Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har gått och blivit förkyld, så får just nu hjälp med hästarna för att inte riskera att smitta ner andra. Det är extremt svårt att hålla sig därifrån kan jag lova.
Mitt svarta popcorn går nu på gräs och har några stenar i mitten av hagen där det passar perfekt att kuta runt varv efter varv medan mamman fortsätter den eviga lunchrasten :angel:
4E65F376-98BE-43E5-B797-C44A6FA3C89D.jpeg
 
I eftermiddag har Allan äntligen fått komma ut och busa! Herregud vad glad han var! :love:

Screenshot_20210525_193841_com.google.android.apps.photos~2.jpg


Vilken otrolig skillnad det blivit på honom bara sen han började ta flaskan. Han har fyllt ut kroppen massor och har sprudlande energi! Det märks verkligen extremt tydligt att han fått i sig långt ifrån tillräckligt tidigare. Han är fortfarande väldigt liten, ser inte ut att vara mer än nån vecka fastän han numera är drygt tre veckor. Det blev också tydligt när vi såg andra föl jämte honom i helgen som var bara ett par dagar och redan var rundare än honom... Och han orkar inte alls så mycket ersättning som det står på anvisningarna att han ska äta. Men det kommer nog gå åt mer nu när han får utlopp för all energi. :love:
 
I eftermiddag har Allan äntligen fått komma ut och busa! Herregud vad glad han var! :love:

Visa bifogad fil 70238

Vilken otrolig skillnad det blivit på honom bara sen han började ta flaskan. Han har fyllt ut kroppen massor och har sprudlande energi! Det märks verkligen extremt tydligt att han fått i sig långt ifrån tillräckligt tidigare. Han är fortfarande väldigt liten, ser inte ut att vara mer än nån vecka fastän han numera är drygt tre veckor. Det blev också tydligt när vi såg andra föl jämte honom i helgen som var bara ett par dagar och redan var rundare än honom... Och han orkar inte alls så mycket ersättning som det står på anvisningarna att han ska äta. Men det kommer nog gå åt mer nu när han får utlopp för all energi. :love:
Han är så fin ❤️ Härligt för honom och busa 🤗
 
Hoppas att det blir bra med lilla Harry ❤
Hur känner du inför operation?

Efter att ha pratat med kliniken igen så känns det inte som ett alternativ. De skulle behöva splitta hans underkäke (alltså skelettet) för att komma till där de ska sy, och risken för komplikationer är jättestor, tyvärr...

Är på väg dit nu för att se hur han mår och ta ett beslut imorgon om han får åka med hem eller inte.. :heart
 
Ska man vara orolig?
Märkt att det ibland inte alltid rinner lite mjölk ur näsan på honom.
I övrigt pigg,glad äter osv, är en vecka imorgon.
Veterinären som gjorde foal check såg ingen gomspalt, lungorna lät bra osv.
 
Håller tummarna för er idag @sorbifolia

Hur gör ni med bete och avmaskning? Jag vill avmaska innan bete, inte smitta ner så stora ytor med ev spolmask. Men om man avmaskar tidigast vid 6 veckor missar man ju mycket av betesperioden, så vad är brukligt? Kan man ge tidigare? Stoet skulle verkligen behöva gå på gräs, hon har tappat mycket överlinje på den här korta tiden och jag fodrar så mycket jag bara vågar..

Vore skönt med en flock för fölet också, hon är full i bus och spring. Det funkade bra att inte pyssla mer än nödvändigt med henne iallafall, nu följer hon oss i hagen och gnäggar efter oss om vi kommer utanför hennes komfortzon. Väldigt närgången och vill bli kliad och klappad jämt.
 
I eftermiddag har Allan äntligen fått komma ut och busa! Herregud vad glad han var! :love:

Visa bifogad fil 70238

Vilken otrolig skillnad det blivit på honom bara sen han började ta flaskan. Han har fyllt ut kroppen massor och har sprudlande energi! Det märks verkligen extremt tydligt att han fått i sig långt ifrån tillräckligt tidigare. Han är fortfarande väldigt liten, ser inte ut att vara mer än nån vecka fastän han numera är drygt tre veckor. Det blev också tydligt när vi såg andra föl jämte honom i helgen som var bara ett par dagar och redan var rundare än honom... Och han orkar inte alls så mycket ersättning som det står på anvisningarna att han ska äta. Men det kommer nog gå åt mer nu när han får utlopp för all energi. :love:

2011 så miste min stallkompis sitt sto när fölis var 2 månader. Vi valde att släppa tillbaka honom i sin gamla flock, det var ett sto med föl och mitt sto utan föl. Mitt sto såg efter honom, fostrade honom men kunde inte dia honom. Han matades först via flaska då han inte tog hinken och sen via pellets. Det blev en väldigt trevlig och frisk häst av honom. Det viktiga var att han lärde sig hästspråk och blev fostrad av en annan häst.
 
Idag har vi gjort Foalcheck och allt var bra! Veterinären fick ta en extra kik på bröstkorgen där han blev trampad när mamma reste sig efter fölningen.

Hur är era ston? Mitt är verkligen omhändertagande men samtidigt blir hon väldigt stressad så fort han är för långt bort (för långt bort är typ 1 m). Hon vill att han ska gå före när vi går ut, och han fattar inte riktigt att han ska följa än. Det är inga problem för mig eller andra att pyssla med honom, men hon vill ha koll. Kanske släpper det lite mer och mer?

Alltså, när man lär känna dom blir man ju kär! 1,5 dygn och jag tycker redan jag ser personlighet, är så himla förtjust i honom 😍
 
Idag har vi gjort Foalcheck och allt var bra! Veterinären fick ta en extra kik på bröstkorgen där han blev trampad när mamma reste sig efter fölningen.

Hur är era ston? Mitt är verkligen omhändertagande men samtidigt blir hon väldigt stressad så fort han är för långt bort (för långt bort är typ 1 m). Hon vill att han ska gå före när vi går ut, och han fattar inte riktigt att han ska följa än. Det är inga problem för mig eller andra att pyssla med honom, men hon vill ha koll. Kanske släpper det lite mer och mer?

Alltså, när man lär känna dom blir man ju kär! 1,5 dygn och jag tycker redan jag ser personlighet, är så himla förtjust i honom 😍

Det släpper nog mer och mer, är det stoets första föl?
Mitt sto fick sitt tredje nu och ser stor skillnad på hur chill hon är mot första gångs morsan i stallet var i början.
Lillbusen flyger hit och dit men mitt sto bryr sig inte så mycket, ropar på honom när han glömmer bort och vända typ.


Ja svårt och inte bli kär, så glad att jag ändå gjorde det här :love::love:
Hade en tanke om han sälja eventuellt om det blev hingst, men nu finns det inte på världskartan haha.
 
Ska man vara orolig?
Märkt att det ibland inte alltid rinner lite mjölk ur näsan på honom.
I övrigt pigg,glad äter osv, är en vecka imorgon.
Veterinären som gjorde foal check såg ingen gomspalt, lungorna lät bra osv.
Så hade ett av mina föl för något år sedan. Kom rätt mycket mjölk ur näsan. Det var att hans mamma hade sånt tryck på mjölken att han inte alltid hann svälja så det rann ut igen.
Han var glupsk och sög i sig med en väldig fart. 😁
 
Idag har vi gjort Foalcheck och allt var bra! Veterinären fick ta en extra kik på bröstkorgen där han blev trampad när mamma reste sig efter fölningen.

Hur är era ston? Mitt är verkligen omhändertagande men samtidigt blir hon väldigt stressad så fort han är för långt bort (för långt bort är typ 1 m). Hon vill att han ska gå före när vi går ut, och han fattar inte riktigt att han ska följa än. Det är inga problem för mig eller andra att pyssla med honom, men hon vill ha koll. Kanske släpper det lite mer och mer?

Alltså, när man lär känna dom blir man ju kär! 1,5 dygn och jag tycker redan jag ser personlighet, är så himla förtjust i honom 😍
Så är alla mina ston i början. Kommer släppa inom två veckor. Antagligen tidigare.
 
Det släpper nog mer och mer, är det stoets första föl?
Mitt sto fick sitt tredje nu och ser stor skillnad på hur chill hon är mot första gångs morsan i stallet var i början.
Lillbusen flyger hit och dit men mitt sto bryr sig inte så mycket, ropar på honom när han glömmer bort och vända typ.


Ja svårt och inte bli kär, så glad att jag ändå gjorde det här :love::love:
Hade en tanke om han sälja eventuellt om det blev hingst, men nu finns det inte på världskartan haha.
Ja det är hennes första föl. Hon gör verkligen allt så himla bra men kontrollbehovet är stort :D Kul att du ska behålla din! ❤️

Tack @Narcissa då håller jag tummarna för det!
 
Idag har vi gjort Foalcheck och allt var bra! Veterinären fick ta en extra kik på bröstkorgen där han blev trampad när mamma reste sig efter fölningen.

Hur är era ston? Mitt är verkligen omhändertagande men samtidigt blir hon väldigt stressad så fort han är för långt bort (för långt bort är typ 1 m). Hon vill att han ska gå före när vi går ut, och han fattar inte riktigt att han ska följa än. Det är inga problem för mig eller andra att pyssla med honom, men hon vill ha koll. Kanske släpper det lite mer och mer?

Alltså, när man lär känna dom blir man ju kär! 1,5 dygn och jag tycker redan jag ser personlighet, är så himla förtjust i honom 😍
Så är vårat sto också och hon har fått fyra avkommor hittills. Vill inte lämna boxen alls utan man får tvinga ut henne första tiden. Vill absolut inte gå i hagen utan vandrar non-stop så vi har anpassat oss tills att ungarna varit starka nog. Öppnat boxdörr och stall så att hon får gå in och ut på tomten/gräsmattan istället som hon vill.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 259
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
2 008
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp