Status
Stängd för vidare inlägg.
De har alltså gått ihop förut i flera år och båda är dina?
Då hade jag gjort som du själv föreslog - lukta lite inne och sen ut med dem.
Hästar minns varandra och sina roller sinsemellan alldeles utmärkt.
Ja, de har gått ihop sen 2015 o nu då varit borta från varandra 6 månader.
 
Alltså hur gör ni när ni har vant av fölen och mammorna ska åka iväg/byta hage eller liknande? Mammahäst kommer ju hem efter 6 månaders vistelse på lösdrift. Lösdriftsägaren sa ju ganska snabbt att mammahäst inte trivs på lösdriften så jag inbillar mig att mammahäst kommer tycka det är skönt med box ;) Men 6 månaders bortavaro innebär ju också direkt nytt hö nu, kan inte fasa in. Hästen hon gick med innan hon fick föl ska hon gå med igen.
Folk i stallet säger att de skulle inte släppa ihop mammahäst och min andra häst direkt utan att de ska stå i stallet i ett dygn innan (de kommer inte stå bredvid varandra).
Relationen mammahäst och fånghästen var innan att mammahäst bestämmer, allt. Nu har fånghästen haft en ponny att köra med men det är slut med det nu.

Min tanke är att när mammahäst kommer så ställer jag henne i stallet, i min kompis box (bredvid fånghästen). De får lukta på varann en stund, äta lite hö inne och sen släpper jag ihop de direkt. Jag är lite orolig att gå från lösdrift till inne i ett dygn men ny mat... Hade ni släppt ihop mer eller mindre direkt?
O så lägger jag lite extra hö ute.

Det kommer ju ändå bli spring oavsett i hagen när de kommer ut. Jag är mest orolig för fånghästens skor...att de ska ryka av..
Jg brukar tycka att det är bra att flytta till kvällen så att de har natten på sig innan de ska släppas ihop.

Kan du inte ta med mat från lösdriften och fasa över till det nya? Alltså köpa ett antal kg?
 
Jg brukar tycka att det är bra att flytta till kvällen så att de har natten på sig innan de ska släppas ihop.

Kan du inte ta med mat från lösdriften och fasa över till det nya? Alltså köpa ett antal kg?
Hon har redan kommit nu.
De står inte bredvid varandra på natten då boxarna är på varsin sida stallgången.
 
Hon har redan kommit nu.
De står inte bredvid varandra på natten då boxarna är på varsin sida stallgången.
Jasmin kände igen alla sina kamrater i gamla stallet.
Hon togs ju direkt från sin fölunge och åt dåligt i några dagar. Det hon åt mest av var ridskolans törrhö så hon fick det direkt för hon ratade sitt eget hö jag tagit med. Hellre att hon åt. Inga bekymmer. 👍🏻
 
Ok nu har vi lämnat av Doris och även om det är en del pass så tror jag inte det blir så saftigt, det är just nu bara två hästar där, jag bor 2 km bort så ut och insläpp och lunch går ju snabbt, sen blir det lösdrift för Doris så snart det kommer lite fler hästar så det känns bra, det är bra människor där
 
Leia väntar på sin soja…

F189F80C-C4DC-4A6D-9B4B-63BD8C9790C3.jpeg
 
Mammahäst hemma! Hon är extremt brunstig. Ställde henne i box, tog in min andra. De skrek då o då. Efter 1 timme gick jag ut med de i hage…
Happ.
Men det mest otroliga är att fångisen får gå nära! O äta från samma hög! Iallafall idag…
 

Bifogade filer

  • 0131BE22-3746-49EB-906A-7C0D454DAAD6.jpeg
    0131BE22-3746-49EB-906A-7C0D454DAAD6.jpeg
    68,8 KB · Visningar: 70
Jag ska åka och besöka mina hästar nu i påsken, ser så fram emot att få träffa dom igen. :love: Enligt uppgift har mammahäst äntligen satt hoven ner och bestämt att M inte får dia längre, så det känns skönt att de skött det själv.

Vi ska även försöka dela upp deras hage nu så småhingstarna får gå själv, innan årets föl kommer. Hoppas verkligen snön försvinner snabbt där borta, här hemma är det vår nu i alla fall.
 
Idag låg Berra å sov vid vindskyddet , jag var framme och kliade lite och jises vad han fäller min lilla pälsboll..
Sen gick jag in och satte mig i Halmen och då kom han in och kollade in mig men tyckte nog jag var lite märklig som satt där:)!
Får nog snart dela dom då han går med sto samt en vallack. Får väl ha henne själv fram till vi släpper med hingstkompisar. Inte märkt något intresse än men hon är också svår att se när/om hon brunstar ( dotterns häst, jag kan inte minnas att jag sett henne visa alls )
 

Bifogade filer

  • 988A15A0-4D61-4144-ADD9-05E3E3351E3E.jpeg
    988A15A0-4D61-4144-ADD9-05E3E3351E3E.jpeg
    411,4 KB · Visningar: 21
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
647
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
200
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 226
Senast: Jaasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp