Nu är hon här 😍


1000002054.jpg
 
Har en segpropp kvar. Officiellt över tiden (beroende på hur man räknar). Ser inte ut att kunna tänka sig att föla inom de närmsta dagarna.. någon mer som är kvar?
 
Vissa är övertygade om att de stämmer, jag tycker det stämmer fifty-fifty typ. Viktigt att läsa av dem direkt. Det dröjer nog några till innan ditt sto fölar?

Mitt sista sto för året är på 332 idag. Inget juver ännu och bara lite släppta bäckenband. Behöver nog inte direkt oroa mig för att hon tänker föla ”i tid”. (Det gör hon aldrig 😅)
Vad grundar du det på? Att det dröjer några dagar till (bara intresserad av att höra teorin).

Mjölktesterna visar när stoet är redo att föla (enligt de regler som vi människor satt upp för dem att följa) och de stämmer nästan till 100% när det gäller det. Problemet är bara att mjölktestet kan inte veta om hon tänker gå redo i ett dygn eller kanske 4 dygn eller varför inte 7? Eller göra sig färdig fort som fasiken och bli redo på nån timma, vilket är relativt ovanligt.

Testerna är en vägledning och i många fall kan de vara vettiga för att utesluta en nära förestående fölning. Oavsett om man mäter pH eller kalciumhalt så är de pålitliga i syfte att säga när mjölken är redo för fölning. Mer än så kan de ju liksom inte säga oss☺️
 
Vad grundar du det på? Att det dröjer några dagar till (bara intresserad av att höra teorin).

Mjölktesterna visar när stoet är redo att föla (enligt de regler som vi människor satt upp för dem att följa) och de stämmer nästan till 100% när det gäller det. Problemet är bara att mjölktestet kan inte veta om hon tänker gå redo i ett dygn eller kanske 4 dygn eller varför inte 7? Eller göra sig färdig fort som fasiken och bli redo på nån timma, vilket är relativt ovanligt.

Testerna är en vägledning och i många fall kan de vara vettiga för att utesluta en nära förestående fölning. Oavsett om man mäter pH eller kalciumhalt så är de pålitliga i syfte att säga när mjölken är redo för fölning. Mer än så kan de ju liksom inte säga oss☺️

Jag hade rätt. Efter 237 st fölningar känner jag mig relativt erfaren så du behöver verkligen inte lägga tid på att förklara hur mjölktetrorna fungerar 😉
 
Har en fölning kvar. Ett 17 årigt sto som var mkt svår att få dräktig med infektioner, upprepade vätskeansamlingar och på det viss betäckningsrädsla för hingsten. Stoet har fått ett föl för 5-6 år sedan därefter uppehåll. Men till slut med en bra taktisk veterinär så tog det sig och hon är beräknad till mitten på Juli. Häromdagen hade hela bakskinkorna åkt ner, så tydligt släppta bäckenband och har börjat fylla lite ljuver.
Nordsvensk brukshäst.
 
Jag hade rätt. Efter 237 st fölningar känner jag mig relativt erfaren så du behöver verkligen inte lägga tid på att förklara hur mjölktetrorna fungerar 😉
Tack för ett trevligt svar, intressant teori…😖

Känner inte att jag slösade med min tid så det behöver du inte oroa dig för☺️. Vill du att vi skall tävla i antal förlösta föl så är jag med på den också😉.
 
Den här marodören är 10 dagar gammal. Min vana trogen så ska det ju krabba. Han föddes i tisdags, mycket korrekt och fin i benen. I onsdags tyckte jag han hade börjat vinkla in vänster fram samtidigt som han kotade över i höger bak, plus att han följde mamma häst dåligt. Mina varningsklockor började ringa så in på box och fixa tid på närmsta klinik dagen efter. Väl där så var han i mina ögon inte fräsch vid urlastning, plus att han ramlade på gårdsplanen. Försökte förklara vad jag kände och såg och att min teori var en eventuell hovbensfraktur höger bak, men med rätt subtila symtom. Vetten tyckte inte han var direkt halt utan trodde mer på att han var svept bak och behövde korrigeras av hovslagare men tog ändå plåtar hö bak, vä fram samt körde inflammationsmarkörer och foalcheck.

Både plåtar och foalcheck var ua och bedömningen var att det var en tämligen frisk unge. Jag köpte väl den förklaringen och kände mig dum som åkt i onödan med en 2 dygn gammal fölunge. Åkte hem och släppte ändå ut dem i liten sjukhage. Ungen drar en liten "fölbrall" och drar antagligen upp nåt i höger bak och blir blockhalt à står på 3 ben...

Jag blir väl inte skitglad i den stunden utan filmar honom 4 timmar senare när han i princip legat och sovit non stop sen vi kom hem, då vägrade han fortfarande att lägga vikt på benet. Skickar filmen till kliniken som bedömt honom 4 timmar tidigare och ber om återkoppling samtidigt som jag ber om en ny tid hos min ordinarie veterinär på annan klinik och får tid som i onsdags denna vecka.

Han har stått på box/liten sjukruta mellan torsdag-onsdag och blivit betydligt bättre med vila men haft fortsatt ont i vissa rörelser. På onsdagens besök var han nästan ohalt och sprang fint i löpargången efter mamma (på första besöket fick vi öht inte upp honom i trav trots att mamman gick iväg). Dock med tanke på min beskrivning och en nitisk veterinär så fick vi reaktion på visitertången höger bak och när vi slog plåtar fanns det en liten nagg i hovbenet höger bak. Det fyndet stämmer väl med min upplevelse av problemet så vi nöjde oss där. Han fick lite stötvåg för att hjälpa tillväxtzonerna fram på traven då vi vill vinkla ut honom lite, sen ska hovis fila lite på yttersidorna och han ska vila/gå i lite mindre hage med mjukt underlag ett par veckor men han är fortfarande ohalt och pigg som en spigg så han fick prova "lilla stora" hagen idag i 2 timmar och det gick bra. Sen in i liten hage och därefter box till kvällen.

Sammanfattningsvis, vi har gott hopp om den lille skiten, men jag sa till min veterinär att de lär ju tro att jag slår sönder benen med flit på mina små vid det här laget...

Mamma häst är jätteduktig med tanke på att hon inte är mycket hanterad från start/vi har väldigt lite historik på henne. Troligen har hon inga bra erfarenheter av män för hon hade antagligen försökt döda den första veterinären när han öppnade dörren om vi inte sederat hen e rejält. Då blir det ju givetvis extra tråkigt när man behöver ta deras fölunge på det viset men hon har skött det bra. I onsdags var hon dock helt lugn större delen av tiden.
20230623_102835.jpg
 
Men. Hon må vara vacker och alldeles fantastisk i sättet, men hon kom ut ordentligt krokig (windswept bak och med ett lite krokigt framben). Hon är nu 10 dagar gammal och hovis tyckte att vi kunde avvakta i ett par veckor innan vi fattade beslut. Hon har blivit klart bättre, ffa med det bakben som var kobent och med en utåtvinklad kota. Jag oroar mig dock lite över höger bak, där kotan fortfarande är både inåtvinklad och lutande. Senan är rakare, men är fortfarande vriden. Har skickat bilder och film till klinik som ska återkomma på måndag.

Hur skulle ni göra/tänka?

1000002954.jpg
 
Men. Hon må vara vacker och alldeles fantastisk i sättet, men hon kom ut ordentligt krokig (windswept bak och med ett lite krokigt framben). Hon är nu 10 dagar gammal och hovis tyckte att vi kunde avvakta i ett par veckor innan vi fattade beslut. Hon har blivit klart bättre, ffa med det bakben som var kobent och med en utåtvinklad kota. Jag oroar mig dock lite över höger bak, där kotan fortfarande är både inåtvinklad och lutande. Senan är rakare, men är fortfarande vriden. Har skickat bilder och film till klinik som ska återkomma på måndag.

Hur skulle ni göra/tänka?

Visa bifogad fil 122458

Har ingen erfarenhet av windswept men jag hade gjort som du, kontaktat klinik för råd.
 
Men. Hon må vara vacker och alldeles fantastisk i sättet, men hon kom ut ordentligt krokig (windswept bak och med ett lite krokigt framben). Hon är nu 10 dagar gammal och hovis tyckte att vi kunde avvakta i ett par veckor innan vi fattade beslut. Hon har blivit klart bättre, ffa med det bakben som var kobent och med en utåtvinklad kota. Jag oroar mig dock lite över höger bak, där kotan fortfarande är både inåtvinklad och lutande. Senan är rakare, men är fortfarande vriden. Har skickat bilder och film till klinik som ska återkomma på måndag.

Hur skulle ni göra/tänka?

Visa bifogad fil 122458
Är den inte värre än det där hade jag avvaktat. Hur ser den ut i rörelse? Min har varit betydligt värre och börjar se ok ut. Min hovis tog lite fram men lät bak vara. De brukar stabilisera sig när de börjar få lite muskler.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp