Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har också lite kyligt nu. Emeri fortsätter sköta sig och växa som hon ska. Så glad i henne.:love:
Men börjar fundera på hur jag ska göra med henne i framtiden. Här hemma har vi just nu en 4-åring och en äldre donna som hon skulle kunna gå med när det är dags för avvänjning. Men duger det? Är det inte bättre att få gå i större flock med några jämnåriga också?
Nu går hon bara med mamma och det kan hon inte göra livet ut. Är väldigt osäker att skicka iväg henne också (kontrollbehovet är galet och jag vill ju egentligen vara med på alla steg i hennes liv) men är det de bästa så gör jag det ju såklart.

Alternativet jag har är att kolla med min kusin, som har egen avelsverksamhet, och kolla om hon kan tänka sig ta emot henne för i alla fall sommarbete och att hon då får gå med deras jämnåriga, och den flocken de har. Kusinen litar jag fullt ut på och vet att hästhållningen är den bästa som kan erbjudas (jag har dessutom en av hennes hästar). Men, då hamnar hon typ 5 timmar bort... :cry:

Hur hade ni gjort?

och en liten bild på det gulligaste jag har!
Visa bifogad fil 107674
Jag ska ha min med hingstkompis i sommar dock nära men ett stoföl i fungerande flock där man ser att det är lite rörelse också, då hade jag nog haft kvar hemma!
 
Vi har också lite kyligt nu. Emeri fortsätter sköta sig och växa som hon ska. Så glad i henne.:love:
Men börjar fundera på hur jag ska göra med henne i framtiden. Här hemma har vi just nu en 4-åring och en äldre donna som hon skulle kunna gå med när det är dags för avvänjning. Men duger det? Är det inte bättre att få gå i större flock med några jämnåriga också?
Nu går hon bara med mamma och det kan hon inte göra livet ut. Är väldigt osäker att skicka iväg henne också (kontrollbehovet är galet och jag vill ju egentligen vara med på alla steg i hennes liv) men är det de bästa så gör jag det ju såklart.

Alternativet jag har är att kolla med min kusin, som har egen avelsverksamhet, och kolla om hon kan tänka sig ta emot henne för i alla fall sommarbete och att hon då får gå med deras jämnåriga, och den flocken de har. Kusinen litar jag fullt ut på och vet att hästhållningen är den bästa som kan erbjudas (jag har dessutom en av hennes hästar). Men, då hamnar hon typ 5 timmar bort... :cry:

Hur hade ni gjort?

och en liten bild på det gulligaste jag har!
Visa bifogad fil 107674
Jag tycker det är rätt viktigt med jämnårig kompis. En fyraåring har inte riktigt samma lekbehov. Du kan inte ta emot en till i samma ålder som din hemma?
 
Vi har också lite kyligt nu. Emeri fortsätter sköta sig och växa som hon ska. Så glad i henne.:love:
Men börjar fundera på hur jag ska göra med henne i framtiden. Här hemma har vi just nu en 4-åring och en äldre donna som hon skulle kunna gå med när det är dags för avvänjning. Men duger det? Är det inte bättre att få gå i större flock med några jämnåriga också?
Nu går hon bara med mamma och det kan hon inte göra livet ut. Är väldigt osäker att skicka iväg henne också (kontrollbehovet är galet och jag vill ju egentligen vara med på alla steg i hennes liv) men är det de bästa så gör jag det ju såklart.

Alternativet jag har är att kolla med min kusin, som har egen avelsverksamhet, och kolla om hon kan tänka sig ta emot henne för i alla fall sommarbete och att hon då får gå med deras jämnåriga, och den flocken de har. Kusinen litar jag fullt ut på och vet att hästhållningen är den bästa som kan erbjudas (jag har dessutom en av hennes hästar). Men, då hamnar hon typ 5 timmar bort... :cry:

Hur hade ni gjort?

och en liten bild på det gulligaste jag har!
Visa bifogad fil 107674
Jag tycker ofta en blandflock är bra eftersom de äldre bidrar med struktur, trygghet och "regler" för unghästarna, men det bästa är såklart att också ha en jämnårig kamrat. En 4-åring har en helt annan utveckling och är både mycket starkare/orkar mer samtidigt som de oftast är mycket mindre intresserade av föllekar. Lite som att be ett barn på 4 år leka med en 12-13 åring, det blir en annan relation mellan dem. Om du har möjlighet vore det väl kanon om du kunde få hem ett jämnårigt sto/valack utöver den vuxna och fyraåringen?
 
Tack för alla svar!
Jag ska höra med min kusin i alla fall för att se om det över huvudtaget är ett alternativ. Den lilla flocken här hemma med 4-åringen och den äldre är i alla fall en bra konstellation att släppa ihop med till en början tror jag. De är snälla med varandra men den äldre sätter gränser och ser till att den yngre sköter sig. Hon har varit uppfostringstant till många föl tidigare.

Har tyvärr ingen möjlighet att ta emot en i samma ålder då stallet är fullt.
 
Tack för alla svar!
Jag ska höra med min kusin i alla fall för att se om det över huvudtaget är ett alternativ. Den lilla flocken här hemma med 4-åringen och den äldre är i alla fall en bra konstellation att släppa ihop med till en början tror jag. De är snälla med varandra men den äldre sätter gränser och ser till att den yngre sköter sig. Hon har varit uppfostringstant till många föl tidigare.

Har tyvärr ingen möjlighet att ta emot en i samma ålder då stallet är fullt.
Förstår tvekan till att ställa henne långt bort även om det är ett fint ställe, men litar du på kusinen kan man kanske släppa många av stressmomenten med att lämna bort fölet, såsom ångest över att de inte får äta tillräckligt/rätt samt över hovstatus och ev. växtvärk m.m.
 
Vi ska skicka Sillen till nya ägarinnan efter nyår och det är blandade känslor för det är en charmig fölunge jag kommer sakna, samtidigt som det känns så bra att just rätt människa köpte henne. Det var kärlek vid första ögonkastet, de bara sög tag i varandra på ett sätt hon inte gör med alla hon träffar.
Igår kom de in för lite mat och visitering, och när maten var uppäten stod damen och pep högt samt studsade likt Tiger (Nalle Puh) runt i boxen.

Jag ska göra julkort till nya ägarna tänkte jag och själva fotandet gick jättebra, men det största "problemet" är att lilla röda blev lite väl lik en ren i sin luva :rofl:
I98A0094.jpg
 
Idag har Nopreza fått sin andra spruta. Reagerade inte över huvud taget.
Frågade veterinären lite om hull och sånt och hon tyckte hon såg fin ut, trots att det är lite svårt att se med hennes björnpäls!😂
Hon kommer inte frysa i alla fall, sa veterinären. 😉

Fått spänna ut hennes grimma ännu mer. Hon har rätt stort huvud, gick från fölgrimma direkt till ponny och nu är det bara ett par hål kvar på den.🙄
20221127_115924.jpg
 
IMG_20221217_154137.jpg

Det fanns ju mat i lägenhet, mat som inte Mamma mu kommer åt. Hon började äta nästan direkt både kraftfodret och höet, lite hummande åt Mamma och titta konstigt på mellanvägg. Stack in snoken till Mamma genom gallret fick ett tjyvnyp tillbaka 😆 Den Mamman är rätt tydlig med att hon börjar tycka att barnet kan sova själv. Nu återstår det att 1 fundera på om vi helt enkelt ska skicka Ella i april när det andra 1 åringarna börjar komma eller 2 försöka få ut henne på annons,men marknaden verkar ha lite stiltje just nu så bästa vore att boka en plats åt Ella på bete och inkörning nu, och sen försöka sälja henne därifrån sen. Helst av allt vill man ju behålla alla men svårt kan inte fylla stallet med Mamma mu bebisar även om jag vill ♥️
 
Super-Nova blir 6 månader imorgon 😍 firar med en ny grimma i storlek ponny, men den är för stor än 😄
Så har matte snart 30 år bakat hemmagjort hästgodis för första gången idag. Tänker att första och enda gången ska väl vara till den första egna uppfödningens 6 månadersdag❤️ Provsmakade idag och nu tror jag detta barn äter exakt allt jag kommer bjuda henne på, så det var alltså kalasgott! 😍

52B324AB-7AA1-4781-AD44-BFCC3E395CAE.jpeg
 
Helt odramatiskt att ställa dem i varsin box på natten. Ella har druckit 20 liter vatten, ätit upp kraftfodret men lämnat lite hö. Svårt att bedöma ännu hur mycket hon vill ha, våra har fri tillgång både inne och ute så ingen ska behöva stå utan mat. Mamma mu har sovit, ätit och druckit två hinkar vatten vilket är normalt för henne inne den här årstiden. Så vad säger man? Trodde det skulle bli kalabalik då Ella varit mycket känsliga en 1 åringen överlag med allt. Men skönt att det här verkar fungera. Hon var lugn när vi gick ut, tog en snutt på mamma direkt i hagen sen började hon äta hö istället.
 
6 månader idag och 124cm i mkh!

Vad tror ni? Blir hon d-ponny eller storhäst? 😍 bästa kamraten brevid är 173 cm 🤓

Visa bifogad fil 108283
Svårt att säga, lättare att se när hon är 1 år. Min minsta swb är drygt 6 månader också och mäter 136-137cm i mankhöjd och då räknar jag med att han inte blir större än mamma och pappa (163-166cm) då stolinjen ger överlag mindre och gjort i typ 10 generationer 😇
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
833
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 352
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
840
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett säkert vårtecken är när årets första föl i russflocken på Lojsta hed, Gotland, kommer till världen. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
155
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp