Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur länge kan man ha hingstföl med ston? Skulle jag våga ha mitt andra sto med Calle o hans mamma?

Det beror lite på om du själv känner att det är värd risken, skulle jag säga. Vi har haft hingst på över året i blandflock (lite oplanerat och valet stod mellan bete med flocken och ensam i en grusruta), men den var mkt liten och tunn och outvecklad, och stonas ägare tyckte inte det var någon kris om han skulle lyckas betäcka dom.

Jag kommer troligen chansa och ha M tillsammans med mina ston ut januari, med mindre han skulle börja visa interesse av att klättra på dom så klart. Då är han 8 månader, så om han ska vara kvar längre måste kulorna bort.

Hans mamma är ju dräktig på ny så henne är det ingen fara med, och om han lyckas få det andra avelsstoet dräktig så blir jag impad av honom - jag har spenderat nära på 100 K i år på att försöka få till det... :p Så är endast åringsstoet jag oroar mig litegrann för, men kan evt sära på flocken om/när hon brunstar.

Du kan ju evt kastrera honom nu om det skulle göra logistiken enklare?
 
Här är det inte så muntert. Precis fått analysen och vårt ”hö” på 71 ts innehåller 4 g smb. rp. :( Kommer ruinera mig i vinter, jag som tyckte att hösilaget vi fick i fjol (och som vi ska fodra med när det blir kallt igen) var proteinfattigt.

Vill mest bara gräva ned mig och gå i ide. Allt är verkligen skit i mitt liv nu, det enda som fattas är att nån av hästarna måste avlivas. :(
 
Här är det inte så muntert. Precis fått analysen och vårt ”hö” på 71 ts innehåller 4 g smb. rp. :( Kommer ruinera mig i vinter, jag som tyckte att hösilaget vi fick i fjol (och som vi ska fodra med när det blir kallt igen) var proteinfattigt.

Vill mest bara gräva ned mig och gå i ide. Allt är verkligen skit i mitt liv nu, det enda som fattas är att nån av hästarna måste avlivas. :(
Oj, har du kommit fram till någon plan på hur du skall få ihop proteinet? Vilken tråkig "överraskning" att få :(
 
Här är det inte så muntert. Precis fått analysen och vårt ”hö” på 71 ts innehåller 4 g smb. rp. :( Kommer ruinera mig i vinter, jag som tyckte att hösilaget vi fick i fjol (och som vi ska fodra med när det blir kallt igen) var proteinfattigt.

Vill mest bara gräva ned mig och gå i ide. Allt är verkligen skit i mitt liv nu, det enda som fattas är att nån av hästarna måste avlivas. :(
Oj! Det går inte att få tag på annat hö eller hösilage?
 
Jag var kanske lite otydlig. Då grovfoder ingår så finns det ingenstans att ha annat grovfoder.
Stallägaren borde ju dumpa det här fodret och köpa in annat eller iaf för att ge er plats att köpa annat. Det där är ju inte tjänligt som hästfoder alls. Jag hade vägrat betala stallhyra om min stallägare erbjudit så dåligt foder och inte ens sett till att jag fått plats att förvara egetköpt.
 
Jag var kanske lite otydlig. Då grovfoder ingår så finns det ingenstans att ha annat grovfoder.

Jag vet många som står på större stallar som köper in eget småbalshö och uppbevarar det i transporten. Vet inte om det skulle funka för dig, men tänkte föreslå det iaf.

Annars få med de andra hästägarna och pusha på att lusern/proteintillskott måste ingå i hyran med, när höet är så dåligt...
 
Här är det inte så muntert. Precis fått analysen och vårt ”hö” på 71 ts innehåller 4 g smb. rp. :( Kommer ruinera mig i vinter, jag som tyckte att hösilaget vi fick i fjol (och som vi ska fodra med när det blir kallt igen) var proteinfattigt.

Vill mest bara gräva ned mig och gå i ide. Allt är verkligen skit i mitt liv nu, det enda som fattas är att nån av hästarna måste avlivas. :(
Men det låter ju som halm, inte hö?

Hur sjutton får man ens till hö med så låg proteinhalt? Är gräset grönt när det skördas, så blir det årminstone 15-20 smb.

Är det något läs/skrivfel?

Är proven tagna på ett korrekt sätt (taget vid pressning på fält, eller många prov ur flera balar), eller är det ett prov ur en bal?

Är det skördat förvuxet gräs som var gult och torkat när det skördades, alltså i praktiken gräshalm?
Om det ändå har en TS på 71 %, så skulle jag dessutom vara väldigt orolig för den hygeiniska kvalitén. Förvuxet gulnat gräs som är fuktigt låter som stor risk för mögeltillväxt.

Stallägaren borde reklamera hösilaget, det duger ju endast som strö.
 
Stallägaren borde ju dumpa det här fodret och köpa in annat eller iaf för att ge er plats att köpa annat. Det där är ju inte tjänligt som hästfoder alls. Jag hade vägrat betala stallhyra om min stallägare erbjudit så dåligt foder och inte ens sett till att jag fått plats att förvara egetköpt.

Haha, vägra betala stallhyra… Ja, då hade jag åkt ut direkt.
 
Jag vet många som står på större stallar som köper in eget småbalshö och uppbevarar det i transporten. Vet inte om det skulle funka för dig, men tänkte föreslå det iaf.

Annars få med de andra hästägarna och pusha på att lusern/proteintillskott måste ingå i hyran med, när höet är så dåligt...

Jag håller på och ser om jag kan förvara hos en kompis. Tyvärr behöver jag min transport en del framöver, annars hade det varit en lösning.

De andra hästägarna lär inte bry sig. De har inte digivande sto och växande åring.
 
Men det låter ju som halm, inte hö?

Hur sjutton får man ens till hö med så låg proteinhalt? Är gräset grönt när det skördas, så blir det årminstone 15-20 smb.

Är det något läs/skrivfel?

Är proven tagna på ett korrekt sätt (taget vid pressning på fält, eller många prov ur flera balar), eller är det ett prov ur en bal?

Är det skördat förvuxet gräs som var gult och torkat när det skördades, alltså i praktiken gräshalm?
Om det ändå har en TS på 71 %, så skulle jag dessutom vara väldigt orolig för den hygeiniska kvalitén. Förvuxet gulnat gräs som är fuktigt låter som stor risk för mögeltillväxt.

Stallägaren borde reklamera hösilaget, det duger ju endast som strö.

Nä, det står <4 på analysen. Däremot lär det bara vara från en bal, men ifjol när jag tog eget prov från fyra olika balar stämde analysen nästan exakt med den vi fått innan.

Ja, vi har en del problem med mögel, så det är jag tyvärr redan van vid. Vi kasserar det mögliga.

Det är stallägarens eget hö, så det kommer vara det vi erbjuds. Tills det blir kallt, då får vi fjolårshösilaget som iaf har kvot på 3,5.
 
Jag håller på och ser om jag kan förvara hos en kompis. Tyvärr behöver jag min transport en del framöver, annars hade det varit en lösning.

De andra hästägarna lär inte bry sig. De har inte digivande sto och växande åring.

Tråkigt om de andra inte bryr sig, ett så dåligt silage kommer ju alla hästar må dåligt av eftersom det blir flera hundra grams underskott. Tänker stallägaren också ge sina hästar detta? Det är verkligen inte kul att vara uppstallad ibland.
 
Har räknat lite mer nu och känner mig lugnare. Det blev billigare att köpa lusern och fortsätta ge de kraftfoder jag ger än att köpa annat grovfoder. Så nu gäller det bara att granngården får hem lite mer lusern…

Men det är så svårt att veta hur mycket Leia äter, tills vidare räknar jag på mammans behov enbart.
 
Idag körde vi en halvtimme och Leia var superduktig. :love: Försökte hinna innan det blev mörkt, så lersaneringen fick vänta till efteråt. ;)

BFE23907-86E9-4359-95EC-EC7657285A7E.jpeg
 
Idag blir Nopreza 5 månader och hon har växt några cm till, 133 cm idag. 😃
Tänk vad tiden går fort och vad de utvecklas.
Hon är fortfarande väldigt enkel i all hantering, men har blivit lite "plockig" med munnen. Allt ska undersökas och tuggas på.
När man ska leda henne med grimskaftet ska det helst in i munnen.
Förhoppningsvis slutar hon när hon blir äldre, jag bara tar bort det och gör inte så mycket åt det i detta läget. Blir det värre får man väll göra något åt det.😉
20221101_105258.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
829
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 336
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
838
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp