Status
Stängd för vidare inlägg.
@service Jag har aldrig gett potatisprotein men funderat på det flera gånger! Verkar vara ett bra alternativ.

Hoppas det blir bättre med hovarna när underlaget blir bättre. Gräset kan säkert hjälpa till att göra dom starkare också! (Jag som tror att hela världens problem kommer bli bra så länge de små får ordentligt bete.. 😂)

Ja, tänker att mängden att justera med om han behöver mer inte blir så stor 🤔 hoppas han äter det bara.. Med med havre slinker det nog ner 😆


Ja, haha ska bli så härligt med sommar och sol.
Det löser som flera problem
Längtar, dom har så mysigt bete med sjö och naturliga vattenkällor.. ( hoppas han inte simmar iväg 🤔😮)
 
Ja, tänker att mängden att justera med om han behöver mer inte blir så stor 🤔 hoppas han äter det bara.. Med med havre slinker det nog ner 😆


Ja, haha ska bli så härligt med sommar och sol.
Det löser som flera problem
Längtar, dom har så mysigt bete med sjö och naturliga vattenkällor.. ( hoppas han inte simmar iväg 🤔😮)
Jag har bete med en jättefin bäck som rinner igenom hagen. Men tro inte att mina dricker i den eller går över...🙄 Heeelt livsfarligt!!😱😱 Jag har försökt leda över..näää mamma vi kommer döööö!
Så det är ”två” hagar. Fick göra en till grind på andra sidan så jag kunde släppa där också o köra ut vatten till mupparna eftersom de höll på att dö av törst..🙈😂😂🤷🏼‍♀️
 
Ja, tänker att mängden att justera med om han behöver mer inte blir så stor 🤔 hoppas han äter det bara.. Med med havre slinker det nog ner 😆


Ja, haha ska bli så härligt med sommar och sol.
Det löser som flera problem
Längtar, dom har så mysigt bete med sjö och naturliga vattenkällor.. ( hoppas han inte simmar iväg 🤔😮)
Jag brukar blanda potatisprotein i lite lucernpellets. Det är väldigt flygigt så bra att blanda i blöt mat 😊
 
Sedan sist jag skrev om valet mellan lösdrifter så höll det på att gå åt skogen här... (Tack för input, till er som svarade :bow:)
Jag tog ut mammahäst ur hagen i 5-10 min och promenerade lite längs vägen, synligt från hagen nästan hela tiden och jag tyckte det gick bra (Luna är 9 månader och inte avvand än, men självständig i hagen), sen kom vi utom synhåll kanske 1-2 min och under den tiden så hände något. När jag såg henne igen så stod hon på 3 ben och med huvudet i en konstig ställning. Jag trodde hon hade brutit benet! Vi skyndade oss tillbaks in i hagen, men hon tittade knappt på oss, stod bara och grejade med käken och tungan, huvudet på sned och höger framben lyft. Jag ringde min veterinär från hagen och hon kom på studs trots att hon inte ens jobbade :heart Jag fick in dem i stallet och undertiden vi gick in så stödde hon mer och mer på benet och höll huvudet mer normalt igen, väl inne så gick hon ganska normalt på stallgången men snubblade i boxen på ströet. Vi kunde inte hitta något på henne förutom en svullnad och värme vid förstärkningsbandet höger fram. Ingen hälta, kunde vända åt båda håll, men fick problem på mjukt underlag att få med sig frambenen, speciellt när hon skulle försöka röra sig snabbt/blev rädd för något, då satte hon i tårna först så hon kotade över på båda fram och nästan trillade. Så det blev boxvila (eller ligghallsvila, stängde in dem där) några dagar med metacam och kyla på benet. Och efter några dagar så började hon kunna kontrollera sina framben igen och de fick gå ut i sjukhage. Efter ytterligare dagar där så höll hon på att gå i atomer och röjde runt på tok för mycket, så vi höll tummarna och släppte ut dem i vanliga hagen till sina kompisar igen och det har peppar peppar gått bra än så länge!
Hon måste ha gått omkull och slagit sig rejält!
Nu hoppas jag bara att hon inte fått några neurologiska men av detta, men jag har tagit beslutet att låta mina två gå själva på bete i sommar och därmed även skjuta upp igångsättning av mammahäst. Men vill inte riskera ihopsläpp med nya hästar riktigt än, utan ge henne tid att läka ordentligt, om inte annat så blödningen vid senan iallafall. Jag har fått tag på ett superfint bete med ligghall där de ska få gå och bara ha det bra, sen blir det stallet med både boxar och lösdrift till hösten, så får vi ordna avvänjningen där och jag kan ha stenkoll på henne varje dag.

Luna april.jpg
 
Sedan sist jag skrev om valet mellan lösdrifter så höll det på att gå åt skogen här... (Tack för input, till er som svarade :bow:)
Jag tog ut mammahäst ur hagen i 5-10 min och promenerade lite längs vägen, synligt från hagen nästan hela tiden och jag tyckte det gick bra (Luna är 9 månader och inte avvand än, men självständig i hagen), sen kom vi utom synhåll kanske 1-2 min och under den tiden så hände något. När jag såg henne igen så stod hon på 3 ben och med huvudet i en konstig ställning. Jag trodde hon hade brutit benet! Vi skyndade oss tillbaks in i hagen, men hon tittade knappt på oss, stod bara och grejade med käken och tungan, huvudet på sned och höger framben lyft. Jag ringde min veterinär från hagen och hon kom på studs trots att hon inte ens jobbade :heart Jag fick in dem i stallet och undertiden vi gick in så stödde hon mer och mer på benet och höll huvudet mer normalt igen, väl inne så gick hon ganska normalt på stallgången men snubblade i boxen på ströet. Vi kunde inte hitta något på henne förutom en svullnad och värme vid förstärkningsbandet höger fram. Ingen hälta, kunde vända åt båda håll, men fick problem på mjukt underlag att få med sig frambenen, speciellt när hon skulle försöka röra sig snabbt/blev rädd för något, då satte hon i tårna först så hon kotade över på båda fram och nästan trillade. Så det blev boxvila (eller ligghallsvila, stängde in dem där) några dagar med metacam och kyla på benet. Och efter några dagar så började hon kunna kontrollera sina framben igen och de fick gå ut i sjukhage. Efter ytterligare dagar där så höll hon på att gå i atomer och röjde runt på tok för mycket, så vi höll tummarna och släppte ut dem i vanliga hagen till sina kompisar igen och det har peppar peppar gått bra än så länge!
Hon måste ha gått omkull och slagit sig rejält!
Nu hoppas jag bara att hon inte fått några neurologiska men av detta, men jag har tagit beslutet att låta mina två gå själva på bete i sommar och därmed även skjuta upp igångsättning av mammahäst. Men vill inte riskera ihopsläpp med nya hästar riktigt än, utan ge henne tid att läka ordentligt, om inte annat så blödningen vid senan iallafall. Jag har fått tag på ett superfint bete med ligghall där de ska få gå och bara ha det bra, sen blir det stallet med både boxar och lösdrift till hösten, så får vi ordna avvänjningen där och jag kan ha stenkoll på henne varje dag.

Visa bifogad fil 89048

Oj 😟 vad skumt, vilka grejer dom kan lyckas med alltså 🤷‍♀️
Hoppas att hon inte får några men av det och att blödningen läker fort .
 
Kajan har provat lite utrustning samt gått på en kort (typ 10 min) promenad bort från flocken och käkat massa gräs nu i påskhelgen. Han är helt obrydd om att ha grejer på ryggen eller spänna under magen, och han är väldigt matorienterad så så länge man har godis i fickan hänger han gärna med typ vart som helst. Däremot ser han allt som oftast tomtar och tigrar i buskarna, och om vinden ligger på lite far han gärna i luften 😜 Gick kanonbra att promenera bort från flocken, på hemvägen blev han däremot lite stursk, typ ”kolla på mig nu grabbar nu är det jag som går här på utsidan!” samtidigt som han studsade fram som en gummiboll 🙈 Ska försöka hitta något lugnt och tryggt promenadsällskap åt oss lite längre fram tänkte jag.
 

Bifogade filer

  • 86B82482-4E1A-4C6F-869C-DFC110FA02D3.jpeg
    86B82482-4E1A-4C6F-869C-DFC110FA02D3.jpeg
    251 KB · Visningar: 36
Har glömt vem som frågade, och nästan glömt svara, angående detta med storlek... Men Arielle var 146 cm nu senast jag kollade, knappt 11 månader gammal.

Visst borde hon bli minst lika stor som sin mamma (1,65) då, tror ni inte? Jag minns att storebror var precis över ponnymåttet efter betet på hösten som åring..

Hon har varit rejält svullen i bakbenen de sista dagerna, undrar om det kan vara pga växt? Men är mest kring kotorna och lite uppåt, ser inte ut som jag är van vid att det gör på växande unghästar... Kanske för mkt protein i fodret? Har relativt nyligen börjat med soya för at få upp kvoten.. (Jodå, ska givetvis få ut veterinär som kan kolla på det.)
 
Har glömt vem som frågade, och nästan glömt svara, angående detta med storlek... Men Arielle var 146 cm nu senast jag kollade, knappt 11 månader gammal.

Visst borde hon bli minst lika stor som sin mamma (1,65) då, tror ni inte? Jag minns att storebror var precis över ponnymåttet efter betet på hösten som åring..

Hon har varit rejält svullen i bakbenen de sista dagerna, undrar om det kan vara pga växt? Men är mest kring kotorna och lite uppåt, ser inte ut som jag är van vid att det gör på växande unghästar... Kanske för mkt protein i fodret? Har relativt nyligen börjat med soya för at få upp kvoten.. (Jodå, ska givetvis få ut veterinär som kan kolla på det.)
Min 7-åring var typ 143 när han var 1 år, han är 169 cm nu. 😊
 
Har glömt vem som frågade, och nästan glömt svara, angående detta med storlek... Men Arielle var 146 cm nu senast jag kollade, knappt 11 månader gammal.

Visst borde hon bli minst lika stor som sin mamma (1,65) då, tror ni inte? Jag minns att storebror var precis över ponnymåttet efter betet på hösten som åring..

Hon har varit rejält svullen i bakbenen de sista dagerna, undrar om det kan vara pga växt? Men är mest kring kotorna och lite uppåt, ser inte ut som jag är van vid att det gör på växande unghästar... Kanske för mkt protein i fodret? Har relativt nyligen börjat med soya för at få upp kvoten.. (Jodå, ska givetvis få ut veterinär som kan kolla på det.)

Kanske kan vara en kombo?
Har ni nå gräs än kanske som pillas i också?
 
Nya hästen lillen var väldigt blyg och reserverad i början men det börjar släppa.
Dock lite ovan vid en del saker men dom andra hästarna är så coola med allt så han blir mer och mer modig för varje dag.
Lite mindre än icarus men inte mätt än, tänkte mäta på deras 1 års dag sen.




Screenshot_20220422-135456_Gallery.jpg
 
Idag flyttade sommargästerna in i hagen bredvid 🐑 Det var spännande!
Bansai och kompis går nu själva (med vuxen i hagen bredvid) och det verkar gå väldigt bra. Men dom sover inne fortfarande.

Mina senaste mätningar har nog inte varit så tillförlitliga.. Idag mätte jag ordentligt, 149 cm och blir 11 månader imorgon.

Ev var han några cm högre pga dagens fårupplevelse 😁

8E75DB83-D043-40AB-A36F-FEC4405E7DF6.jpeg
 
Hur gör ni med nafsiga/bitiga åringar om ni har sånna?
Ignorerar? Säger till?
Min är nog eg inte särskilt nafsig, men kan bli lite om vi har ”tränat” nåt nytt och han fått godis som belöning. Det brukar räcka med att ignorera honom. Däremot kompisen som har bitits sen han var typ 1 dygn gammal och som är väldigt på kan man nog behöva säga till lite skarpare.
 
Först - drar ner hantering till et minimum, så de inte får anledning att bita. Ser till så de har lekkompisar de kan bita på (hingstar leker ju på det sättet och behöver få göra det).

Sedan ignorera, evt om det blir mycket så börjar jag korrigera.

Hade gjort exakt samma. Lätt hänt är väl att man ska ”uppfostra” och korrigerar dem. Men en så pass ung häst hade jag gjort precis så som du skriver. Backat med hanteringen. Låtit den va och viktigt med jämnåriga kompisar.
 
Han har lek kompisar så han får då utlopp för sin bitning

Situationer när han bitit har inte varit för att han tigger godis eller nå sånt utan han älskar när man kliar han på halsen, gjort sen nyfödd och nu fick han för sig att han skulle bitas när man slutade klia 🙄

Upplever han som en stabil individ men känslig så sa åt honom lite ordentligare 2 gånger och sen har han inte bitit iaf 🤷‍♀️
Inte kliat så mycket och inte gett han chansen att bita så hoppas det ger med sig. Sen så är han ju hingst och 1 är också såklart 😊
 
Han har lek kompisar så han får då utlopp för sin bitning

Situationer när han bitit har inte varit för att han tigger godis eller nå sånt utan han älskar när man kliar han på halsen, gjort sen nyfödd och nu fick han för sig att han skulle bitas när man slutade klia 🙄

Upplever han som en stabil individ men känslig så sa åt honom lite ordentligare 2 gånger och sen har han inte bitit iaf 🤷‍♀️
Inte kliat så mycket och inte gett han chansen att bita så hoppas det ger med sig. Sen så är han ju hingst och 1 är också såklart 😊

Biter han på riktigt? Alltså blåmärken och blodvite? Jag tjuter då till, och tar sedan avstånd till att umgås om de bits för hårt. Då får de roa sig någon meter till bort från mig helt enkelt. Är de inte hårda/tuffa brukar man kunna mota bort dem lite bara men är de stöddiga hingstar kan det vara bäst att avlägsna sig.
Att "korrigera" att de nafsar på annat sätt än att försöka att inte sätta sig i en situation där de är på och nafsar upplever inte jag blir så positivt, och jag vill ju att vi ska ha det bra ihop. Många som bara är nypiga kan man avleda genom att erbjuda något annat att tugga på, och går de över gränsen skapar jag lite avstånd mellan oss så det blir en markering som inte innebär handgemäng. Sen står jag ut med lite också, så länge det inte gör ont eller blir obehagligt. Ständig balansgång 🤷‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
406
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 838
Senast: Lingon
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Det lilla hingstfölet i Skåne föddes på nyårsnatten och är antagligen årets första föl. Här berättar hästägaren mer om den oplanerade...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp