Status
Stängd för vidare inlägg.
Flyttat hem mammahäst nu💔


07E5DD01-8ED6-4639-A5B7-B1AAEC3E3F5A.jpeg
 
Hmm.. men liksom vart från ? Trodde det behövde finnas någon annan med inkar ?
Ja ja.. dom två små knortar jag kännt än sitter ju inte heller dumt till så .
Det uppkommer ju p.g.a ett virus som härrör från nötkreatur och som kan spridas genom utrustning, flugor m.m.. Vissa hästar får det och andra inte, generellt kan man säga att det är en "barnsjukdom" då många yngre individer får det. 😊
 
Det uppkommer ju p.g.a ett virus som härrör från nötkreatur och som kan spridas genom utrustning, flugor m.m.. Vissa hästar får det och andra inte, generellt kan man säga att det är en "barnsjukdom" då många yngre individer får det. 😊
Men kan dom försvinna ? Nötdjur har vi ju på sommaren och flugor 🪰!
 
Men kan dom försvinna ? Nötdjur har vi ju på sommaren och flugor 🪰!
Nja, tveksamt, nån annan kanske vet mer. Viruset lär oavsett ligga latent hos individen som är smittad, det försvinner inte även om inken gör det. Generellt brukar man säga att man ska låta dem vara om de inte sitter besvärligt till, då risken finns att man aktiverar viruset ifall man börjar greja för mycket med inken. Men nån annan kanske vet mer än mig.
 
Nova verkar klara sig bra på egen hand. Gnäggar när man kommer men annars precis som vanligt.
Skulle packa hö i sopsäckar att ta med till mamman, och balen står i hagen. Det blåste storm men hon var helt obrydd i sopsäckarna så prasslade lite extra runt henne, treåringen höll på att dö dock 😂

Jasmin tror jag tappat 30kg sen igår. Hon ser verkligen eländig ut. Hon var orolig i morse men inte hysterisk. Travat lite i hagen på fm men vid lunch var hon som vanligt igen men oj vad juvret spänner. Inget kraftfoder och har longerat henne lite så hoppas det värsta släpper snabbt så jag kan mata på henne.
Har aldrig sett en mager Haflinger 🙈
 
Leia äter nu duktigt upp sitt foder i boxen utan sällskap, tack och lov för smakligt hö! Det tar lite tid dock, så fort nåt händer måste hon kolla eller hälsa. ;)

Idag provade jag att rida mamman på ridbanan (som är en del av hagen) och det tyckte Leia var superskoj (och de andra fyra hästarna också…). Mamman verkade mindre nöjd, så imorgon provar vi nog att ge oss ut istället. Vi får se hur det går, strömmen är inte så stark här (och ibland inte ens på) och Leia har redan forcerat staketet en gång. :crazy:
 
Här blev det snöoväder idag. Typiskt när hovslagaren var här igår och vi valde att inte sätta på snösulor på mamma häst.😉
Nopreza växer och är väldigt ojämn, 141 fram och 147 bak. Snacka om skidbacke!😁
Trots att man börjar bli stor så kan det vara gott med en slurk ibland. Mamma verkar inte heller tröttna.
20230307_101323.jpg
 
Idag låg Leia och myste i ena ligghallen, så då kunde jag fota pannluggen. Den är liksom så fluffig och tjock. :love:

84E4562A-2743-424E-94AA-F02A8733A53A.jpeg


Premiär för täcke också. Hon har varit väldigt skeptisk till att ha nåt på ryggen, men idag stod stjärnorna rätt och hon fick prova ponnyns täcke några minuter. Det är såklart för litet (90 cm, Leia har 110 cm nu) men tanken var ju inte att hon skulle ha täcke utan mer bara vänja sig vid nåt på ryggen.
 
Vi har massa snö ! Tycker min mammut är så loj men han kanske blir mer aktiv i sommar på hingsbete.
Verkar ta mammaseparationen väldigt bra!
Kanske är för att han är så stor.
 

Bifogade filer

  • E1AF48B4-788B-4314-ACAD-3071226386D9.jpeg
    E1AF48B4-788B-4314-ACAD-3071226386D9.jpeg
    81,1 KB · Visningar: 39
Mamma mu åker snart iväg för betäckning och Ella blir kvar hemma utan mamma. När mamma kommer tillbaka är troligtvis Ella redan påväg mot sitt sommarresidens. Min mamma har en efter samma pappa dock typ 3 veckor äldre en Ella och hennes är precis lika stor 😂 Han verkar lämna stora tjejer den där pappan men han verkar också nedärvda sin kroppsform. Det blir grova i bogen och halsen, såg några 2 åringar förra året efter honom. Men han har börjat bra en så länge i aveln och de äldsta är nu tre år. Blir spännande och se vad det blir av den här madamen när hon blir vuxen. Husse lever i förnekelse att Ella är inte så stor, Ella blir inte så stor 😂
IMG_20230310_101417.jpg
 
Tredje vaccineringen för Leia idag. Hon blev så glad när matte kom in i boxen med en morotsbit. :love: Så glad att hon inte ens märkte att det kom en annan tant och vaccinerade samtidigt. ;) Jag hoppas verkligen att hon fortsätter att vara såhär okomplicerad.

Hon har dock blivit bufflig och nafsig sen hon flyttade, så nu har jag sagt till mina stallkompisar att inte gosa med henne. Tydligen brukar de stå långa stunder och låta henne greja med mulen. :meh:
 
Idag fyller Leia 11 månader. :) Hur jag än försökte blev hon minst 130 cm hög när jag mätte, så jag får väl acceptera att hon är c-ponny snart. Om hon bara ville stanna där. ;)

E53AB10F-C907-423C-AD99-56DCF695E0BB.jpeg


Hon stod som vanligt i boxen och åt extra hö idag. Normalt stänger jag in ponnyn och mamman i ligghallen och mockar samtidigt, så hon har sällskap. Men idag glömde jag mig helt, då ponnyn och jag skulle ut och köra. Vi körde en bit innan jag hörde Leia gnägga och jag insåg att hon var helt ensam. Men när vi kom tillbaka efter en kvart var Leia helt oberörd och sa ingenting alls. Så lättad över att hon är så cool.

Hennes mamma hoppade över boxdörren på 150 cm när hon var lika gammal och blev lämnad ensam i stallet, så jag är lite skadad.
 
Ella behöver verkligen flytta ifrån sin mamma ganska omgående. Vi ska ringa stuteriet på måndag så Mamma mu kan få åka på spa.
Vågar inte släppa över Ella till vallacken så länge mamma mu är kvar hemma. Antingen så kommer Ella försöka dra in till mamma igen eller så kommer mamma mu försöka mörda vallacken för att han tagit hennes bebis. Men mamma mu är redigt less på sin snart 11 månader gamla unge, hon är våldsam när hon ska snutta på morgonen .. Så börjar förstå varför mamma mu segar sig ut i hagen hon har helt enkelt ingen lust att bli tuttad på samtidigt är hon så snäll så hon låter Ella hållas med en varning.
 
Nova blev 9 månader förra helgen. Också 130cm. Hon klarar sig bra utan mamma. Står uppbunden själv inne utan problem. Följer med mig på liten promenad på gårdsplanen. Flyttar för tryck, stannar o backar. Går att lasta och stänga bakom när jag är med.

Hon är mycket hanterad och kan det hon behöver kunna så jag hanterar henne sparodiskt nu. Går på lösdrift. Hälsar på ett par gånger i veckan o drar av päls ute i hagen 😂 kopiösa mängder hår. Men jag tror inte hon blir mörkfux utan hon blir nog en riktig rödtott 😍
Tycker väldigt mycket om henne❤️


2296FA12-8FC7-489B-BC0D-2E95C77597CF.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
396
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp