Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varit på besök. Stoet såg jag inget på eftersom hon var gipsad på båda hovarna.
Fölet såg jag att han inte ville riktigt sätta ner hoven. Bockhov. Det har då gått 2 veckor från mitt senaste besök.
Min hovslagare/veterinär har fått se film och foto. Hon säger början till bockhov, ta bort ev kraftfoder, skor, boxvila. Då klarar vi nog det.
Stallets hovis säger ”på gränsen till försent men vi kan prova med skor först”.
Så ja… Min hovslagare är bortrest nu så jag har sagt att de får sko honom så får jag fortsätta med att leta efter stallplats närmare hemmet.
Så det var bockhov i alla fall och inte ballerina.
Detta borde ju stallägaren ha sett komma så ni kunde börjat med tår och stretcha fölis när de första signalerna på bockhov kom. 🤔
Fick han tetracyklin också eller bara skor?
Stretchas han nu?
 
Så det var bockhov i alla fall och inte ballerina.
Detta borde ju stallägaren ha sett komma så ni kunde börjat med tår och stretcha fölis när de första signalerna på bockhov kom. 🤔
Fick han tetracyklin också eller bara skor?
Stretchas han nu?
Bara skor då veterinär inte varit ute. Min veterinär och hovis kommer hem imorgon så ska ringa henne då.
 
Snart har Berra fällt av sitt brungrå . Bits ( nyps ) gör han om han får chansen ;) !
 

Bifogade filer

  • EFEB9BF9-7ACD-430C-BFA0-8923AFA2EAD2.jpeg
    EFEB9BF9-7ACD-430C-BFA0-8923AFA2EAD2.jpeg
    279 KB · Visningar: 104
DSC_0213.JPG

Fyra långa spiror och ett franskt bul huvud 🫣 Vad ska det bli av den här när hon blir stor? Bara snart 5 månader men redan större en syrran var i samma ålder. Det franska generna lyser igenom rätt rejält dels i huvudet men också kroppsmässigt. Hon är ganska bred överallt.
 
En glad Marvin som efter senaste återbesöket nu är ute i lösdrifts-hagen, såret läkt jättefint, bara en liten skorpa kvar. Bandaget (som blivit bytt hemma) åker av imorgon, inget mer återbesök 🙌🍀🥰

Så han är friskförklarad 🙏🥰
Ska bara hålla koll på hur nya huden reagerar 😇

På förr-förra besöket chipades och avritades han, så passet håller på att göras nu 👌

Bild från första dagen ute igen, vilar bak-benet närmast kameran därav lite märklig vinkel 😅

Han vägde 160 kg i slutet av augusti när han opererades och nu drygt 6,5 v.senare på sista återbesöket vägde han 200 kg, så 40 kg upp ⬆️ 🙌 intressant att se hur mycket de går upp i vikt.
 

Bifogade filer

  • 6B26EA57-903D-46E3-A00A-9727DBBD70A0.jpeg
    6B26EA57-903D-46E3-A00A-9727DBBD70A0.jpeg
    433,7 KB · Visningar: 53
Senast ändrad:
Igår red jag för första gången ut på mamman utan att Leia var med. Det var så skönt! Leia stod i box bredvid ponnyn och sov. Hon gnäggar när hon hör oss gå iväg och när hon hör oss komma tillbaka, men däremellan är hon tyst. Vi var borta en halvtimme, men jag funderar på om jag ska våga öka tiden mer. Såklart max en timme, men just att hon ändå är lugn så tänker jag att hon inte märker skillnad på 30 min eller 45 min. Men sen ska jag våga släppa taget också. ;)
 
Idag fyller Leia sex månader. Hon har återigen satt in en växtspurt :crazy: så hon är 124,5 cm idag. Dvs lika hög som hennes mamma var vid tio månaders ålder... Hennes gigantiska halvbror var 117 cm vid samma ålder som Leia är nu. Jag vet inte vart det här tänker ta vägen. :arghh:

Ska fota senare idag, måste bara klippa man och sanera lermonstret. :cautious:
 
Marvin svullnade igår upp i alla benen, spec.runt kotorna och var värst på vä.bak.
Ingen feber,äter och diar som han ska, efter kontakt med kliniken låter det som att han har reagerat mot hö-balen ,som är ny och innehåller tydligen mycket protein.

Håller tummarna för det 🍀🙏

Någon som varit med om liknande?
 
Marvin svullnade igår upp i alla benen, spec.runt kotorna och var värst på vä.bak.
Ingen feber,äter och diar som han ska, efter kontakt med kliniken låter det som att han har reagerat mot hö-balen ,som är ny och innehåller tydligen mycket protein.

Håller tummarna för det 🍀🙏

Någon som varit med om liknande?

Inte på föl, men på vuxna hästar har jag varit med om det.
 
Marvin svullnade igår upp i alla benen, spec.runt kotorna och var värst på vä.bak.
Ingen feber,äter och diar som han ska, efter kontakt med kliniken låter det som att han har reagerat mot hö-balen ,som är ny och innehåller tydligen mycket protein.

Håller tummarna för det 🍀🙏

Någon som varit med om liknande?
Ja på unghästar men inte föl.
 
Igår kom äntligen Noprezas pass, skönt att allt är klart med det!😃
Hon växer och frodas. Mätte henne idag eftersom jag tycker att hon växt lite ojämnt.
131 fram och 138 över rumpan!🙄
Snacka om backe!😂😉
Inte bästa bilden men man ser ju lite hur överbyggd hon är!😉
Hon och islandshästen älskar att leka bergsget!
20221021_110147.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
800
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: jemeni
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
773
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp