 8 timmar till Ät totalt motsatt hÄll...

@Ajda jag vet inte om det varit detta som spökat, hans infektion verkade ju som en typisk fölsjuka men kan möjligtvis ha varit lunginflammation eller liknande... Jag fÄr bolla lite vidare med veterinÀrane pÄ tisdag. Enligt den jag pratade med i dag Àr det ca 50/50 om en evt operation blir lyckad eller inte. Hoppast det gÄr bra för ditt sto, hur gammal Àr hon?


F.ö. kÀnns det bÄde skönt och trist att ha Arielle hÀr hemma - hon Àr vÀrldens gulligaste och finaste och gör sÄ att det inte blir lika tomt hÀr utan Harry och hans mamma. Men samtidigt sÄ fattas ju hennes lekkompis, och jag önskar sÄ att de skulle fÄ leka och ha roligt tillsammans... :heart
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

  • NĂ„lad
Avel HÀr Àr födelseannonserna för Ärets föl. LÀgg in en bild och skriv gÀrna ras och stam, det Àr mÄnga intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 288
  • Artikel
HÀstnyheter Ett sÀkert vÄrtecken Àr nÀr Ärets första föl i russflocken pÄ Lojsta hed, Gotland, kommer till vÀrlden. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
SmÄbarn LÄng historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dÄligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
2 014
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, Àr det prisvÀrt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det Àr...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • StĂ€nger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp