Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Valerianovna och @emma-vsm någon av er som provat blöta muscle up? Om dom sväller?

Min får granngårdens elit protein special ungefär samma värden men billigare.
Men det sväller inte alls och han vägrar äta det blött.
Så kan inte ge med betfor.

Funderade på gå ner till granngårdens protein koncentrat men då är det bara smrp 220 istället.. men det sväller iaf och kan blandas med vatten.

Vill helst ge blött pga foderstrupsförstoppningen han fick ..
 
@Valerianovna och @emma-vsm någon av er som provat blöta muscle up? Om dom sväller?

Min får granngårdens elit protein special ungefär samma värden men billigare.
Men det sväller inte alls och han vägrar äta det blött.
Så kan inte ge med betfor.

Funderade på gå ner till granngårdens protein koncentrat men då är det bara smrp 220 istället.. men det sväller iaf och kan blandas med vatten.

Vill helst ge blött pga foderstrupsförstoppningen han fick ..

Skrutten har ätit blött mat hela livet så han är inte särskilt petig med konsistensen på maten, så kanske är han inte det bästa måttet för hur något funkar att blöta 😅 Jag upplever att Muscle up mer faller sönder än sväller. Hon som har hans lösdrift lägger betfor i botten på hinken med Muscle Up över och blöter bara så det skymtar vatten på toppen, då blir betforn ordentligt blötlagd och pelletsarna mest bara sönderdelas. Blev ditt som en soppa eller vad var det som inte gillades tror du? Några av våra gillar inte när det är för vattnigt och kan rent av rata maten de annars äter glatt då.
 
@Valerianovna och @emma-vsm någon av er som provat blöta muscle up? Om dom sväller?

Min får granngårdens elit protein special ungefär samma värden men billigare.
Men det sväller inte alls och han vägrar äta det blött.
Så kan inte ge med betfor.

Funderade på gå ner till granngårdens protein koncentrat men då är det bara smrp 220 istället.. men det sväller iaf och kan blandas med vatten.

Vill helst ge blött pga foderstrupsförstoppningen han fick ..
Jag håller med om att muscle up faller sönder, sväller inte 😊
 
@service Jag blandar Muscle up med lusernpellets och blötlägger, upplever som de andra att det mest faller sönder. Till skillnad från sin mor är inte B särskilt pipplig med konsistens så det kan vara soppa eller knappt något vatten kvar efter svällning, det verkar kvitta för honom. Funkar det att blanda med betfor och sen hälla av vatten när det svällt tror du?
 
Maggan är inte riktigt nöjd med det här med att lasttränas .. Man kan ju slåss med frambenen om man vill :meh: Ändå det ända hennes husse bett henne om är att hon ska stå stilla snällt och titta på transporten sen om hon väljer att göra de precis framför eller 5 meter bort spelar inte så stor roll, just nu handlar de mest om att få henne att slappna av i momentet att bara stå stilla.
Men vi övar varje dag nu 5-10 minuter för det är ungefär vad hennes hjärna orkar med sen tappar hon fokus. Som han säger rätt vad det är kommer hon på att det inte är så farligt. Om de tar en vecka eller två längre en planerat då får det vara så.

Idag har hon iaf blivit färdig vaccinerad med sina tre sprutor och är där med startberättigad när hon fyller 2 år. Hon skötte sig jätte bra även om hon blev lite upprörd precis när veterinären satte kanylen. Hon kommentera också att hon är väldigt hög i bak delen 🙈 Jo det växer så i det släkten med rumpan först. Alla har varit precis likadana ...Det brukar räta ut sig till slut så förhoppningsvis samma med den här Donnan. Men förövrigt är hon klok ändå hon tar de mest med ro förutom den där stora vita lådan husse säger att man måste åka i när man blir stor :angel: Tur hon är söt 😆😍

Har ni inte någon snäll vuxen häst som kan åka med henne när hon ska iväg på utbildning? Jag brukar aldrig "lastträna" såpass unga hästar, jag lastar på antigen mamma eller en kompis, stoppar in den lille och så åker vi. Ser till att ha tillräckligt med medhjälpare bara i fall de inte vill gå in. Mina uppfödningar har iaf hittils blivit enormt lättlastade med denna "metod".
 
Skrutten har ätit blött mat hela livet så han är inte särskilt petig med konsistensen på maten, så kanske är han inte det bästa måttet för hur något funkar att blöta 😅 Jag upplever att Muscle up mer faller sönder än sväller. Hon som har hans lösdrift lägger betfor i botten på hinken med Muscle Up över och blöter bara så det skymtar vatten på toppen, då blir betforn ordentligt blötlagd och pelletsarna mest bara sönderdelas. Blev ditt som en soppa eller vad var det som inte gillades tror du? Några av våra gillar inte när det är för vattnigt och kan rent av rata maten de annars äter glatt då.


Nej pelletsarna sväller/delas inte alla utan är samma form.
Så blir vatten och pellets 🙄
Kanske ska prova muscle up istället då
 
Har ni inte någon snäll vuxen häst som kan åka med henne när hon ska iväg på utbildning? Jag brukar aldrig "lastträna" såpass unga hästar, jag lastar på antigen mamma eller en kompis, stoppar in den lille och så åker vi. Ser till att ha tillräckligt med medhjälpare bara i fall de inte vill gå in. Mina uppfödningar har iaf hittils blivit enormt lättlastade med denna "metod".
Nej vill ju inte att varken Mamma mu åker av gården ( högdräktig, plus att Mamsen är för fet nu för att gå in utan lång bom 😅 ) eller vallacken ifall att han drar med sig något hem då plus att han är inte så trevlig att ha i transporten med andra hästar 😏 Han åker inte ens till banan och tränar just nu pga av smittorisken. I nya transporten har vi inget hingstgaller det hade vi på den gamla. Hade kunnat fungera om vi haft haft kvar den andra vallacken som var snäll men han har ju flyttat.

Våra har alltid åkt själva som 1 åringar 🙈 Det ingår liksom i deras vardag att kunna åka transport från tidig ålder pga av att det ska åka tex till banan och träna när inte underlaget tillåter hemma. Men vi tar de här lite steg för steg, sen om det inte alls går kommer hon få åka lastbil ned då det kan hämta henne på plats hemma. Men frågan är om hon inte tycker de är värre att bli instoppad i en gigantisk lastbil själv.
 
DSC_0373.JPG

Jodå hon har växt en del under det här tio snart 11 månaderna. Tycker nyss hon var en liten plutt utan pannlugg och en punkarman som stog rätt upp, nu är hon en stor flicka med både pannlugg & man. Kommer bli tomt hemma, och hon kanske aldrig kommer hem igen så just nu försöker man ta vara på varje liten stund man har. Morgon pussar kör hon fortfarande med, började hon med när hon var liten och nu får man inte klä på henne grimma på morgonen utan att få en puss :love:
 
Maggan är snorig efter vaccination så nu får vi skjuta på allt igen 😑 Tänkte gud vad bra nu kan hon åka till helgen, varit borta ett par dagar från stallet och möts av en snörvlande yngling 😒 Men men ingen feber och egentligen inte så farligt är lite vitt gojs som kommer ut men ändå. Hon som knappt vart sjuk en dag i sitt liv förutom sitt ben 🤪 Tror inte hon vill flytta hemifrån ..
 
Unghingstars beteende.. Hur tycker ni dynamiken mellan dom brukar vara? Kanske svårt att säga, beror mest på hur dom är som individer? Jag tyckte att B och hans jämnåriga hade stort utbyte av varandra i somras när de gick med sina mammor men nu vet jag inte.. Jag ser dom ju inte hela dagarna men har inte sett dom leka alls, den andra jagar mest bort B (som ibland springer och gömmer sig bakom gammelfarbrorn).

Mvh hönsmamma
 
Unghingstars beteende.. Hur tycker ni dynamiken mellan dom brukar vara? Kanske svårt att säga, beror mest på hur dom är som individer? Jag tyckte att B och hans jämnåriga hade stort utbyte av varandra i somras när de gick med sina mammor men nu vet jag inte.. Jag ser dom ju inte hela dagarna men har inte sett dom leka alls, den andra jagar mest bort B (som ibland springer och gömmer sig bakom gammelfarbrorn).

Mvh hönsmamma

Man ser inte våra leka heller, men tar vi in dom i ridhuset eller går in och busar igång dom lite kan dom sätta fart..

Icarus har ju varit hack kycklingen men tycker han börjar tuffa till sig sakta men säkert.
Kanske hingstigheten som börjar märkas av?
 
Här släpper det också mammut päls för fullt 😂 Borsta Maggan idag på kvällen. Och vi passa på att lura i henne avmaskning med. Gick bra stoppa in en morotsbit och direkt efter avmaskning. Slurk så var de nedtuggat och svalt.

Hon har äntligen slutar rinna i snoken så nu är hon fit for fight att åka senast nästa helg.
 
Unghingstars beteende.. Hur tycker ni dynamiken mellan dom brukar vara? Kanske svårt att säga, beror mest på hur dom är som individer? Jag tyckte att B och hans jämnåriga hade stort utbyte av varandra i somras när de gick med sina mammor men nu vet jag inte.. Jag ser dom ju inte hela dagarna men har inte sett dom leka alls, den andra jagar mest bort B (som ibland springer och gömmer sig bakom gammelfarbrorn).

Mvh hönsmamma

Så ska det inte vara. Unghingstar brukar inte alls vara aggresiva sinsemellan, utan de brukar vara snälla och sociala och leka och vila tillsammans. Jag gissar att den andra har magsår, då kan de bli sådär. Har de fri tillgång till grovfoder inne och ute? Fanns det något vindskydd där de kan sova/vila under dagen?
 
Man ser inte våra leka heller, men tar vi in dom i ridhuset eller går in och busar igång dom lite kan dom sätta fart..

Icarus har ju varit hack kycklingen men tycker han börjar tuffa till sig sakta men säkert.
Kanske hingstigheten som börjar märkas av?
Den andra är nästan 2 mån äldre så kanske är han mer hingstig.. Idag såg jag att B sparkade när han blev jagad/biten men hans första alternativ verkar alltid vara att springa undan om han kan. Han är inte alls särskilt tuff lillen..
 
Så ska det inte vara. Unghingstar brukar inte alls vara aggresiva sinsemellan, utan de brukar vara snälla och sociala och leka och vila tillsammans. Jag gissar att den andra har magsår, då kan de bli sådär. Har de fri tillgång till grovfoder inne och ute? Fanns det något vindskydd där de kan sova/vila under dagen?
Dom har ligghall men har inte sett dom vila där (men som sagt ser jag dom en väldigt begränsad tid varje dag). Bansai brukar gå in där själv ibland och pyssla, och det var där vi stod och pratade idag när den andra kom infarande och jagade ut honom, två gånger.

Dom står på box på nätterna fortfarande, och B får mer grovfoder än han äter inne men ute har jag varit rädd att de får för lite. Stallägare tycker att de inte äter upp det de får så jag vet inte..
Lite osäker på hur pass mycket den andra får/äter.

Vad skulle du ha gjort?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
5
· Visningar
961
Senast: Hedwig
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 936
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp