Bukefalos 28 Ă„r!

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
D1B35C2B-E73B-404D-ADB4-6A1AB6C63528.jpeg

God jul 🎄
”Lilla” damen Ă€r sju mĂ„nader idag och fick i veckan flytta in i egen box pĂ„ nĂ€tterna. Undrar hur stor hon tĂ€nkte bli, tycker att hon bara vĂ€xer och vĂ€xer. FörĂ€ldrarna Ă€r runt 168 bĂ„da tvĂ„, Jollsan Ă€r minst 145 i manken nu.
 
IMG_20221228_121018.jpg

Ella vÀxer och frodas. Mamma mu har börjat markera att det Àr dags att dra ned pÄ snuttandet. Hon gÄr antingen ivÀg för sig sjÀlv eller sÄ kommer bakbenet swishande. Ella fÄr tutta pÄ morgonen fortfarande men sen dÀr i mellan Àr mamma mer restriktiv. Klart i Januari Àr Ella 8 mÄnader och i mars/april ska hon förhoppningsvis Äka hemifrÄn.
 
IMG_20221228_120939.jpg

Nu sĂ„g jag vad hennes huvudtecken blivit döpt till, oregelbunden bruten strimblĂ€s. Mamma mu har strimblĂ€s i sitt pass tsm med snopp dĂ„ hon har en flĂ€ck pĂ„ snoken med. Vi har funderat och funderat över vad tusan hon har i huvudet för nĂ„gon glömde ju en del fĂ€rg 😂
 
Mina kommer skiljas av pÄ mÄndag. TvÀr avvÀnjning, Calle Àr dÄ 7.5 mÄnad och hela hans grupp kommer skiljas av runt dÄ. Det kommer ocksÄ en ny kompis dÄ (faktiskt samma pappa som Calle).
Min 12 Äriga hÀst fick ocksÄ tvÀr avskiljning runt 7-8 mÄnader och det har funkat bra men jag Àr nervös.
SÄ mamma-hÀst ska hÀmtas nÀsta vecka sÄ hon fÄr komma hem.
Min 12Ă„ring stĂ„r pĂ„ boxvila med hovböld och gips
 hurra liksom!
 
En frÄga, om de skiljs av pÄ mÄndag, kan man hÀmta hem stoet direkt (dvs pÄ mÄndag) eller ska hon vara kvar pÄ plats nÄgra dagar?
 
En frÄga, om de skiljs av pÄ mÄndag, kan man hÀmta hem stoet direkt (dvs pÄ mÄndag) eller ska hon vara kvar pÄ plats nÄgra dagar?

Jag skulle hÀmta hem henne direkt, bÀttre det Àn att dom gÄr och ropar pÄ varandra dÀr borta tror jag. Du kÀnner ju din hÀst bÀst, men jag tÀnker att det Àr bÀttre för mammahÀst att komma tillbaks sitt hemmiljö, sÄ hon fÄr fokusera pÄ nÄgot annat Àn att leta efter sonen. :heart
 
En frÄga, om de skiljs av pÄ mÄndag, kan man hÀmta hem stoet direkt (dvs pÄ mÄndag) eller ska hon vara kvar pÄ plats nÄgra dagar?
Hade hÀmtat henne samma dag. Dels fÄr hon nÄgot annat och tÀnka pÄ och lilleman fÄr inget svar nÀr han ropar. NÀr Maggan Äkte hemifrÄn var det ju rakt av trots att det hade bott i varsin box ett tag sÄ gick det ju i samma hage pÄ dagarna. Mamma mu ropade lite första timmarna efter sen var det lugnt. Maggan ropade lite dit hon kom men lugnade sig inom nÄgot dygn.
Blir samma sak med Ella under vĂ„rkanten. Tycker det fungerat bra kanske för att mamma mu Ă€r klok vad vet jag 😅
 
Visa bifogad fil 109359
Nu sĂ„g jag vad hennes huvudtecken blivit döpt till, oregelbunden bruten strimblĂ€s. Mamma mu har strimblĂ€s i sitt pass tsm med snopp dĂ„ hon har en flĂ€ck pĂ„ snoken med. Vi har funderat och funderat över vad tusan hon har i huvudet för nĂ„gon glömde ju en del fĂ€rg 😂
Hur kan det dĂ€r kallas för oregelbunden bruten strimblĂ€s? Jag ser en oregelbunden stjĂ€rn och nosblĂ€s. đŸ€”
 
I dag har Bob fÄtt sitt chip och har dessutom fÄtt stÄ ensam i box för första gÄngen. Fick bli sÄ eftersom mammahÀst hÀrjade sÄ mycket i boxen och var i vÀgen, sen fick de stÄ i varsin box en stund medan jag tömkörde en annan hÀst. Var bra trÀning sÄ ska försöka göra det fler gÄnger innan avvÀnjning.
 
Hur kan det dĂ€r kallas för oregelbunden bruten strimblĂ€s? Jag ser en oregelbunden stjĂ€rn och nosblĂ€s. đŸ€”
Ibland Àndras de lite frÄn föl till vuxna sÄ det Àr lite klurigt just nÀr de har glesa partier i tecknen Àr min erfarenhet i alla fall. Denna dividerade vi lÀnge om innan hon reggades med "Skjuten stjÀrn och vita hÄrstrÄn", och Àn idag undrar jag om det blev rÀtt.
LTzqkFY.jpg

bglt0V2.jpg
 
VĂ€dret har gĂ„tt frĂ„n snöblandat regn till Ă€nnu mera regn 🌧 till att vara uppehĂ„ll just nu.

Marvin kommer ocksÄ fÄ vara med om tvÀr avvÀnjning, kommer ske i jan./feb. DÄ Àr han 8-9 mÄnader. Han kommer gÄ kvar pÄ lösdriften ihop med sin kompis som Àr 1 mÄnad yngre. SÄ vi kommer flytta mammorna samtidigt och bort frÄn lösdriften.

Kan tÀnka mig att det nog kommer ropas en del men lÀgga sig ganska snart. Marvin Àr inte super mammig.

Bild pĂ„ dagens blöta 🐮
 

Bifogade filer

  • 3CDF4380-BC2E-4033-AB1A-93E0A15E99E1.jpeg
    3CDF4380-BC2E-4033-AB1A-93E0A15E99E1.jpeg
    355,7 KB · Visningar: 23
Ibland Àndras de lite frÄn föl till vuxna sÄ det Àr lite klurigt just nÀr de har glesa partier i tecknen Àr min erfarenhet i alla fall. Denna dividerade vi lÀnge om innan hon reggades med "Skjuten stjÀrn och vita hÄrstrÄn", och Àn idag undrar jag om det blev rÀtt.
LTzqkFY.jpg

bglt0V2.jpg
Ella har vita strÄn under grimman ocksÄ, plus lite mystiska vita hÄrstrÄn som dykt upp i svansen nu pÄ slutet, eller ja det Àr ganska mycket vitt i svansen. Den andra Àr ju stickhÄrig, vet inte vart det fÄtt det ifrÄn ingen av deras pappor har det i stamtavlan och inte mamsen heller det nÀrmaste generationerna.
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Avel GÄr i valet och kvalet om avelsstoet ska betÀckas efter att Ärets föl har fötts, eller om hon ska fÄ gÄ tom ett Är. Rent ekonomiskt Àr...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Ramona
·
  • NĂ„lad
Avel HÀr Àr födelseannonserna för Ärets föl. LÀgg in en bild och skriv gÀrna ras och stam, det Àr mÄnga intresserade av. Observera att detta...
Svar
4
· Visningar
871
Senast: jemeni
·
Avel Hej Har nu fÄtt ett föl (Amerikansk MiniatyrhÀst) dÀr 2 kan vara fadern. Den ena Àger jag och den andra Àr frÄn förra Àgaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
777
Senast: Nikan
·
  • Artikel
HÀstnyheter Ett sÀkert vÄrtecken Àr nÀr Ärets första föl i russflocken pÄ Lojsta hed, Gotland, kommer till vÀrlden. Den 24 april föddes ett litet...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp